Re: kertomuksia raamatusta
Lähetetty: 27.02.2015 21:32
Vaeltaja, kiitos kohteliaisuuksista! Se tietämys ei ratkaise, vaan on osattava hakea tietoa
Bören ja Hämeen-Anttilan käännösten lisäksi on Tallqvistin-Salosen-Aron kääntämä Koraani. Se on käännetty suoraan arabiasta. Jos nyt muistan oikein, niin Knut Tallqvist teki siitä alustavan version, Armas Salosen korjaili ja täydensi sitä ja Jussi Aro viimeisteli. Ensimmäinen laitos painettiin 1957, viimeisin 2001. Minulla on sellainen käsitys, että muslimit eivät käytä tätä käännöstä mm. siksi, että esipuheessa tölväistään muslimeja. Lisäksi jakeiden numerointi poikkeaa nykyisestä.
Mitä tuo kertomus tahtoo sanoa? Muhammad luultavasti halusi sen avulla mollata muita kilpailevia uskontoja ja niiden jumalia. Sitä tukee mm. se, että suura 21 kuuluu ns. mekkalaisiin suuriin ja tarkemmin sen toiselle jaksolle. Muhammad siis asettuu Abrahamin rooliin. Kertomus palvelee myös kuvakieltoa, ihmisen ei pidä tehdä sellaisia kuvia ja patsaita, joissa ei ole henkeä eikä älyä.
Kuvaton monoteismi on mahdollinen, mutta minun on vaikea kuvitella, että kuvaton polyteismi toimisi. Sikäli kertomus tukee monoteismia.
Pohdin tätä asiaa enemmänkin ja kirjoitin siitä oman blogin.
http://kaukop.blogspot.fi/2015/02/abrah ... ajana.html
Bören ja Hämeen-Anttilan käännösten lisäksi on Tallqvistin-Salosen-Aron kääntämä Koraani. Se on käännetty suoraan arabiasta. Jos nyt muistan oikein, niin Knut Tallqvist teki siitä alustavan version, Armas Salosen korjaili ja täydensi sitä ja Jussi Aro viimeisteli. Ensimmäinen laitos painettiin 1957, viimeisin 2001. Minulla on sellainen käsitys, että muslimit eivät käytä tätä käännöstä mm. siksi, että esipuheessa tölväistään muslimeja. Lisäksi jakeiden numerointi poikkeaa nykyisestä.
Mitä tuo kertomus tahtoo sanoa? Muhammad luultavasti halusi sen avulla mollata muita kilpailevia uskontoja ja niiden jumalia. Sitä tukee mm. se, että suura 21 kuuluu ns. mekkalaisiin suuriin ja tarkemmin sen toiselle jaksolle. Muhammad siis asettuu Abrahamin rooliin. Kertomus palvelee myös kuvakieltoa, ihmisen ei pidä tehdä sellaisia kuvia ja patsaita, joissa ei ole henkeä eikä älyä.
Kuvaton monoteismi on mahdollinen, mutta minun on vaikea kuvitella, että kuvaton polyteismi toimisi. Sikäli kertomus tukee monoteismia.
Pohdin tätä asiaa enemmänkin ja kirjoitin siitä oman blogin.
http://kaukop.blogspot.fi/2015/02/abrah ... ajana.html