Kirjan uskonto

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.
Avatar
Ylläpitäjä
Viestit: 459
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: 05.05.2014 11:01
Joo, voisiko sanoa Platonin termein: noustaan ilmiöiden maailmasta ideoiden maailmaan. Jokin konkreettinen tilanne jokapäiväisessä elämässä herättää inspiraation.
Varmaan joo, mutta inspiraation sisältö koskee jokapäiväistä elämää, kuten vaikkapa tuossa siteeraamassani kohdassa kuinka saada naisia sopimaan riitansa. Tämä tuskin sopisi Platonin ideamaailman korkeasti arvostettujen ideoiden kategoriaan. On minusta hölmöä puhua sanainspiraatiosta tai fiktiosta. Ajatusinspiraatiosta kyllä voi puhua, sensitiivisyydestä tilanteessa vaikuttaville voimille.

En oikein pysty sanoittamaan sitä muuten kuin suuntana johon pyritään. Tuossa kohtaa minua varmaan nyppää Kalervon tekstit. Sisältö on tavallaan ok, mutta silti ei - omasta perspektiivistäni katsoen tai siitä miten Paavalin näen vs. miten Kalervo hänet haluaa nähdä. Paavalin henkisyyden suunta ei ole erottautua ihmisistä tai maailmasta, paitsi yhdessä kohtaa haluaisi jo jättää kaiken ja mennä Herran luo. Päin vastoin laskeutuu kreikkalaiseksi, juutalaiseksi, pakanaksi ja filosofiksi ollakseen kaikkea kaikille.
Voisiko Platonin ideoiden perässä kulkeva suuntautua noin? Vai onko se enemmän sikäli rinnastettavissa yltiökarismaanikkoihin, joista Herra paratkoon toivomme varjeltuvamme.
Avatar
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58
ViestiLähetetty: 05.05.2014 20:33
.
..voisiko sanoa Platonin termein: noustaan ilmiöiden maailmasta ideoiden maailmaan. Jokin konkreettinen tilanne jokapäiväisessä elämässä herättää inspiraation.


Varmaan joo, mutta inspiraation sisältö koskee jokapäiväistä elämää, kuten vaikkapa tuossa siteeraamassani kohdassa kuinka saada naisia sopimaan riitansa.


Entäpä jos siinä tapahtuu jonkinlainen transformaatio yksitystapauksesta jollekin yleiselle tasolle? Siis induktio. Ajattelen jotenkin tähän tapaan.

Mutta nämä pohdiskelut herättävät muitakin kysymyksiä. Inspiraatiotakin on monenlaista. Pitäisikö tarkastella myös inspiraation laadullista puolta, ehkä eettistäkin puolta? Unohdetaanpa hetkeksi Paavali ja muut Raamatun kirjoittajat.

Jos inspiraation saa huppelissa tai jurrissa, onko se laadultaan huonompaa tai vähäarvoisempaa kuin paastoamalla ja rukoilemalla hankittu aito(?) inspiraatio? Jälkimmäiseen tapaukseen voisi ajatella liittyvän henkistä kasvua ja kypsymistä, mutta edelliseen ei.

Apokryfisessa 4. Esran kirjassa profeetta valmistautuu näkyihinsä paastoamalla ja rukoilemalla. Ruokavalio muuttui yhä eteerisemmäksi. Lopulta päädytään kedon kukkasiin.

Beatlesit löivät läpi itsensä noin 50 vuotta sitten. He hakivat inspiraatiota tai valaistumista mm. mietiskelemällä, mutta se ei ilmeisesti tuottanut tulosta - riittävän nopeasti. Niinpä pojat hakivat oikotietä tajunnan laajentamiseen mm. huumeista (taisi olla LSD).

Pitäisikö "profeetan" tai välittäjäksi aikovan kypsyä henkisesti tehtäväänsä ja torjua kepulit ja pettävät oikopolut ja harhapolut?

Mitä taiteen kuluttajan päässä tapahtuu? Mitä lopputuotteen laatuun vaikuttaa se onko taideteos tehty kemiallisilla stimulansseilla vai oikealla henkisellä valmistautumisella?

Onko inspiraatio tai inspiroitu tila kaikesta huolimatta puhdas? Jalostaako lopputuote loppukäyttäjää välikappaleesta tai astiasta riippumatta? Vai välittyykö taitelijan humalatila kuluttajan tajuntaan?

Oli miten oli, taiteen kuluttaja kuitenkin arvottaa erilaisia inspiraation tuotoksia.
Avatar
Ylläpitäjä
Viestit: 459
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: 05.05.2014 23:02
Jos inspiraation saa huppelissa tai jurrissa, onko se laadultaan huonompaa tai vähäarvoisempaa kuin paastoamalla ja rukoilemalla hankittu aito(?) inspiraatio?
Ehkä tavalla ei ole niin suurta väliä. Jumala puhuu halutessaan vaikka aasin kautta. Jos mä esimerkiksi puoliunissani saan jonkun ajatuksen , joka on hyvä, niin se on hyvä riippumatta siitä, että en paastonnut tai lukenut isä meitää. Taiteesta en ymmärrä.
Avatar
Ylläpitäjä
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02
ViestiLähetetty: 05.05.2014 23:55
Anne kanssa olen samaa mieltä. Onko Eleanor Ridgby huonompi kappale siksi että inspiraatiota on haettu väärin keinoin? Onko paastolla, rukouksella ja valvomisella saatu mielen hämärtyminen otollisempi?
Eroavatko ne olennaisesti toisistaan. Shamanismi on aina sisältänyt tietoisesti hankittuja mielentilan muutoksia.

Enämpi kyselen mille ihminen haluaa pitää mielensä avoimena. Onko se Jumalan, Ajan vai Egon henki. Nokia sai erään tuotannollisen patentin kun sateessa ja vastatuulessa nousin Langelandin ja Fyenin välistä korkeaa siltaa. En minä jumalallista inspiraatiota hakenut. Ajattelin työasioita vain unohtaakseni hetken fyysisen kurjuuden.

Ihan käytännön kokemuksena monet parhaista töistäni ovat syntyneet esikuvasta 'ei-sitä-noin-pidä tehdä'.
Ei puutarhatontun tarvitse olla pottunenäinen Disney-hahmo
Kuva
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo

Viestit: 582
Liittynyt: 16.02.2014 14:12
ViestiLähetetty: 06.05.2014 08:58
Niinkuin tuossa aiemmin taisin mainitakin, inspiraatioita on elämässä moneen junaan. Usein käsite liitetään uskontoon ja siinä Jumalan sanaan. Toki inspiraatio voi olla uskonnollinenkin, mutta Jumalan sanaksi se vahvistetaan vasta ”ylhäältä” ( lue: kirkolliskokouksessa ). Raamatustakin löytyy monta sen kirjoittamisen aikoihin arkista inspiraatiota, jotka ovat muuttuneet Sanaksi myöhemmin.

Kun tätä inspiraatiota omalla kohdallani mietin, se on lähinnä oivallus tehdä tai elää jokin asia toisin kuin aikaisemmin ts. uudesta näkökulmasta. Inspiraatioita liittyy taiteen ”tekemiseen” enemmän kuin muuhun arkielämään. On aivan eri asia luoda uusia uljaita näkyjä kuin lunta. Toki erilaisilla päihteilläkin voi olla inspiraatioon vaikutuksensa, mutta kokemuksesta se menee nopeasti ohi.

Inspiraatioita voi liittyä myös pyrkimyksiin johonkin. Esimerkkejä tästäkin löytyy elävästä pilvin pimein, eikä kaikkien päämäärä ole ”taivaan valtakunta”, vaikka maan hallituksen sote-uudistuksesta niin voisi päätelläkin. Poliittiset inspiraatiot ovat kuitenkin aika lyhytikäisiä ja vaihtuvat joskus yön ylikin toisiksi.

Tosiasia kuitenkin on, että erilaisten ilmiöiden ja ideoiden perässä tässä päivästä toiseen juostaan. Tahdoimme taikka emme. Kun saa omat inspiraationsa sovitettua ylemmän tahon inspiraatioihin, hyvin menee. Tai ainakin tuntuu siltä.

Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49
ViestiLähetetty: 06.05.2014 15:43
Minun on pitkään pitänyt tarkistaa Paavalin kirjoittama jae

"Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,"

mutta vasta lukiessani ketjua päätin syventyä asiaan.

Vaikutuksesta on suomennettu kreikan sanasta theopneustos, joka esiintyy Ut:ssa vain kerran eli kyseisessä jakeessa. Theopneusto’s tarkoittaa lähinnä Jumalan puhaltama, henkeämä. Sanan osat theo’s, Jumala ja pneô, puhaltaa. Sanan idea Paavalilla lienee sama kuin Jumalan puhaltaessa elämän Aadamiin tai kun Jeesus puhalsi opetuslapsien sisimpään Pyhän Hengen ennen helluntaita.

Apostoli Pietari tunnusti, että Paavalille Jumala oli antanut ymmärrystä.

”… ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut…”

Ei Paavalin ole tarvinnut hakea inspiraatiota tai viisautta keneltäkään ihmiseltä, vaan hän päinvastoin eristäytyi pitkäksi aikaa kaikesta ulkoisesta vaikuttamisesta, jopa Jerusalemin seurakunnasta.

En edes minä ota vaikutteita sen enempää kreikkalaisesta kuin paavinkaan viisaudesta, vaan koetan edetä mahdollisimman kaukana maailman viisaudesta. Miksi sitten minua viisaampien pitäisi etsiä totuutta jostain Qumranin kirjoista tai muusta periaatteessa hölynpölystä, jota kautta ei voi lähestyä sitä viisautta, jonka Jumala on sanassaan lahjoittanut.



(Itse asiassa inspiraatio saattaa olla vaarallista uskon alueella, koska siihen sekoittuu liiaksi sitä, mikä ihmisessä on sielullista. Siksi on nytkin valheprofeettoja ja valhevoideltuja, jotka kokevat saamiensa inspiraatioden voimasta olevansa ehdottomasti oikeassa ja oikella tiellä.)





.
Avatar
Ylläpitäjä
Viestit: 459
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: 06.05.2014 17:46
Miksi sitten minua viisaampien pitäisi etsiä totuutta jostain Qumranin kirjoista tai muusta periaatteessa hölynpölystä, jota kautta ei voi lähestyä sitä viisautta, jonka Jumala on sanassaan lahjoittanut.
Jaa jaa. Miksi noin agressiivista kieltä? :). Juuri olin Qumran-kurssin tentissä, ja täytyy sanoa että kyllä oli valaisevin ja parain kurssi varmaan mitä on teologisessa tdk:ssa ollutkaan. Auttoi kummasti ymmärtämään sitä mistä Paavali inspiraatiotaan haki tai tarkemmin ottaen miksi käytti niitä kielikuvia ja VT:n paikkoja kuin käytti saamansa inspiraation välittämiseen, varsinkin laki-usko-kontrastin suhteen. Kaikki jutut on siististi mapissa. Voin vaikka lainata sitä sulle, jos tulet hakemaan. Qumranin löydöt kuvaavat ennenkaikkea sen ajan juutalaista ajattelua, josta ei muuten ole kovasti tietoa. Yhteisö ei ollut vain joku suljettu kultti, vaan kirjasto sisälsi kaikenlaista.

Vastasin kolmesta kysymyksestä tietenkin siihen missä pyydettiin arvioimaan 4QMMT:n löytöjen antia Paavali-tutkimuksen kannalta. Jotta kiitos vaan kanssaopiskelijoille täällä!

Muuten Qumranista näkyy sekin ajatus, että siellä ei puhuttu profeetoista varsinaisesti paitsi menneessä muodossa vaikka samalla ajattelivat Jumalan inspiraatiota saavansa, mutta se liittyi enemmän ymmärtämiseen ja kirjalliseen esitykseen kuin siihen että olisi välitetty suoria Jumalan sanoja. Paljon samanlaista maailmankuvaa ja käsitteiden rakennetta ja joskus ilmaisujakin siellä näkyy kuin Paavalilla tai Johanneksella tai Jeesuksella. Se kertoo vaan lähinnä kait siitä, että "kirjaston" tekstit heijastelevat hyvin ajan juutalaista maailmankuvaa. Tekevät UT:tä ymmärrettävämmäksi älyllisellä tasolla, ottamatta mitenkään pois niiden sisältämästä inspiraatiosta, päin vastoin! Erotkin ovat huomattavat. Kontrasti näkyy ja kuuluu siinä kuin yhtäläisyydetkin.
Avatar
Ylläpitäjä
Viestit: 459
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: 06.05.2014 17:49
Onpa Lauri muuten tosi hieno tuo sinun "puutarhatonttu". Tuleeko linnut joskus sitä tervehtimään muuten?
Avatar
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58
ViestiLähetetty: 06.05.2014 21:04
Lukiessani Tapion kommenttia huomasin hänen tähdentävän inspiraatiossa laadullisia tekijöitä. Itselläni on semmoinen sormituntuma, että nimenomaan tätä seikkaa ei saisi unohtaa eikä työntää syrjään. Tapio viittasi sielullisiin tekijöihin. Jos inspiraatiossa on niitä mukana ja ne ovat vaikuttaneet syntyneeseen hengentuotteeseen, ei se erityisemmin jalosta tai ylöskohota kuluttajaa.

Pitäisi siis päästä parhaille inspiraation lähteille ja sellaisten hengentuotteiden pariin, jotka ovat syntyneet parhaista lähteistä. Edustan tämmöistä idealismia. Miksikö? Nuorena idealistina pohdin näitä asioita omassa päässäni. Kirjallisina oppainani toimivat mm. Erkki Kaila, Simon Parmet ja José Ortega y Gasset. Nämä nimet vielä muistan. Enkä ole niistä näköjään päässyt irti.

On niinkin, että inspiraatio tulee ja menee miten sattuu. Sovittuna aikana se ei tule.
Avatar
Ylläpitäjä
Viestit: 459
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: 06.05.2014 22:27
"Enämpi kyselen mille ihminen haluaa pitää mielensä avoimena. Onko se Jumalan, Ajan vai Egon henki. "
Tässä Lauri minusta sen sanoo, jos kristillistä tai Jumalan inspiraatiosta puhutaan.
EdellinenSeuraava

Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron