Katsomusten loppu

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 17.02.2014 00:40

Katsomusten sulkeutuessa on myös tilinpäätöksen aika. Kun kävin läpi omia "hengentuotteitani" löysin myös yllätyksiä. Löytyi mm. sellaista jota en äkkiseltään muistanut edes kirjoittaneeni. Sitten myös sellaisia tapauksia joihin en kirjoittanut mitään silloin, mutta johon nyt voisi jotain skrivata. Sikäli on harmi, jos Katsomukset katoavat taivaan tuuliin.

Liityin Katsomuksiin 11.1.2013 Annen suosiollisella avustuksella. Itse en silloin monista yrityksistä huolimatta läpäissyt kuviontunnistustestiä. (Kyse ei ole värisokeudesta, ainakaan sitä ei ole todettu). Määrällisesti en ollut niitä ahkerimpia kirjoittajia. Vuoden aikana juttuja kertyi 111. Nämä olivat 54 viestiketjussa. Omia aloituksia oli vain 2. Viestiketjuja oli hetki sitten vielä jäljellä 430+23, mutta niitä ilmeisesti oli vielä joku päivä sitten himpun verran enemmän. Yleisesti ottaen olen ollut siis melko paljon sivussa. Sitä vielä vahvistaa 7 kuukauden katkos toukokuusta jouluun, jolloin en kirjoitellut mitään, harvemmin kävin Katsomuksia katselemassa.

Omat tekstini olen kyllä tallentanut, mutta merkitsemättä on jäänyt se mihin kontekstiin ne liittyvät. Muistelmia kirjoittaessa kaikista tiedon muruista saattaa olla jotain hyötyä. Joistakin kommenteista voisi edelleen kehittelemällä saada blogeja, kolumneja, jopa esseitä. Mutta enin hyöty saattaa liittyä siihen, että voi testata omia ajatuksiaan. Unohtamatta virtuaaliseurakunnan roolia.

Olisi hauska kuulla toisten aatoksista ja tuntemuksista näiden teemojen tiimoilta.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Anne M » 17.02.2014 02:57

Terve Kauko. Juuri käytin tuntitolkulla kopioiden ja sitten tuhoten omia blogejani keskusteluineen. Varmaankin vilahtelit siellä aina välillä. Eli mulla on tallessa tekstisi jotka ovat mun blogien kontekstissa. Jos olisin lukenut tämän aiemmin, olisin voinut poimia ne samalla kun niitä kopioin.

Mä mietin kyllä vakavasti, että kannattaako kirjoittaa niin pitkiä muistelmia, että ei ehdi elämään.
Kun mä poistin kaikki mun blogit (paits dogmaosastolta) ja niiden kommentit, on todettava, että olen kirjoittanut enemmän muiden kuin omiin blogeini, koska jäljelle jäi vielä valtaosa.

Sun pitäs Kauko kirjoittaa aina oma blogi vastineena mieluummin kuin laittaa kommentiksi. Sillai ne helmet sitten löytää helpommin paitsi sinä niin muutkin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 17.02.2014 13:06

Hei, Anne ja muut visionäärit! Kiitos kommentista.
Mä mietin kyllä vakavasti, että kannattaako kirjoittaa niin pitkiä muistelmia, että ei ehdi elämään.

Olet oikeassa ilman muuta! Mutta eikö niitä muistelmia yleensä elämän ehtoossa kirjoitetakin. Jujuhan on siinä - ainakin olen itse niin kokenut - että kommentoinnin yhteydessä mieleen palautuu yhtä sun toista, siis eletystä elämästä.
Sun pitäs Kauko kirjoittaa aina oma blogi vastineena mieluummin kuin laittaa kommentiksi. Sillai ne helmet sitten löytää helpommin paitsi sinä niin muutkin.

Mutta silloinhan ne jutut hajoavat. Toisaalta kuivahko tapani kirjoittaa asettaa omat rajoituksensa. Kommenttien ja lukukertojen määrässä häviän muille. Ei mopolla mahdottomia! Toisaalta vuodentakainen blogini "Yhteensattumusten viikko" keräsi sentään 30 kommenttia. Ja Laurikin meinasi repiä pelihousunsa.

Omia juttuja taltoidessa panin merkille, että WordPad on siihen hommaan varsin kätevä. Tiedostoista ei tule rtf-muodossa kovin suuria. Tarpeettomat kuvat ja muut härpäkkeet putoavat pois. Tosin muotoilut, kuten lihavointi ja kursivointi, häviävät. Silti sitaatit erottuvat.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Anne M » 17.02.2014 14:06

Joo Kauko, noinhan se tietysti on. Tuli vaan mieleen muutamat kerrat kun olen yrittänyt etsiä sitä jotain asiaa mitä olit sanonut. Siellä jossain mun lukemattomien blogien keskusteluissa, tai kenties jossain muussakin yhteydessä, on sitten keskellä kaikkea ne sinun ajatuksesi tai vinkkisi. Tärkeimmät graduvinkkisi kopioin heti koneelleni toki.

Mä mietin tuota muistelmapuolta myös eilen. Teologiset jutut varmistin ekaksi, mutta sitten oli pakko kopioida kaikki. Nuo mun blogit on kirjoitettu vauhdissa, mutta juuri sellaisina ne ovat aitoa elämää näinä vuosina. Jos joskus haluan miettiä, mikä prosessi minut johti kirkosta tai kirkkoon, sairaaksi tai terveeksi, vihaiseksi tai toiveikkaaksi, noissa blogeissa on mun kirkkoprosessien kriittiset vaiheet, pyhän Omronin mittarilukemia myöten. Niissä on se miten koko uskomisen tapa muuttuu, oma "dogma" muuttuu. Otsikot jo kertovat paljon, mitä armon vuonna nimeltä "katsomukset" minun elämässäni tapahtui.

En hahmota yleensä oikein aikaa. Se vaan menee. Tänä aamuna mietin, että nyt on toisin. Elimistöni hahmottaa aikaa ja tapahtumia aikajanalla: K24-Katsomukset-Blogimetsä-Kirkonkellari-Visioita. Kaikkiin liittyy tunteita ja ajatuksia ja omanlaisiaan prosesseja, jotka eivät ole vain virtuaalisia edes. Ihan hyvä oikeastaan. Tulipa kerättyä. Vielä on kyllä tehtävääkin, jos foorumi on pystyssä.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 18.02.2014 01:26

.... muutamat kerrat kun olen yrittänyt etsiä sitä jotain asiaa mitä olit sanonut. Siellä jossain mun lukemattomien blogien keskusteluissa, tai kenties jossain muussakin yhteydessä, on sitten keskellä kaikkea ne sinun ajatuksesi tai vinkkisi. Tärkeimmät graduvinkkisi kopioin heti koneelleni toki.


Olethan huomannut tuolla ylhäällä oikealla sellaisen hakuruudun Etsi? Jos jonkun sopivan hakusanan muistaa, niin kone hakee ne esille. Se on tämän alustan etu. Sellaista ei ole Blogimetsässä tai en ole sellaista löytänyt. :)
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 19.02.2014 10:44

Tänä aamuna oli sitten tämmöinen lappu Katsomusten etusivulla:

Foorumi ei ole käytössä

Foorumi "katsomuksia" ei ole käytössä tällä hetkellä.

Foorumi on todennäköisesti suljettu palvelun käyttöehtojen rikkomisen vuoksi.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Anne M » 19.02.2014 23:33

Joo Kauko. Oli jo yöllä, noin ehkä tunti sen jälkeen kun olin hiukan toiminut isobeen vaatimattomana sihteerikkönä. Lupasi laittaa ohjauksen sieltä tänne sivulle, mutta mä vähän avustin tämmöisellä käytännön palvelutyöllä, niin kuin kunnon kristityn tulee. Eihän noilla isoilla pomoilla yleensä ole aikaa tämmöisiin sihteerin hommiin. Niin mä laitoin sinne semmoisen yleistiedotteen, jossa sanottiin, että keskustelut jatkuvat täällä. Se ei tainnut oikein arvostaa mun pyyteetöntä palvelua. Hälytti varmaan sitten foorumipoliisit paikalle.

No kävin tänään mun joogassa. Siellä oli semmoinen kohta, jossa jokaisella uloshengityksellä paineet poistuu. Yhtäkkiä mua meinas alkaa naurattamaan kun mun mieleen tuli tämä kaikki, ja se vaan tuntuikin äärimmäisen koomiselta. Onhan se nyt kuitenkin vähän toista Ukrainassa sitä paitsi. Sitten mä ajattelin, että nyt se luontojeesus lähti musta. Menköön sinne mistä tulikin.

Sen pituinen se. Jedistiä mun vaan on ikävä. Toivottavasti silläkin on sen jooga, jossa se voi puhaltaa kaikenmaailman jeesukset pois elimistöstään ja tulla takaisin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja sonja » 20.02.2014 00:16

Olipa hauska kommentti, Anne, sait minutkin nauramaan.
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 20.02.2014 11:03

Joo, Annen vauhdikkaita kommentteja on riemastuttavaa lukea. Niissä on elämän makua. Hän uskaltaa panna itsensä likoon.

Huomasin kyllä edellisenä yönä, että Katsomukset oli read-only -tilassa, mutta keskiviikkoaamuna oli jo tuo lappu luukulla. Olen tässä hieman ihmetellyt T:n ja B:n toimia. Mutta tämä taitaa olla yksityisten ylläpitämien keskustelupalstojen ongelma yleisemminkin. Sympatiani on näissä käänteissä Annen puolella.

Anne, vilkaisin eilen blogiasi "Paavalin matkassa". Mielenkiintoisia asioita olet teologisten opintojesi yhteydessä käsitellyt. Niitä samojahan on esiintynyt K24:ssä, Blogimetsässä, Katsomuksissa ja täällä. Präntin ylenmääräisen pieni koko hieman ärsytti. Controllia ja plussaa saa painella vimmatusti.

Kun omia hengentuotteita tallentaa useaan paikkaan, jokin niistä säilyy, jos joku luukku suljetaan.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Anne M » 20.02.2014 15:42

Kiitos Sonja ja Kauko.
Mukava kuulla, että ulospäinkin noita jaksaa lukea. Tämä on mun tapa säilyä hengissä, kirjoittaa ja yrittää katsoa vakavia asioita sillä lailla, että niitä kestää. Sitähän ne usein enimmäkseen ovat loppupelissä. Ykille: Jumalakin varmaan nauraa taivaissaan, miksi en minäkin, kun kerran on minut "leikkikalukseen" luonut.

Kauko. Joo perustin tuon "Paavalin matkassa" blogin silloin kun meidät heitettiin K24:ltä. Jos klikkaat mitä tahansa otsikkoa, niin teksti tulee isoilla ja helposti luettavilla kirjaimilla, eikö sinulle? Nehän ovat aika pitkiä tekstejä, joita lukee vähän aikaa. Tuo on tuon tyylin piirre. Siirsin tekstit sinne ja jopa päiväsin ne alkuperäisen K24-syntyhetken mukaan. Varastohan se on, ei sitä tietääkseni kukaan blogina lue. Ne tekstit ovat syntyneet näissä yhteisöissä ja niille osin kirjoitettunakin tai sillä tavalla, että prosessoin lukemaani blogistaniat osin mielessäni. Silloin kun Katsomukset syntyi yritin kovasti lobata tuota ajatusta mitä Bror nyt henkeen ja vereen - muidenkin hengen kustannuksella - lobbaa. Eli että ihmisillä olisi aidosti omat blogit.

Joo, itseni tajusin laittavani peliin peruuttamattomasti sinä kriisinpaikkana vuonna se ja se kun K24 päätti, että nimimerkeillä ei voi enää kirjoittaa. Olin juuri lähdössä Ugandaan ja siinä pakatessa kirjoitin ekan blogini omalla nimellä, ja vieläpä kuvalla. Varsin olin tietoinen, että tämä on peruuttamaton tie. En minä sitä katunut ole. Se on vienyt tietysti aika outoihin paikkoihin. Enhän minä silloin tiennyt että tulee aika jolloin erkaannut pyhistä dogmistakin.

Mä taidan kohta kirjoittaa vähän siitä miten koin/koen Jedistimme toiminnan, kun nyt otit puheeksi.
Sen minä voin sanoa suoralta kädeltä, että tätä visioita-foorumia ei olisi ilman Laurin uskoa. Aivan puhtaasti sillä mentiin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Seuraava

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron