Aineellinen mutta Sielullinen

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.

Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 24.08.2014 16:08

Tämä blogi on saanut siemenensä monesta puusta. Viimeinen sysäys oli Kalevi Kauppisen:"Raamatussa on ajatuksena, että ihminen on lihaa ja verta, sekä kuolematon sielu ja henki. Liha saastuttaa sielun, jonka takia sovitustyö on ainut mahdollisuus sille, ettei ihminen jää himojensa vangiksi."

Tuollainen sekä-että kahtiajako on minusta Raamatun vastainen, vaikka Paavali tuokin sen esiin monessa kohtaa. Aloitan alusta. Syntiinlankeemuksessa se oli ihmisen mieli joka lankesi. Ruumis, kaikkine hormooneineen, oli Jumalan luoma eikä se siitä omenasta muuttunut. Se mikä menee suusta sisään ei saastuta. Niinpä luomiskertomuksen mukaan sielu sastutti lihan, himot ovat ihmisen mielessä, ei kropassa.

"Kyllä kansa tietää" pruukasi Vennamo sanoa. 'Mieleni mnun tekevi, aivoni ajattelevat' sanoi vanha kansa. Tuo nousee aivan muualta kuin navan alta.
Tämä on jotain erilaista kuin Paavalin Galatalaiskirjeen 5:19 "Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus." Eivätkö kaikki nämä ole nimenomaan mielen tiloja? Paavali :"on minulle annettu lihaani pistin, Saatanan enkeli, rusikoimaan minua, ..." (Kr 33/38). Henkilökohtaisesti en osaa sulkea pois mahdollisuutta että tässäkin oli mielen eikä ruumiin vamma, neuroosi. Siihen viittaa tuo Saatanan enkeli.


Mikä on sielu?
Sielu on latinaksi anima (Google ei osannut kääntää kreikaksi). Animaalinen, animaatio, eläimellinen, elävöity. Se on oleellinen osa elämää, ei mikään erillinen umpilisäke. VT kytkee sielun tiukasti ruumiiseen, sielu on veressä! Ei se leiju eetterissä. Koko aihealue sielu-mieli-tahto-henki on vaikeasti jäsennettävä ja syypää moneen näennäiseen erimielisyyteen.

Henki on latinaksi spiritus, kreikaksi pneuma. Pneuma ja suomen henki viittaavat hengittämiseen, elintoimintoihin. Viime vuosisadalle asti kliininen kuolema määriteltiin hengityksen, pneuman päättymisenä. Raamatullinen käsite 'henki' on jotain muuta.

1. Kor. 15:45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.
Joh. 20:22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.

Elävä henki, Pyhä Henki ja kaikki kilpailevat henkimaailman edustajat on jotain meille ulkopuolelta tulevaa, Sielu, ja sen ilmentymät; mieli ja tahto tulevat helposti toimeen ilman henkeä.

Suuri osa Jeesuksen parannusteoista oli henkien karkoittamista. Henkiä on siis monenlaisia, kaikki ne tulevat ulkopuolelta ja tarvittaessa karkoitetaan ulos. Maija Mäkelä on kertonut Thaimaan vuosiltaan että monet kääntyivät kristinuskoon, koska silloin ei tarvitse pelätä vainajien henkia, ulkopuolisia nekin.

Johanneksen "Ottakaa Pyhä henki" ja Paavalin Gal. 2:20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Me voimme saada/ottaa/valita että emme elä oman mielemme mukaan vaan kuuntelemme ja seuraamme Jumalan henkeä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 26.08.2014 08:28

Mielenkiintoisen paketin Lauri on ihmisen olemassaolosta käärinyt. Hieman epämääräinen se on kuin sekatyömiehen lauantain yleiseen saunaan sanomalehteen kääräisty saunapaketti, mutta laajemmankin pohdinnan arvoinen. Kuin Aleksanteri Suuri Gordionin solmua lähden tätä avaamaan.

Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Oliko tämä kuva alunperin vain aineellinen tomumaja, johon hän puhalsi hengen, sielun ja tämä oli sitten se ihminen. Kuuluiko tämä sielu sitten yleensäkään jumalan kuvaan, kun tähän kuitenkin sisältyi elementtejä, jotka sisälsivät persoonallisesti poikkeavia piirteitä ihmisten minuudesta.

Sieluun sisältyi myös mieli, joka aika pian lankesi syntiin tästä tomumajasta riippumatta ja tähän liittyi myös tahto, joka mieleen liittyvänä on ihmisellä hyvin yksilöllinen.

Tuo henki se kuitenkin ehkä kaikkein ongelmallisin on. Oliko henki, jonka jumala ihmistä rakentaessaan alun perin puhalsi se Pyhä Henki. Ja jos ei ollut, miksi ei ollut. Mikä oli tässä kaikessa jumalan tarkoitus, kun Pyhä Henki piti kuitenkin vuodattaa uudelleen.

Ja mitä tähän Pyhään Henkeen tulee, se vasta liikkeissään yksilöllisissä ihmisissä epämääräistä on. Näitä liikkeitä eivät jumaluusoppineet eivät ole – eikä Pyhän Hengen olemustakaan – kyenneet selvittämään. Mikä oli jumalan puhaltama henki ihmiseksi ja miten se poikkesi myöhemmin vuodatetusta Pyhästä Hengestä.

Vai onko vain niin, että ”kaik on täytetty sulle, mulle Golgatalla”. Niin että ihminen voi sen ottaa vastaan. Tai sitten ei.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 03.09.2014 15:09

Nipa J: "Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Oliko tämä kuva alunperin vain aineellinen tomumaja, johon hän puhalsi hengen, sielun ja tämä oli sitten se ihminen. Kuuluiko tämä sielu sitten yleensäkään jumalan kuvaan, kun tähän kuitenkin sisältyi elementtejä, jotka sisälsivät persoonallisesti poikkeavia piirteitä ihmisten minuudesta."

Tuossa Nipa katsot edelleen sielun olevan irrallinen osa. Herra puhalisi hengen, anima, ja teki eläväksi. Maan tomusta oli rakennettu aineellinen osa, johon kuului sellainen aivojen rakenne joka pystyy tuottamaan tajunnan, minätietoisuuden, tahdon ja muut mielen toiminnat. Minusta sielu on mielen toimintaa. Aiemmin psykologia suomennettiin sielutieteeksi, ihmisen hengen toimintoja tutkivaksi.

Nipan kysymykseen miksei samantien puhaltanut Pyhää Henkeä on vaikea spekuloida oikeaa vastausta. Sillä on jotain tekemistä tahdon kanssa. Pyhä henki tarkoitaa - ymmärtääkseni - että alamme seurata Korkeamman tahtoa vaikka se poikkeaisi omastamme. Kaikelti Luojalla on jotain käyttöä omallekin tahdollemme.
* * *
Tässä blogissa kritisoin Paavalin käsityksiä. Kun meillä on Pli-spesialisti Anne olisi kiva lukea miten Anne tämän sielu-henki-ruumis kolmiyhteyden ymmärtää Plin teksteissä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 03.09.2014 17:02

Niin – vailla minkäänlaista jumaluusopillista sivistystä ajattelen, että sielu on se Herran puhaltama henki, joka elävöittää sen Jumalan kuvaksi luodun tomumajan ihmiseksi. Tästä hengestä saavat sitten alkunsa minuuden osat mieli, tahto jne. Elävä sielu pitää ne ”toiminnassa”.

Kun maasta tullut muuttuu maaksi, minne vaeltaa sielu? Voiko sillä olla enää minkäänlaista minuutta, tahtoa ja mieltä? Ehkä se jatkaa kulkuaan seuraavaan tomumajaan. Tästä muistuu mieleen Nätti-Jussi, jätkä vaimon kotikylältä Lapista. Nätti lupasi ennen kuolemaansa palata takaisin: ”kun näette kairalla valkoisen poron, se olen minä”.

Tuohon hengen pyhyyteen sen verran, että ehkä henki oli alunperin puhallettaessa Pyhä, mutta menetti pyhyytensä syntiinlankeemuksessa. Tuo Jumalan tahdon seuraaminen liittyy taas koko elämän luovuttamiseen Herralle ja elämiseen armossa. Mihin Jeesuksen seuraaja enää omaa tahtoaan tarvitsee?
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 03.09.2014 20:41

Nipa J kirjoitti: ajattelen, että sielu on se Herran puhaltama henki, joka elävöittää sen Jumalan kuvaksi luodun tomumajan ihmiseksi. Tästä hengestä saavat sitten alkunsa minuuden osat mieli, tahto jne. Elävä sielu pitää ne ”toiminnassa”.


En minä usko että se tomumaja on luotu jumalan kuvaksi. Ei Jumalalalla liene materiaalista hahmoa.
Silloin sen täytyy olla sielu joka on luotu J:n kuvaksi. Minun käsitykseni on että tomumaja tarvitaan pitämään sielu toiminnassa. Eli sielu on kehon funktio siinä kuin nälkä tai käveleminen.

Nipa J kirjoitti: Kun maasta tullut muuttuu maaksi, minne vaeltaa sielu? Voiko sillä olla enää minkäänlaista minuutta, tahtoa ja mieltä?.


Nipa J kirjoitti: Tuohon hengen pyhyyteen sen verran, että ehkä henki oli alunperin puhallettaessa Pyhä, mutta menetti pyhyytensä syntiinlankeemuksessa. Tuo Jumalan tahdon seuraaminen liittyy taas koko elämän luovuttamiseen Herralle ja elämiseen armossa. Mihin Jeesuksen seuraaja enää omaa tahtoaan tarvitsee?


Tässä olemme hyvin samoilla linjoilla.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 05.09.2014 09:35

lauri k e kirjoitti:En minä usko että se tomumaja on luotu jumalan kuvaksi. Ei Jumalalalla liene materiaalista hahmoa.
Silloin sen täytyy olla sielu joka on luotu J:n kuvaksi


Jaa-jaa. Olisiko sielu Jumalan luoma kuva itsestään. Jokaisessa tomumajassa aina erilainen.Voi tietysti olla niinkin, kun näitä Jumalan hommia "ei aina järki käsitä".

Sielu kyllä pysyy tomumajassa sen maahan palaamiseen saakka kuin kakka Junttilan tuvan seinässä, mutta entä sitten? "minnekä katoo ihmisen henki, tiedätkö sen?" Kuvaksi kuvien joukkoon?
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aineellinen mutta Sielullinen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 06.10.2014 12:43

Keskustelu jatkuu blogimetsässä
"Ajatuksia kuolemattom,uudesta"
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02


Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron