Tämä blogi on saanut siemenensä monesta puusta. Viimeinen sysäys oli Kalevi Kauppisen:"Raamatussa on ajatuksena, että ihminen on lihaa ja verta, sekä kuolematon sielu ja henki. Liha saastuttaa sielun, jonka takia sovitustyö on ainut mahdollisuus sille, ettei ihminen jää himojensa vangiksi."
Tuollainen sekä-että kahtiajako on minusta Raamatun vastainen, vaikka Paavali tuokin sen esiin monessa kohtaa. Aloitan alusta. Syntiinlankeemuksessa se oli ihmisen mieli joka lankesi. Ruumis, kaikkine hormooneineen, oli Jumalan luoma eikä se siitä omenasta muuttunut. Se mikä menee suusta sisään ei saastuta. Niinpä luomiskertomuksen mukaan sielu sastutti lihan, himot ovat ihmisen mielessä, ei kropassa.
"Kyllä kansa tietää" pruukasi Vennamo sanoa. 'Mieleni mnun tekevi, aivoni ajattelevat' sanoi vanha kansa. Tuo nousee aivan muualta kuin navan alta.
Tämä on jotain erilaista kuin Paavalin Galatalaiskirjeen 5:19 "Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus." Eivätkö kaikki nämä ole nimenomaan mielen tiloja? Paavali :"on minulle annettu lihaani pistin, Saatanan enkeli, rusikoimaan minua, ..." (Kr 33/38). Henkilökohtaisesti en osaa sulkea pois mahdollisuutta että tässäkin oli mielen eikä ruumiin vamma, neuroosi. Siihen viittaa tuo Saatanan enkeli.
Mikä on sielu?
Sielu on latinaksi anima (Google ei osannut kääntää kreikaksi). Animaalinen, animaatio, eläimellinen, elävöity. Se on oleellinen osa elämää, ei mikään erillinen umpilisäke. VT kytkee sielun tiukasti ruumiiseen, sielu on veressä! Ei se leiju eetterissä. Koko aihealue sielu-mieli-tahto-henki on vaikeasti jäsennettävä ja syypää moneen näennäiseen erimielisyyteen.
Henki on latinaksi spiritus, kreikaksi pneuma. Pneuma ja suomen henki viittaavat hengittämiseen, elintoimintoihin. Viime vuosisadalle asti kliininen kuolema määriteltiin hengityksen, pneuman päättymisenä. Raamatullinen käsite 'henki' on jotain muuta.
1. Kor. 15:45 Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.
Joh. 20:22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
Elävä henki, Pyhä Henki ja kaikki kilpailevat henkimaailman edustajat on jotain meille ulkopuolelta tulevaa, Sielu, ja sen ilmentymät; mieli ja tahto tulevat helposti toimeen ilman henkeä.
Suuri osa Jeesuksen parannusteoista oli henkien karkoittamista. Henkiä on siis monenlaisia, kaikki ne tulevat ulkopuolelta ja tarvittaessa karkoitetaan ulos. Maija Mäkelä on kertonut Thaimaan vuosiltaan että monet kääntyivät kristinuskoon, koska silloin ei tarvitse pelätä vainajien henkia, ulkopuolisia nekin.
Johanneksen "Ottakaa Pyhä henki" ja Paavalin Gal. 2:20 Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Me voimme saada/ottaa/valita että emme elä oman mielemme mukaan vaan kuuntelemme ja seuraamme Jumalan henkeä.