messumagiaa

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Nipa J » 12.05.2014 17:59

Asiasta hieman poiketen tuntuvat hontelot purjot tällä hetkellä hieman läheisemmiltä kuin profeetat ja opilliset teesit. Kasvimaata on tullut itsekin käännettyä ja tyttären asiantuntevalla opastuksella tullut pantua maan piiloon monenkinlaista vihanneksen aihetta. Ei mitään harvinaisuuksia. Ihan kasvisravinnon peruskamaa kaikki.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 12.05.2014 22:23

Kauko sanoo:
Olen ystävä- ja tuttavapiirissäni nähnyt siksi monen "profeetan" nousun ja tuhon, ettei kiinnosta.
Joo niin minäkin. Olen nähnyt paljon ihmisiä, joilla on ollut jotain sanottavaa, naisia monet myös, ja kun ovat sanoneet, heidät on suljettu ulos yhteisöistä, mitätöity yms. Profeetoiksi eivät itseään ole kutsuneet. Ehkä olisi ollut helpompaa jos olisivat tajunneet kutsua.

Minä itsehän tajusin olevani "suuri profeetta" siinä vaiheessa kun pastori pilkaten tokaisi, että "mikä ihmeen suuri prohveetta luulet olevasi". Sanoin siihen, että "ai jaa... enpä ollut ajatellutkaan että olisn suuri profeetta. Sehän selittää kaiken. Kiitos vaan". Se helpotti. Puhuin tasa-arvo-asiaa sen jälkeen tietoisena siitä, että olen suuri prohveetta, mikä tietysti on järkyttävä väittämä, kun kuitenkin elämmme Suomessa, silloin 1990-luvulla. :)

Siitä kiusaamisesta ja ulossulkemisesta ei toivu ihan helposti. Sen tarkoitus on lienee opettaa muille yhteisölle, että paras on vaieta asioiden todellisesta laidasta, jos et halua tuhota elämääsi. Hirveän suurta myötätuntoa en tunne noita massoja kohtaan, jotka näkevät että joku puhuu totta, mutta päättävät vaan hyökätä sen "erilaisen" kimppuun kaikilla haukkumanimillä.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 12.05.2014 23:28

Sain luettua Sadinmaan 6. käskyn: Älä kumarra valtaa.

Se on kuin suoraan TeeJiin sanomaa, totta totisesti.
Pitkästi hän käy läpi, mitä kirkko teki jatkosodan aikana, eli lyöttäytyi yhteen natsikirkon kanssa ja piispakin oikein kieltäytyi tapaamasta Tunnustuskirkon (ei natsimyönteinen) edustajaa Saksassa käydessään. Eksegeettien tuolloinen kärkikaarti ja heidän sanomisensa ja tekemisensä on oikein nimeltä mainiten raportoitu.
Toinen historiikki koskee sitten Nikean uskontunnustusta ja harhaoppisten kiroamista yms.
Molemmista osioista opin uuttakin. Huh huh...
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 13.05.2014 10:11

kaukop kirjoitti:
Anne kysyi: "Mikähän siinä Sadinmaassa mahtaa TeeJiitä ja Kaukoa ottaa niin hermoon."

Väittäisin, että kateus.


Taisivat Anne ja Tapio syyllistyä väärän todistuksen antamiseen. Olen ystävä- ja tuttavapiirissäni nähnyt siksi monen "profeetan" nousun ja tuhon, ettei kiinnosta. Intohimoa tai pyrkyryyttä sellaiseen ei ole ollut aikaisemminkaan. Eikä sielunrakenteeni muutenkaan sovellu sellaiseen.

Kiitos nyt tästäkin vähästä! Piste.



Ei ollut tarkoitus loukata Kaukoa. Pyydän anteeksi. TeeJiiltä en pyydä anteeksi, sillä kirjoitus oli kohdistettu häneen. Kauko pääsi vahingossa mukaan lainaukseni johdosta. Koetan ottaa opiksi ja ojennukseksi.


Tunnistan itsessäni kateuden, josta muita syytän. Olen Sadinmaalle kateellinen, sillä hän on ihailtavan terävä sanankäyttäjä. En pysty samaan. En ole kaikessa samaa mieltä Sadinmaan kanssa, mutta en pysty kiistämäänkään, koska hän perustelee sanomansa perusteellisemmin kuin mihin itse pystyn.



Olen minäkin kaikenlaisia profeettoja kohdannut. Uskonnollinen profeetta on ymmärtääkseni eri asia kuin profeetta tämän keskustelun kontekstissa. Keskustelun pohjalta näen profeetan sellaisena, joka on varma vakaumuksestaan. Kun yleensä keskustelee, niin jonkinlaisen totuuden torven äänen ottaa itselleen, halusi tai ei. Siten ideologinen kilpailija pitää useasti ikään kuin tyrmätä, jotta itse jäisi kehään voittajana. Tunnistan itsessäni tyrmäyshalun, jota hillitäkseni olen koettanut vähentää nettiosallistumiseni minimiin.




Uskonnollinen profeetta, joihin olen törmännyt, on kokonaan toisen asteen juttu. Käytännöllisesti katsoen kaikki uskonnolliset profeetat ovat saaneet karismaattisen henkikasteen. Kovasti he ovat minuakin koettaneet kitkeä rikkaruohona kasvimaasta, jota pitävät Herran viljelemänä. Myönnän, että joskus näiden profeetojen kohtaaminen on jopa pelottavaa, koska heissä on tietäjähenki tmv., joka pystyy ennakoimaan, tai näkemään, mitä olen ajattelemassa, sanomassa. Tietäjähengen omistavan profeetan tunnistaa samoin periaattein kuin apostolien aikana. He ovat omasta mielestään suuria, kuten myös kannattajiensa mielestä.

Jos pitää Ut:n kirjoituksia satuina, niin satua ovat myös tietäjähenkien voimasta esiintyvät profeetat. Eikä niistä mitään haittaa olekaan, jos ohittaa olankohautuksella. Mutta uskonnollinen ihminen ottaa heidät tosissaan. Hyvä esimerkki on Nokia Missio, jossa laukkasi Amerikasta tuotettuja supervoideltuja, jotka puhuivat puuta heinää. Oli järkyttävää lukea paikalla olleiden suomalaisten todistuksia, miten ahneen innostuneesti he sisäistivät superprofeettojen sanomat.

Ei eksynyttä maailmaa tarvitse eksyttää, vaan ne, joilla on mahdollisuus löytää tie ahtaalle portille.


Vielä kerran pyydän anteeksi Kaukolta.
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja kaukop » 13.05.2014 12:36

Kiitos Tapio, hyväksyn anteeksipyyntösi.

Asioista voidaan toki olla eri mieltä. Mutta ymmärrämmekö me toistemme toistemme esittämiä argumentteja, onkin sitten toinen juttu. Minulle ainakin jäi vaikutelma, että Anne ja Tapio ymmärsivät esittämäni pontit loistavasti väärin.

En enää ota osaa Sadinmaata käsittelevään keskusteluun tällä foorumilla. Se, mitä minulla on asiaan sanottavaa, on jo tullut sanotuksi.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 13.05.2014 13:00

Kiitos Kaukolle.
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 13.05.2014 14:30

Minulle ainakin jäi vaikutelma, että Anne ja Tapio ymmärsivät esittämäni pontit loistavasti väärin.
Luin uudelleen. Edelleen minusta tuo populismi/argumentointivirhe kommenttisi on minun korvissani vihamielistä tekstiä (sellaista joka kirjoitetaan kun ollaan niin vihaisia, että argumentti voi olla mitä vaan, vaikka en Kaukoa sellaisessa tilassa osaakaan kuvitella) tai ehkä se vaan kuulostaa jotenkin käsittämättömän ohi menevältä, tai sitten en ymmärrä sitä, kuten sanot.

Argumentointivirheitä en näe. Populismin syytteen kyllä ymmärrän. Kaipa se on populismina pidettävää automaattisesti jos puhuu niin että jokainen ymmärtää. Varsinkin jos sanoma tulee radiossa koko päivän.

Kun puhut argumentointivirheistä, tarkoittaako se sitä, että olet lukenut kirjan?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 13.05.2014 14:34

Tapio selittää hyvin noita profeettoja. En minä kuitenkaan erottelisi uskonnollisia ja muita profeettoja tuolla lailla. Kyllä Sadinmaa esimerkiksi puhuu uskonnollisesta vakaumuksestaan käsin. Tapion tulisi siten päättää, onko hän väärä vai oikea profeetta. Sanoman ydintähän tässä on, että kristinusko ei ole vain jotain pyhää temppuilua pyhissä rakennuksissa.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 13.05.2014 16:11

Torsti Lehtinen Sana-lehden kolumnissa otsikolla "Huutava ääni"
Tästä latautuu juttu koneelle: http://bit.ly/1nIOvrV
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Nipa J » 13.05.2014 16:41

Jaa-jaa, en minä muuten, mutta Torsti Lehtisen kolumni piti lukea. Vuosikymmeniä sitten luin hänen (esikois?) kirjansa "Miss aukee Pitkäsilta". Aika kauas Pitkänsillan aihepiiristä on ehtinyt, mutta juttuhan oli hyvä. Tunsin minä tämän Torstin muutenkin eikä minkäänlainen uskovaisuus ollut hänen leipälajejaan. Tuskin tosin nytkään. Sadinmaassa hän näki hyvää samasta näkökulmasta kuin minäkin. Joskus laulettiin vanhasta virsikirjasta nykyisestä poistettua virttä ( joka oli ainoa sosialistinen ). "Jo vääryys vallan saapi, se huutaa taivaaseen ..."
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

EdellinenSeuraava

Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron