Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja kaukop » 25.03.2014 21:27

Miten uusi voi nousta kuivasta maasta, kun uskonnolliset liikkeet ovat polkeneet maan kovaksi eikä puhdasta vettä löydä mistään (vrt. Hesekiel).
Ei käy ollenkaan kieltäminen, että olen taipuvainen kysymään samaa kuin Tapiokin tuosta uskonnollisten liikkeiden tappamasta maaperästä.


Rapakon takaisten herätysten historiassa puhutaan ns. poltetun maan taktiikasta (burned-over district). Esim.

http://en.wikipedia.org/wiki/Burned-over_district

Alueellisesti tämä ei ehkä enää toimi, niin kuin aikaisemmin, koska muuttoliike ja joukkoviestintä häivyttää aluellisia eroja. Sen sijaan yksilötasolla se ilmeisesti toimii yhä. Kun ihminen pettyy pahanpäiväisesti johonkin herätysliikkeeseen, uskonasiat hylätään varsin totaalisesti.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja kaukop » 25.03.2014 21:28

Editoin ja laajensin hieman eilen klo 12.44 lähettämääni viestiä, jossa selostin Aamulehdessä 1992 käytyä keskustelua Qumranin kääröistä. Menettely ei haitanne, koska sille viestille kukaan ei ole vielä "korvaansa lotkauttanut".

Katsellessani kirjahyllyäni sieltä löytyi semmoinen opus kuin "Qumranin kirjasto." Toim. Raija Sollamo. 1997. Sivuilla 81-96 käsiteltiin myös "Tooran määräyksiä" (4QMMT) hieman laajemmin kuin Annen toimittamassa materiaalissa. Siellä sanotaan mm.:

"Tekstistä puhutaan myös halakistisena kirjeenä... Sananmukaisesti nämä termit olisi käännettävä "teot" tai "lain teot". Termeillä ei 4QMMT:ssä tarkoiteta ainoastaan tooran lakeja sinänsä, vaan lisäksi niiden käytännöllistä puolta eli sitä, miten ne on oikein toteutettava." (s. 81)

Kytkentää Paavaliin ja Galatalaiskirjeeseen ei kuitenkaan tehdä. Mutta "lain teot" siis löytyvät jo von Weissenbergiltä 1997.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja lauri k e » 25.03.2014 23:29

Avasin tuon .rtf linkin ja tallensin sen word .doc muotoon jos joku haluaa sitä katsoa.
Vajaa 7 sivua joten voin sen lähettää email-liitteenä
-lauri

http://koti.mbnet.fi/kaukop/Ellegard-Kl ... iainen.rtf
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.03.2014 00:36

Eikös tuo Burn over district -termi ole wikilinkkisi takana ihan positiivisessa mielessä? Ainakin se on sitä mulle, kun olen hiukan tullut uskoon kait tuon hedelmänä. Täällä olin :)
"In addition to religious activity, the region including the burned-over district was noted for social radicalism. Elizabeth Cady Stanton, the early feminist, was a resident of Seneca Falls in central New York. She and others in the community organized the Seneca Falls Convention devoted to women's suffrage and rights."

Susan B. Anthony asui Rochesterissa (Genesee countya) ja huseerasi tuon Elizabethin kanssa 1800-luvun puolivälissä. Yliopiston ruokala (jossa söin yli 5 vuotta) oli nimetty hänen mukaansa, ja joka päivä kuljin Mount Hope hautuumaan laitaa, johon Susan B. Anthony oli haudattu. Rochesterissa syntyi myös 1800-luvun lopulla Free Methodist-liike osin reaktiona sille miten huonosti naisia ja mustia kohdeltiin kirkoissa. Tuohon kirkkoon päädyin.

Tämän kaiken tulin tosin vasta tietämään monta vuotta Suomeen paluuni jälkeen kun etsin googlella jotain tietoa naisten äänioikeudesta. Muistan sen vieläkin. Olin yksin myöhään työhuonessani, Snellmaninkadulla, entisessä ruumishuoneessa. Ja katsoin jenkkien public tv:n arkistosta ohjelmaa Susan B. Anthonysta. Jopa hänen kotiinsa kamera meni Rochesterissa. Tippa silmässä sitä filmiä katsoin. Enpä tiedä miksi se niin laittoi itkemään. Kaipa se jotenkin puhutteli minua kovin konkreettisesti siitä, että Jumala oli minut tuohon paikkaan vienyt tarkoituksella, ja kaikki se mitä sen jälkeen oli tapahtunut, ei ollut vain ns. sattumaa. Sattumaa, kun joku stipendi arpajaiskone arpoi minut juuri tuohon yliopistoon ja sitä kautta juuri tuohon kirkkoon, jonka pastorina oli eräs nainen nimeltä Delia.

Ilman tuota "poltettua maata" en olisi siinäkään vähäisessä olemattomassa uskomisen tilassa mikä ehkä hiukan minussa vielä kuitenkin on. Aika hurjaa oikeastaan ajatella, että myös se hyvä säilyisi tuossa maassa noin kauan...
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja kaukop » 26.03.2014 01:19

Ei tuota Aamulehden Qumran-sarjaa tartte kommentoida. Kävin sen läpi ja "muistelin menneitä" sekä palauttelin jotain mieleeni. Juttusarjan loppuun olin kirjoitellut joitain omia havaintoja ja kommentteja. En nyt enää muista mitä varten. Ehkä vain reflektointia.

En oikein rohkene laittaa sitä tänne julkiseen levitykseen. Mm. ainakin yksi silloisista kirjoittajista liikkuu näillä palstoilla. En tarkoita itseäni. Se on semmoinen 20 sivun pläjäys.

***
Mitä tuohon poltetun maan taktiikkaan tulee, riippuu kai vähän siitä tarkasteleeko asiaa
* yksittäisten ihmisten kannalta,
* kirkkojen ja uskonnollisten yhteisöjen kannalta vai
* sosiaali- ja terveys ministeriön tai opetusministeriön kannalta.

Itse olen tottunut pitämään sitä negatiivisena asiana. Herätyssaarnaajien on toimittava vastuullisesti ja valtiovallan on valvottava ettei ylilyöntejä pääse tapahtumaan. Herätyskokouksissa käyvistä ihmisistä on pidettävä huolta. Jos ja kun ihminen pettyy ja traumatisoituu (vaikkapa M. Koiviston tai P.Jalovaaran toiminnasta), häntä on vaikea/mahdoton saada enää mukaan edes tervehenkiseen toimintaan.

Nyt pitää muistaa, että kyse oli Yhdysvalloissa 1800-luvulla tapahtuneista herätyksistä. Elettiin taloudellisessa lamassa, Kristuksen takaisintulo ja maailmanloppu olivat vahvasti esillä. Kristuksen tulon ajankohtaa laskettiin. Odotettiin ja petyttiin. Uskonto haukkasi ihmisten elämästä liian suuren palan. Opiskella ammattia varten ei kannattanut, ehkä perheen perustamista ei kannattanut ajatella koska aika oli niin lyhyt. - Eli jotain tämmöistä.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.03.2014 12:09

Sain nyt kotiläksyni luettua Dunnnn and Wright. Wrightin osalta jäi epäilys että sain tulostettua vain yhden tekstin.

Wright tuotti ensivaikutelmana hämmennyksen. Luen sitä oman esiymmärrykseni läpi ja monet painavatkin asiat ovat vaikeita niellä.

Päällimäinen hämmennys on *ME ja Muut*. Jumala on tehnyt liiton kaikkien kanssa mutta vain ME opemme pitäneet liiton, ja ME suljemme muut sen ulkopuolelle. Essealaisille teot olivat ehto Meihin kuulumiselle, Paavalille seuraus. Siinä olen Paavalin kannalla.

Tuo eskatologinen näkökulma on minulle vieras. "On sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita - paitsi uskovia (?)". Onko näin.
Olen aina rukoillut varjelusta oikeasta opista ja pelastusvarmuudesta. Lopun ajat ovat lähellä, minulle muutaman vuoden päässä. Jollen nyt ole saanut Taivasten Valtakuntaa sisäisesti, tuskin löydän sitä lähtöni jälkeenkään. Näin uskon.

Oma kysymyksensä on tuon ajan henkinen kartta. Essealaiset, Saddukeukset ja Fariseukset on sille sijoitettu kotiläksyn teksteissä mutta missä ovat rabbiiniset juutalaiset ja samarialaiset. Läksyn teksti puhuu tempelipalveluksesta ja siäisestä palveluksesta. Miksi on sivuutettu synägoogien verkko ja rabbien opetus.

"Mitä et halua sinulle tehtävän, älä tee myöskään muille. Tämä on koko Toora, loput on kommentaareja. Mene ja tutki sitä". Rabbi Hillel vanhempi.
Jeesus näyttäytyy minulle enemmän rabbien seuraajana kuin essealaisten ja saddukealaisten pappien.
Nämä aamun avauksena. Ehkä ilta on aamua viisampi.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.03.2014 13:52

Päällimäinen hämmennys on *ME ja Muut*. Jumala on tehnyt liiton kaikkien kanssa mutta vain ME opemme pitäneet liiton, ja ME suljemme muut sen ulkopuolelle.
Tämä on oikeastaan päällimmäinen juttu tavallaan mikä minulle on kolahtanut voimalla Wrightin tuosta järkäle kirjasta. Pohjalla on tietysti VT, toora, ja Jumalan valittu kansa. Vaikka pakkosiirtolaisuuden jälkeen Jumala alettiin nähdä suurempana, kaikkien Jumalana, samalla haluttiin palata tiukkaan sääntöjen noudattamiseen (5 Moos 30) idean pohjalta, jotta Jumalan läsnäolo palaisi uudelleen kansansa keskuuteen. Minua on muuten itseäni joskus isosti puhutellut tuo sama luku, joten on helppo samaistua tilanteeseen. Säännöt koskivat puhtaana pysymistä ja erottautumista myös. Jumalan miellyttäminen ja apuun kutsuminen lain kautta tavallaan saavutti ehkä huippunsa. Tuolta ajalta on tuo tiukka deuteronomistinen lakihenkinen "tappakaa kaikki naiset ja lapset" tyyppinen uskonnollisuus.

Kannattaa muistaa että tämä kaikki ei ollut vain lain kirjainta vaan Shemaa (se juutalaisten Jumala on yksi -rukous) rukoiltiin monta kertaa päivässä ja tooran tapahtumia elettiin vuoden kierrossa. Se valittu kansa mentaliteetti on kantanut tähän päivään, niin vahva se on.

Kun temppelipalvelus politikoitui ja rappeutui ymmärtää tuon hajaannuksen, ja että syntyi näitä "jäännöksiä".

Wright näkee että Paavali oli tuon maailmankuvan lapsi, laajensi Jumalan vain pakanoille, mutta se seurakunnan puhtaus ja erottautuminen korvasi "valitun kansan". Eikö olisi psykologisesti ymmärrettävää? Minusta ainakin on. Mitä lie Markku Hirn sanoisi?

Se mitä Paavali teki juutalaisuudelle samaistuu minun mielessäni - öö - vähän siihen miten TaunoJ. joskus kauan sitten (kun ekaa kertaa hämmensi minua pahan päiväisesti) laajensi kristinuskon (jota kutsuu mm. jedismiksi) kaikille kansoille kristinuskon ulkopuolellekin. Et varmaan aivan saa kiinni mitä tarkoitan, koska Paavali-kuvasi on niin päin vastainen kuin minun taikka Taunon itsensä.

Ehkä asian voisi ilmaista päin vastoin: Minulle Paavali edustaa samaa henkeä tuossa tilanteessa kuin TaunoJ. tässä tilanteessa. Siksi en heikkoudessani pysty näkemään Taunoa minään muuna kuin "paavalilaisena kristittynä", vaikka se onkin hänelle itselleen tietysti suuri loukkaus. Ja todellisuudessahan se on vääryys, koska hän hajottaa kristinuskon perustan, kolminaisuusopin ja ristinkuoleman merkityksen, joten ei ole oikein kutsua moista kristinuskoksi. Ja kuitenkin, minä vain en pysty tuntemaan asiaa mitenkään muuten, kuin nimenomaan niin päin, että tuossa liikkeessä pois "me ja muut"-mentaliteetista on kristinuskon ydintä.

Olen myös itse miettinyt sitä, miten historia on mennyt. Temppeli on "Jumalan temppeli", mutta silti se hajotetaan jatkuvasti, ja jokaiseen hajottamiseen näyttää liittyvän uusi jumalakuva. Eksiilin jälkeen. Vuoden 70 jKr. jälkeen.

En nyt ehdi yrittää ajatella noita esittämiäsi muita ja paljon vaikeampia asioita. Muistuta että palataan tähän torstain jälkeen, jos unohdan.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.03.2014 14:02

Koska nuo mainitsemasi rabbit vaikuttivat? Hillel ja Gamaliel? Voisin yrittää kysyä proffilta tuon kysymyksen jos tulee sopiva tilanne luennolla. Eivätkö nuo rabbit olleet juuri fariseuksia? Silloin ne menisivät tuohon luokitteluun? Epäilen, että heistä kertovat tekstit ovat paljon myöhäisempiä, joten tutkijoiden kannalta ne asettuvat vähän eri kysymyksenasetteluun ehkä. Kun historiallisen Jeesuksen sanomiset kyseenalaistetaan vaikka evankeliumit ovat ensimmäiseltä vuosisadalta, niin sama pätenee rabbien juttuja kuvaavaan paljon myöhäisempään materiaaliin?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja kaukop » 26.03.2014 14:23

Sain päähänpiston etsiä uudelleen Alvar Ellegårdia Hesarin arkistosta. Yllätys! Yllätys! Sain 11 osumaa!

Tuohon Klingen pitkään kirjoitukseen keväällä 1992 vastasivat ensin Matti Myllykoski ja Heikki Räisänen yhdessä, seuraavaksi Eero Huovinen, tämän jälkeen sitten Tapani Harviainen. Näistä muodostui 5 kirjoitusta.

Vuoden 1994 presidentinvaalien alla Ellegård vedettiin uudelleen framille. Presidenttiehdokas Elisabet Rehn loihe lausumaan jotain sen tapaista, että tuskin Jeesus oli historiallinen henkilö. No, Miikka Ruokanen ja Matti Myllykoski intoutuivat tarttumaan kynään ja kirjoittivat yhteisen artikkelin, jossa tuotiin taas esille Ellegårdin ja Klingen synnit. Klingen oli taas vastattava. Sen jälkeen olivat vuorossa Heikki Räisänen ja Klinge. Räisänen päätti keskustelun sillä kertaa. Tästäkin syntyi 5 juttua.

Martti Mäkisalo sivuaa aikaisempaa keskustelua lyhyesti vuonna 2003. Sillä lailla!
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavali torjuu "Tooran määräyksiä"

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.03.2014 17:52

Hillel Ha-Zaken 110eaa-7 jaa oli sandherinin johtaja 30eaa-10 jaa
ha-zaken (the Elder) on arvonimi eikä erotukseksi myöhemmistä kuten Hillel Tokazier :D
Gamaliel Ha-Zakens s.(?) k. ennen n 70jaa
myös sandherinin johtaja
Lähteet wikipedia.com: hakusanat Rabbi Hillel Rabbi Gamaliel
jewishencyclopedia.com: samat hakusanat
Judaica 101
Apt 5:34 Apt 22:3

Näiden mukaan he olivat johtavia fariseuksia. Mielenkiintoista on että
Jewish Encyclopedia määrittelee Jeesuksen fariseukseksi, ja bänen yhteenotot fariseusten kanssa oppineiden väittelyksi jolla on vahvat perinteet juutalaisuudessa.

Hillelin ja Jeesuksen opetukset ovat pitkälle yhdensuuntaisia. Essealaisia korostuksia on vaikea Jeesuksen opetuksista löytää.
Ne sopivat kyllä paremmin Sauluksen kuvaan!

Gamaliel oli Hilleliläinen lain tuntija, joka kehitti lain tulkintaa edelleen. Hän kirjoitti kolme epistolaa, uhden galielaan, toisen Daromiin ja kolmannen diasporan juutalaisille. Tämä viimeinen käsittelee myös kalenteria kuten MMT !
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

EdellinenSeuraava

Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron