SOS Kuka Minä Olen

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 08.06.2014 23:07

Kelaan ajatuksiani taaksepäin tuohon de Mellon kysymykseen
Jos ruumiisi muuttuu maab tomuksi jälleen
ja sielusi menee taivaaseen
mihin sinäuskot itse meneväsi.

Tuosta se lähti, ihan peruskäsitteistä. Yritin blogitekstissä soittaa että ihminen on kokonaisuus. Samaan aikaan Toivo vihmakoski esitti vertauksen tietokoneviruksesta. Se johtaa minusta dualismiin;
on suuri paha Vihtahousu jolla on ote kaisista ihmisistä syntymästä saakka. Sitten on ei niin iso Jumala joka yrittää pelastaa valitut.
Tuohon en voi uskoa. Siitä on ennenkin keskusteltu että perisyntiopissa on jotain mätää, enemmän kuin Tanskanmaassa.

Toivolta sain kuitenkin vihjeen. Otan vertauksen televisiosta.
Ohjelma on sen henki - jota laestadiolaiset syystäkin vieroksuvat.
Sähkövirta on sen elämänvoima, sielu. Ilman sitä se on kuollut.
kaikki mikä on laatikossa on sen ruumis. Vain nämä kolme yhdessä
ovat televisio. Televisiosta ihmisen malli eroaa siinä että sen henki, nieli, tuottaa myös omaa ohjelmaa.

Henki, sielu ja ruumis yhdessä ovat ihminen. Mitään näistä ei voi irrottaa.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 09.06.2014 08:21

lauri k e kirjoitti:Henki, sielu ja ruumis yhdessä ovat ihminen. Mitään näistä ei voi irrottaa.


Näinhän se on. Tämän tänään, tässä ja nyt-ihminenkin ilman uskonnollisia ja tieteellisiä lokeroita sen käsittää. Jos ei ruumis ole taivaassa, ei ole sielu eikä henkikään taivaassa. Siksi taivasten valtakuntaan on päästävä jo elinaikana minuuden kokonaisuudessa.

Mm. Lauri Viidan runoa Luominen lukiessa tulee ajatelleeksi tätä kokonaisuutta

avaruus, ikuisuus
taivas täynnä auringoita.
meri täynnä pisaroita,
aallon alla aalto uus

joo tämä ei ole Luomisesta, joka ei tule tässä mieleen. Kokonaista ihmistä kuvaa kuitenkin runo Viiidan tuotannon loppupäästä:

Ei pidetä kiirettä, istutaan.
Ei hätäillä, annetaan mennä;
ei maata somemmin ainoakaan
satelliitti lennä.

Terveet ihmiset lokeroivat Viidan kuitenkin skitsofreenikkojen kastiin.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Edellinen

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron