Sivu 2/2

Re: kertomuksia raamatusta

ViestiLähetetty: 27.02.2015 21:32
Kirjoittaja kaukop
Vaeltaja, kiitos kohteliaisuuksista! Se tietämys ei ratkaise, vaan on osattava hakea tietoa ;)

Bören ja Hämeen-Anttilan käännösten lisäksi on Tallqvistin-Salosen-Aron kääntämä Koraani. Se on käännetty suoraan arabiasta. Jos nyt muistan oikein, niin Knut Tallqvist teki siitä alustavan version, Armas Salosen korjaili ja täydensi sitä ja Jussi Aro viimeisteli. Ensimmäinen laitos painettiin 1957, viimeisin 2001. Minulla on sellainen käsitys, että muslimit eivät käytä tätä käännöstä mm. siksi, että esipuheessa tölväistään muslimeja. Lisäksi jakeiden numerointi poikkeaa nykyisestä.

Mitä tuo kertomus tahtoo sanoa? Muhammad luultavasti halusi sen avulla mollata muita kilpailevia uskontoja ja niiden jumalia. Sitä tukee mm. se, että suura 21 kuuluu ns. mekkalaisiin suuriin ja tarkemmin sen toiselle jaksolle. Muhammad siis asettuu Abrahamin rooliin. Kertomus palvelee myös kuvakieltoa, ihmisen ei pidä tehdä sellaisia kuvia ja patsaita, joissa ei ole henkeä eikä älyä.

Kuvaton monoteismi on mahdollinen, mutta minun on vaikea kuvitella, että kuvaton polyteismi toimisi. Sikäli kertomus tukee monoteismia.

Pohdin tätä asiaa enemmänkin ja kirjoitin siitä oman blogin.

http://kaukop.blogspot.fi/2015/02/abrah ... ajana.html

Re: kertomuksia raamatusta

ViestiLähetetty: 28.02.2015 10:07
Kirjoittaja Vaeltaja
kaukop kirjoitti:Kuvaton monoteismi on mahdollinen, mutta minun on vaikea kuvitella, että kuvaton polyteismi toimisi. Sikäli kertomus tukee monoteismia.

Pohdin tätä asiaa enemmänkin ja kirjoitin siitä oman blogin.

http://kaukop.blogspot.fi/2015/02/abrah ... ajana.html


Ei tue monoteismia, ei. Jos joku jumala ottaa vasaran ja tappaa joitakuita muita jumalia, niin kysymys on jumalien välisestä valtataistelusta - ei mistään muusta. Tuo siis jumalallisesta näkökulmasta. Jos mennään Abrahamin näkökulmaan, niin eihän se voi olla muuta kuin Abrahamin kömpelö yritys todistaa muille ihmisille, että hänen kehittämänsä jumala on se paras jumala.

Re: kertomuksia raamatusta

ViestiLähetetty: 01.03.2015 01:10
Kirjoittaja kaukop
Ei tue monoteismia, ei. Jos joku jumala ottaa vasaran ja tappaa joitakuita muita jumalia, niin kysymys on jumalien välisestä valtataistelusta - ei mistään muusta. Tuo siis jumalallisesta näkökulmasta. Jos mennään Abrahamin näkökulmaan, niin eihän se voi olla muuta kuin Abrahamin kömpelö yritys todistaa muille ihmisille, että hänen kehittämänsä jumala on se paras jumala.

Joo, tämä kertomus sijoitetaan Kaldean Uriin tai Harraniin, josta Abraham lähti kohden Kanaanin maata. Mutta ajattelin kertomuksen funktiota Koraanissa. Koska suura 21 kuuluu ns. mekkalaisten suurien joukkoon, taustalla piilee Mekan levoton tilanne Muhammedin julistaessa uutta oppiaan ja taistellessa epäjumalanpalvelusta vastaan. Kertomuksen kuulija saattoi samastaa Abrahamin ja Muhammadin. Kummatkin selvisivät kuumasta tilanteesta ihmeen kaupalla.

Johtava teema on kieltämättä jumalankuvien särkeminen, mutta ne särjetyt kuvat edustavat polyteismia. Jos ajatellaan Vanhaa testamenttia, niin Abraham ei vielä ollut monolatristi eikä monoteisti. Jyrkkää monoteismia alkaa esiintyä vasta pakkosiirtolaisuuden aikoihin. En kuitenkaan lue tätä Koraanin kertomusta kirjaimellisesti tai historiallisena kertomuksena. Se heijastelee sitä tilannetta, joka Mekassa vallitsi kun Muhammad kohtasi pakanalliset epäjumalanpalvelijat.

Löysin pari mielenkiintoista sivua. Ensinmainitussa kerrotaan varsin selvästi, että Muhammad olisi kuullut tämän kertomuksen juutalaisilta. Samassa yhteydessä se olisi muokattu silloiseen tilanteeseen sopivaksi. Jälkimmäinen linkki sisältää mielenkiintoista "knoppologiaa", joka on käyttökelpoista kun pyrkii horjuttamaan muslimin uskoa. Käsittelytapa on kuitenkin epähistoriallinen

http://www.answering-islam.org/Quran/So ... raham.html

http://www.answering-islam.org/Response ... borrow.htm

Re: kertomuksia raamatusta

ViestiLähetetty: 02.03.2015 21:22
Kirjoittaja Vaeltaja
En kuitenkaan lue tätä Koraanin kertomusta kirjaimellisesti tai historiallisena kertomuksena. Se heijastelee sitä tilannetta, joka Mekassa vallitsi kun Muhammad kohtasi pakanalliset epäjumalanpalvelijat.

Kauko, sinun kirjoittamanasi tuo ylläoleva heijastelee sitä, että näet kaikki muut jumalat epäjumalina lukuun ottamatta aabrahamilaisesta taustasta nousevaa jumalaa. Miksi sinun mielestäsi tuo juutalais-kristillinen jumala olisi parempi jumala kuin muut jumalat. Minusta ainakin on niin, että mikään ihmisen tarpeisiin rakennettu jumala ei voi olla aito ja oikea jumala. En osaa sanoa puhuvatko Mohammad ja Mooses samasta jumalasta mutta molempien jumala rakennettiin poliittisista syistä heimojumalaksi.