Kyllä maailmaan jumalakäsityksiä mahtuu

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Kyllä maailmaan jumalakäsityksiä mahtuu

ViestiKirjoittaja Vaeltaja » 21.04.2015 09:14

Kuten tiedetään jumalakäsitykset voidaan karkeasti jakaa teismiin, deismiin, agnostismiin, panteismiin, panenteismiin ja ateismiin. Luulisin itse olevani agnostikko, koska en osaa varmuudella sanoa onko jumala tai jumalia olemassa vai ei. Silloin kun ajattelen, että jumala tai jumalia voisi olla olemassa olen suurten pulmien edessä. Teisti en ainakaan voi olla, koska en usko siihen, että jumala pyrkisi jotenkin vaikuttamaan aktiivisesti ja tietoisesti täällä maan päällä tapahtuviin asioihin. Ehkä olen enemmän deisti kuin teisti, koska saatan pitää todennäköisempänä sitä, että jumala on jotenkin vaikuttanut tämän maailmankaikkeuden olemassaoloon mutta ei vaikuta enää muuten kuin sen informaation puitteissa joka sisältyi siihen kaikkeen jonka avulla kaikkeus sai alkunsa.

Jos kuvailisin tarkemmin jumalakäsitystäni niin sanoisin, että panenteismi voisi olla lähimpänä omaa ajatteluani. Luulisin nimittäin uskovani, että jumala voisi olla kaikessa tai että kaikki voisi olla jumalaa. Vaikuttaa hieman panteismilta mutta en tarkoita kuitenkaan sitä. Ajattelen enemmän jotenkin niin. että jumala on kyllä kaikessa mutta, että jumala on jotenkin vieläkin enemmän.
Vaeltaja
 
Viestit: 38
Liittynyt: 11.02.2015 19:27

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron