Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 26.03.2014 20:59

lauri k e kirjoitti:
Päällimäinen hämmennys on *ME ja Muut*. Jumala on tehnyt liiton kaikkien kanssa mutta vain ME opemme pitäneet liiton, ja ME suljemme muut sen ulkopuolelle.


Samaan olen päätynyt, mutta ei kukaan ole pitänyt liittoa, eivät juutalaiset sen enmpää kuin kristityt. Koska jo juutalaisuudesta käy ilmi, etteivät ihmiset pysty pysymän liitossa, niin ihmisen kanssa ei ole tehtykään uutta liittoa, joka kumoaa vanhan. Liitto on Pojan ja Isän välinen. Nyt on parempi toivo, koska toivo on yksin Jumalassa. Ihminen ei pysty pilaamaan liittoa, ei mitätöimään pilkun vertaa. On se riemun päivä, kun sen oivaltaa.
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.03.2014 23:07

Anne M kirjoitti:
Lauri kirjoitti:Päällimäinen hämmennys on *ME ja Muut*. Jumala on tehnyt liiton kaikkien kanssa mutta vain ME opemme pitäneet liiton, ja ME suljemme muut sen ulkopuolelle.
Tämä on oikeastaan päällimmäinen juttu tavallaan mikä minulle on kolahtanut voimalla Wrightin tuosta järkäle kirjasta.

Wright näkee että Paavali oli tuon maailmankuvan lapsi, laajensi Jumalan vain pakanoille, mutta se seurakunnan puhtaus ja erottautuminen korvasi "valitun kansan". Eikö olisi psykologisesti ymmärrettävää? Minusta ainakin on. Mitä lie Markku Hirn sanoisi?

Se mitä Paavali teki juutalaisuudelle samaistuu minun mielessäni - öö - vähän siihen miten TaunoJ. joskus kauan sitten (kun ekaa kertaa hämmensi minua pahan päiväisesti) laajensi kristinuskon (jota kutsuu mm. jedismiksi) kaikille kansoille kristinuskon ulkopuolellekin. Et varmaan aivan saa kiinni mitä tarkoitan, koska Paavali-kuvasi on niin päin vastainen kuin minun taikka Taunon itsensä.
. . .
Ehkä asian voisi ilmaista päin vastoin: Minulle Paavali edustaa samaa henkeä tuossa tilanteessa kuin TaunoJ. tässä tilanteessa. . . . Ja kuitenkin, minä vain en pysty tuntemaan asiaa mitenkään muuten, kuin nimenomaan niin päin, että tuossa liikkeessä pois "me ja muut"-mentaliteetista on kristinuskon ydintä.


Tuo kristinuskon laajentaminen on muuallakin. Jesuiitta Anthony de Mello asettaa buddhalaiset mestarit, islamin sufit ja kristinuskon pyhät isät samalle viivalle. Samoin jesuiittataustainen Deepak Chopra.
Chpra lukee mukaan nyös Ner Agea ja muuta uuspakanallista uskonnollisuutta.

Olenmyös seuraillut BM:ssä muutamia yhden asian ihmisiä. Sellaisia tarvitaan; linkoloita, kettutyttöjä, sadinmaita ja päiviräsäsiä, mutta valtaa ei heille pidä antaa.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.03.2014 23:47

Olenmyös seuraillut BM:ssä muutamia yhden asian ihmisiä. Sellaisia tarvitaan; linkoloita, kettutyttöjä, sadinmaita ja päiviräsäsiä, mutta valtaa ei heille pidä antaa.
Mitenkäs tämä tähän liittyy? Onko tämä jotain kritiikkiä alkoholi-keskusteluun, johon et itse osallistu?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja kaukop » 26.03.2014 23:55

Katselin vähän tuota Wrightiä, sivulle 17 asti, mutta loppu jäi lukematta. Juoksevat numerot hakasulkeiden sisällä hieman hämmensivät, mutta sitten hoksasin, että artikkeli on aikaisemmin julkaistu jossain juhlakirjassa. Hakasulut viittaavat sen kirjan sivuihin

Sen perusteella mitä Lauri aamulla kirjoitti, lähdin etsimään sellaista sanaa kuin jäännös (remnant), mutta sellaista ei tullut vastaan. Mutta Israelin rippeet (rest of Israel) sentään löytyi s. 13-14 taitteessa. Siinä yhteydessä siteerattiin Damaskon kirjaa:

"Mutta hän muisti isien kanssa solmitun liiton ja jätti jäännöksen Israelille eikä antanut heidän joutua tuhon omiksi." (CD 1:4-5)

Myös löytyi viittaus apokryfiseen Baarukin kirjaan (1-3). Näiden studeeraminen voisi auttaa ymmärtämään heidän sielunmaisemaansa. He kokivat olevansa pakkosiirtolaisia. Koko Israel ei palannut Babylonin pakkosiirtolaisuudesta, vain jäännös (arvokkain osa?) palasi. Mutta pakkosiirtolaisuus ei päättynyt Kyyroksen käskyyn. Nyt hellenismin käsi painoi raskaana heidän päällään.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja kaukop » 27.03.2014 09:48

Ajatus jäännöksestä kytkeytyy liittoajatteluun. Hakusana "jäännö*" antoi 50+2 osumaa vuoden 1938 Kirkkoraamatussa. VT:ssa 50, UT:ssa 2. Nykyisessä Kirkkoraamatussa enää 17+1.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Edellinen

Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron