maailmankuvallista metakeskustelua

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

maailmankuvallista metakeskustelua

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 18.02.2014 11:24

olen tuolla Fb:ssa osallistunut enemmänvähemmän aktiivisesti erääseen muslimikristittyfoorumiin. sieltä ponnahti äsken esiin evoluutioteoriakeskusteluun linkki jonka mukaan muslimitiedemiehet olivat samoilla linjoilla kuin Darwin jo kauan ennen häntä http://free-minds.org/evolution-and-quran

Tämän foorumin kirjoittamattomana taustaoletuksena on ns. kristillinen maailmankuva - Risto Nivarin mukaan Suomessa ei voi elää ymmärtämättä / osallistumatta luterilaisen tulkinnan mukaiseen katsomukseen. Minä jaan progressiivisen protestanttisen käsityksen kristinuskosta.

en ymmärrä miksi evoluution / kreationismin kannattajat ovat niin tukkanuottasilla

tänne saakka päästyäni en ole varma onko tämä tillitys oikeassa paikassa
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: maailmankuvallista metakeskustelua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 18.02.2014 12:09

3.
tänne saakka päästyäni en ole varma onko tämä tillitys oikeassa paikassa.
Sitä ei voi tietää, mutta toivon hartaasti että tästä tulisi sille oikea paikka.


2.
en ymmärrä miksi evoluution / kreationismin kannattajat ovat niin tukkanuottasilla

Syy on nähdäkseni samakuin perheriidoissa. Usein riidellään rahasta, mutta riidan aihe on muualla, raha on vain riitelyn väline.
Jos asiat ovat muuten kunnossa, puolisot ovat rahapulassakin samalla puolella. Jos toinen haluaa viitan, toinen antaa ihokkaansakin.

Luulen että kreationisti näkee ihmisen ainutlaatuisuuden,siinä kuolemattoman sielun ja iänkaikkisen elämän. Evolutionisti näkee
ihmisen jakamattoman kkonaisuuden, ja siinä ruumiin ylösnousemuksen,

Riidellään luomisesta kun ei olla yhtä mieltä Raamattu-käsityksestä.

1.
Risto Nivarin mukaan Suomessa ei voi elää ymmärtämättä / osallistumatta luterilaisen tulkinnan mukaiseen katsomukseen.


Tuota pohdin toissapäivänä Blogimetsässä otsikolla Kuka Jeesus Osa 3. Jeesus-hahmo on niin syvälle kudottu kulttuuriimme että sitä ei voi ohittaa. Se on osa jokasien minä-kuvaa. Nivarin kanssa olen eri mieltä vain siitä että vaikka ei ymmärrä, ei osaillistu, vaikka sen kiistää se on silti siellä.
15
Minua kirjaimellisesti järkytti Lasse Halmeen essee siitä miten vahvasti Jeesus-hahmo nähdään rokkimusiikissa, ja miten ohuena sen siellä nähdään oleva kirkossamme.

Korjattu quote 2. oikeaksi. 18.02.14 klo 13:
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02


Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron