Sivu 1/1

maailmankuvallista metakeskustelua

ViestiLähetetty: 18.02.2014 11:24
Kirjoittaja tien kulkija
olen tuolla Fb:ssa osallistunut enemmänvähemmän aktiivisesti erääseen muslimikristittyfoorumiin. sieltä ponnahti äsken esiin evoluutioteoriakeskusteluun linkki jonka mukaan muslimitiedemiehet olivat samoilla linjoilla kuin Darwin jo kauan ennen häntä http://free-minds.org/evolution-and-quran

Tämän foorumin kirjoittamattomana taustaoletuksena on ns. kristillinen maailmankuva - Risto Nivarin mukaan Suomessa ei voi elää ymmärtämättä / osallistumatta luterilaisen tulkinnan mukaiseen katsomukseen. Minä jaan progressiivisen protestanttisen käsityksen kristinuskosta.

en ymmärrä miksi evoluution / kreationismin kannattajat ovat niin tukkanuottasilla

tänne saakka päästyäni en ole varma onko tämä tillitys oikeassa paikassa

Re: maailmankuvallista metakeskustelua

ViestiLähetetty: 18.02.2014 12:09
Kirjoittaja lauri k e
3.
tänne saakka päästyäni en ole varma onko tämä tillitys oikeassa paikassa.
Sitä ei voi tietää, mutta toivon hartaasti että tästä tulisi sille oikea paikka.


2.
en ymmärrä miksi evoluution / kreationismin kannattajat ovat niin tukkanuottasilla

Syy on nähdäkseni samakuin perheriidoissa. Usein riidellään rahasta, mutta riidan aihe on muualla, raha on vain riitelyn väline.
Jos asiat ovat muuten kunnossa, puolisot ovat rahapulassakin samalla puolella. Jos toinen haluaa viitan, toinen antaa ihokkaansakin.

Luulen että kreationisti näkee ihmisen ainutlaatuisuuden,siinä kuolemattoman sielun ja iänkaikkisen elämän. Evolutionisti näkee
ihmisen jakamattoman kkonaisuuden, ja siinä ruumiin ylösnousemuksen,

Riidellään luomisesta kun ei olla yhtä mieltä Raamattu-käsityksestä.

1.
Risto Nivarin mukaan Suomessa ei voi elää ymmärtämättä / osallistumatta luterilaisen tulkinnan mukaiseen katsomukseen.


Tuota pohdin toissapäivänä Blogimetsässä otsikolla Kuka Jeesus Osa 3. Jeesus-hahmo on niin syvälle kudottu kulttuuriimme että sitä ei voi ohittaa. Se on osa jokasien minä-kuvaa. Nivarin kanssa olen eri mieltä vain siitä että vaikka ei ymmärrä, ei osaillistu, vaikka sen kiistää se on silti siellä.
15
Minua kirjaimellisesti järkytti Lasse Halmeen essee siitä miten vahvasti Jeesus-hahmo nähdään rokkimusiikissa, ja miten ohuena sen siellä nähdään oleva kirkossamme.

Korjattu quote 2. oikeaksi. 18.02.14 klo 13: