Sadinmaa miehistä ja naisista

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja Anne M » 27.04.2014 19:49

Minulla oli viikonlopun yli yksi ystäväpariskunta kylässä. Kun esittelin Sadinmaan kirjaa, rouva totesi, että taitaa olla sama tyyppi joka oli iltauutisissa. Oli kuulemma miettinyt silloin että mahdoinko tuntea miestä kun puhui samalla tavalla magiasta kuin minäkin. Katselimme videota miehen päivästä ja ihan uskottavaksi ei pariskunnan toinen puolisko esitystä arvellut. Olisi pitänyt olla kuulemma vakavampi, vähän niin kuin professorityyliä kuulemma, jotta olisi uskottava. Tosin kun kirjaa vähän tarkemmin luimme niin löytyihän sieltä yhteistäkin ymmärrystä siitä, mistä kristinuskossa olisi kyse.

Mutta onko Sadinmaa siis väärä vai oikea profeetta? Minähän erotan tietysti oikean ja väärän profeetan tästä suhteesta naisiin ja miehiin. Joten tutkimaan..

Näin miehistä:
Erityisesti miehet pakenevat kirkosta. Kirkon kieli ja kulttuuri on sulkenut heidät ulkopuolelle. Miehiä ei feminiininen puuhastelu- ja psykopaapatuskirkko jaksa kiinnostaa. Ainoa kirkon miehille suuntaama toiminta on seurakuntien saunaillat, joissa fundamentalistiukot käräyttävät karrelle jokaisen paikalle uskaltautuneen vapaamielisemmän ja kyselevän miehen selkänahan. Keskiverto mies tuntee olonsa kirkossa yhtä luontevaksi kuin piispat Matti Repo ja Seppo Häkkinen homobaarin tanssilattialle.

Ja jatkoa:
Seurakunnat ovat muuttuneet keski-ikäisille ja -luokkaisille naisille suunnatuiksi harrastus- ja askartelupajoiksi ja terapiakeskuksiksi, joissa keskitytään eheyttämään hyvinvoivan keski-ikäisen naisen sielunelämää. Kirkko tarjoaa henkistä kliimaksia janoaville rouville hiljaisuuden retriitin nimellä kulkevaa todellisuuspakoa ilman minkäänlaista haastetta tai vastaikkainasettelua. Kirkko ei halua ahdistaa eikä syyllistää ketään vaan tarjota iänikuista eskapistista lohdutusta. Kirkko tarjoaa säröttömät puitteet kliinistä elämäänsä pakeneville rouville, jotta näiden ei tarvitse kohdata mitään todellista itsestään tai elämästä ylipäänsä. Tämä on pelkkää suossa lillumista, kirkollista munattomuutta ja holhoamista. Se on identiteettinsä hukanneen kirkon epätoivoista räpiköimistä. Loputon ymmärtäminen, joka suuntaan kumartelu ja kosiskelu ovat kirkon peitettyä hämmennystä, pelkuruutta ja välinpitämättömyyttä.


Jossain myös pilkattiin suvivirren puolustajia ja kirkkokahveja...

Ihan hyvä. Mä en olekaan tänään sopivasti Tuomasmessussa keittämässä kahvia. Olivat löytäneet jonkun toisen. Halleluujat vaan sille.

Miltäs kuulostaa?

Ihan kirjan alussa mä kyllä vähän mietin että onko tämä Sadinmaa sittenkin harhaprofeetta, kun heti ekalla sivulla sanoo näin:
"Todellinen Jeesus ei ole...... vaan kesytön ja maskuliininen Juudan leijona, mies täynnä uhmaa ja vimmaa".

Toi on niin väärin. Siinä pitäs varmaan lukea "kesytön ja feminiininen Juudan leijona".

Noin kokonaisuutena kolmen luvun perusteella menee kyllä ihan aikalailla jees tässä testiteemassa.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 29.04.2014 16:29

kiitos Anne arviostasi - poistin tässä olleen muokkaamalla - vanhempi veli osoitti sen harhaiseksi, siitä jotain alempana
Viimeksi muokannut tien kulkija päivämäärä 29.04.2014 17:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja lauri k e » 29.04.2014 16:59

Voi miten olen ollut metsässä puoli vuosisataa. Olen luullut että kirkon päätuotteet ovat Usko ja Armo.
Jumalaanpalveluksen olen ymmärtänyt olevan vain väline, eikä edes tehokkain niistä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 29.04.2014 17:10

lauri k e kirjoitti:Voi miten olen ollut metsässä puoli vuosisataa. Olen luullut että kirkon päätuotteet ovat Usko ja Armo.
Jumalaanpalveluksen olen ymmärtänyt olevan vain väline, eikä edes tehokkain niistä.


kiitos oikaisusta - kiitän ja kumarran, pyydän anteeksi että yrtin johtaa vanhempaa veljeä harhaan, onneksi hän oli tarkkaavainen ja oikeutetusti heti opasti harhautuneen valoon ja oikealle polulle

häpeissäni poistankin harhaisen viestini
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja Anne M » 29.04.2014 21:19

Mitä ihmettä... haluan ehdottomasti kuulla tien kulkijan kommentin...
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja Nipa J » 29.04.2014 22:33

Jaa-jaa. Vai ovat kirkon päätuotteet usko ja armo. Mitenhän on asia omalla kohdallani, kun usko on alkanut kirkon kerhohuoneen lämpöpatterista ja vielä ateistin myötävaikutuksesta. Joskus on kyllä tuntunut, että joku (nais)pappi on uskoa vahvistanut, joskus taas ei. Kirkon tuotteenaan antamasta armosta ei ole toistaiseksi ollut havaintoa. :twisted:
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja kaukop » 29.04.2014 22:37

Noissa Annen aloitusviestiin sisällyttämissä sitaateissa on jonkin verran perää. Mutta nekin totuuden jyvät, joita niistä ehkä löytyy, peittyvät kaunopuheisuuden, sanavuolauden ja rönsyilyn alle. Tuollainen sanailu työntää ainakin minut pois sanankuulosta. Vaikka muuten kuuntelen radion hartausohjelmia, suljen apparaatin jos K.S. ryhtyy siellä mesomaan. Voinhan sen sulkea myös kesken hartauden, jos puhujan lähtökohta on liian naiivi tai mitään sanomaton. Mutta K.S:n kohdalla jo lähtökohtaisesti.

Periaatteessa pystyn mainiosti kuuntelemaan aivan rauhassa sellaista puhetta, jonka sisällöstä olen eri mieltä, kunhan esitystapa on kohdallaan. Mutta sitten on joitain totisia torvensoittajia, kuten tämä K.S., joiden esitystavassa on jotain pahasti pielessä. Eikä kyse ole feminismistä tai shovinismista.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja Anne M » 29.04.2014 22:41

Itse olet(te) totisia torvensoittajia. Mahdottoman totisia. Sadinmaan teksti on hauskaa luettavaa, ja siinä on vakavaa sisältöä samalla. Näin tämä on -totisesti on.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja Markku Hirn » 06.05.2014 21:49

Sadinmaa räyhää kirkossa teiniopiskelijoiden tapaan. Ongelmia on kaksi 1) Kielenkäyttö 2) Sisältö.
Sanoma ei mene perille jos se paketoidaan väärin.

Sisältö: Hän on vallankumouksellinen profeetta ja ottaa vain yhden puolen Jeesuksen persoonasta koko sanomaksi.
Kirkko ja usko eivät ole vain oikeudenmukaisuuden ja ja tasaarvon saarnaamista. Hyvin tärkeä ellei keskeisin puoli on tuo hoitava huostaanottava eksyneitä ja langenneita etsivä puoli.

Kirkon ja sen sanoman kohde on epäoikeudenmukaisen maailman lisäksi sen omat jäsenet. Maailmalle profetoidaan, jäseniä hoidetaan ja ne hoitavat toinen toisiaan. Sadinmaa hengellisessä sävelkorvassa on vettä ,hän ei kuule mitä lähellä huokaistaan vaan hän katsoo silmillään kauas yli lähipiirin ja näkee maailman ja kirkon puutteet.

Jeesus käytti kuvakieltä mutta ei profaania kieltä. Vakavista asioista pitää puhua uskottavasti, siis tietty vakavuus on paikallaan. On toinenkin suustaan hyvä kirjoittelija K24 ssä : Juhani Huttunen- Hän on mielenkiintoinen vastaesimerkki Sadinmaalle. Vaikka Huttusella on sama agenda ja railakas kieli niin hänen kielenkäyttönsä on stimuloivaa eikä siihen pahastu.
Minä en solidariseeraa jonkun kanssa vain siksi että jaan jonkun tyytymättömyyden . Haluan laatutakauksen mukaan.
Markku Hirn
 
Viestit: 10
Liittynyt: 20.02.2014 23:52

Re: Sadinmaa miehistä ja naisista

ViestiKirjoittaja Anne M » 06.05.2014 22:23

Jaa. Olen vaan eri mieltä. Huttusella on hyviä juttuja mutta paljon kaikenlaista älystelyhöttöäkin. Aika huono vertauskohde. Miksi pitää verrata?

Kyllä minä arvostaan Sadinmaan heittäytymistä asiaansa. Ei hän väitäkään että hänen sanansa on koko asia. Puhuu sen puolen mitä muut eivät. Meni läpi Suomessa ainakin yhden päivän ajan. Hänen sanomansa kuultiin. Huttusesta on kuulleet ehkä jotkut eliitin porukat pääkaupungissa.

Kansa ymmärsi Sadinmaan sanoman. Samanlainen hullu sekopoltsi profeetta joka tekee hullutuksia kuin VT:nkin, mutta tekee sen lempeästi ja ei-niin vakavalla tyylillä. Se on helpompi kuulla varmaan niin. Oikeasti häntä ei oikein kukaan taida vihatakaan. Ei ota itseään niin vakavasti. Joitain asioita ehkä onkin paras puhua ei niin vakavalla sävyllä. Kukin on vastuussa siitä mitä itselle on annettu. Parempi että puhuu kuin että on hiljaa. Toivottavasti jaksaa.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Seuraava

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron