nimimerkillä

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

nimimerkillä

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 01.03.2014 11:42

Anne M totesi muinoin jossain että pappien määrä KT24:ssä laski huomattavasti nimimerkeistä luovuttaessa. Minä ymmärrän. Nimimerkin "takaa" on paljon vapaampi olo täällä somessa. Jotenkin analogista oli kun tapasin Ranskassa aikanaan katolisen papin joka oli eläkkeellä. Hän korosti että nyt kun hän on eläkkeellä hän voi olla kriittinen paavi-instituutiosta. Saman tyyppistä on tässä Suomen ev.lut. kirkossakin näkynyt eli eläkkeellä olevat ovat vapaampia olemaan mieltä julkisesti.

Korrektius jota minä tulkitsen melko tiukasti rajaa kuitenkin edelleen assosiaatioita eli ihmisten asioista pitäisi puhua niin ettei kukaan voi päätellä niistä mitään konkreettiin ihmiseen tai alueeseen liittyvää.

Esim Nipa viittasi pitkään kokemukseensa hevosista. Olen työn puitteissa ollut myös jonkun verran tekemisissä alueen ihmisten kanssa, mutta se siitä.

Keräilin joskus kirjoja, silloin tutustuin kirjailijaan nimeltä Lihin Omen, aikani pähkäiltyäni tajusin että kyseessä on Nemo Nihil - ei kukaan ei mikään. On tullut välillä mieleen omia. Nimimerkki voi olla myös nimi, Juhani Ritva olisi kaunis, ja minä omistan jonkinlaiset oikeudet siihen
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: nimimerkillä

ViestiKirjoittaja lauri k e » 01.03.2014 12:56

Eihän tuo ole pelkästään pappien ongelma. Kotimaan blogistina oli Veli helluntailainen, ja hyvä blogisti olikin. Kun nimimerkeistä oli pakko luopua jäi hän pois, koska häenen siviiliammattinsa oli oikeuslaitoksessa sellainen, ettei vakaumusta voimut pitää esillä. Eräällä ystävällänitaas oli sellainen venälispräinen sukunimi että sill ei voinut tilata puhelimitse mitään. Hän varasi aina teatteri- ja konserttiliput nimellä Tunkkanen.
Me hänen ystäväpiirinsä perustimme Tunkkasten sukuyhdistyksenkin, ja kilpailimme siitä kuka onnistuu hurjimmin esiintymään Tunkkasen nimellä.

Jotenkin minua kuitenkin ahdistaa että solidaarisuus työnantajaan rajoittaa ilmaisua. samoinkuin se että toisinaan nimimerkkivapauttaa ilmaisemaan luonteenpiirteitä, joita ei voi nimellään tunnustaa omikseen, siis valehtelee itselleen. kari Kuula omilla verkkosivuillaan sanoi että hän pyrkii pitämään erillään mitä hän ajattelee siitä mitä hän opettaa. Kuitenkin opetuksen aiheena on Tie, Totuus ja Elämä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: nimimerkillä

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 01.03.2014 16:54

solidaarisuus työnantajaa rajoittaa ilmaisua - sinä olet ollut työssä teollisuudessa, sillä puolella puhutaan liike- tai ammattisalaisuuksista. Kaikesta mitä on työssään mietiskellyt tai oppinut ei voi jakaa. Eläkkeellä maailma sitten muuttuu rajusti, osalla.

Tunkkasesta tuli mieleen että vanhempani aikanaan kun tarvittiin todistajia valtakirjaan käyttivät joitakin vakionimiä.

Nimellään tunnustaa - minä en anna nimelle samaa arvoa. Järjestelmä edellyttää nimeä tai tunnistetta, mutta ihminen on nimeä tärkeämpi.

Osa meistä unohtaa yhä useammin keskustelukumppanin nimen. Mielipide / kannanotto onkin minusta nimeä tärkeämpi - keskustelen eräässä ryhmässä missä osan keskustelijoista sukupuoli ei käy nimestä ilmi, olenkin päätellyt sitä tekstistä. Nimeä tärkeämpää olisikin minusta sama nimi / tunniste koko ajan tietyssä kontekstissa.

Hautausmaalla kävellessäni katse kiinnittyy erilaisiin nimiin, jotka jäävät hetken herkuiksi.

Niin - Kari Kuulasta en tiedä mitään!

"toisinaan nimimerkkivapauttaa ilmaisemaan luonteenpiirteitä, joita ei voi nimellään tunnustaa omikseen, siis valehtelee itselleen." - viittaatko tällä johonkin tekstissäni?
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: nimimerkillä

ViestiKirjoittaja lauri k e » 01.03.2014 18:34

tien kulkija kirjoitti: työssä teollisuudessa, sillä puolella puhutaan liike- tai ammattisalaisuuksista. Kaikesta mitä on työssään mietiskellyt tai oppinut ei voi jakaa. Eläkkeellä maailma sitten muuttuu rajusti, osalla.

Monia ammattisalaisuuksia en voi vielä eläkkeellä avata. 80-luvulla tein silloiselle Lohja Elektroniikalle ohjelmiston Lentoaseman lähtöaikojn valotaulua varten. Se oli hirmuisen haastava työ, koska jokaisen kirjainpaikan kohdalle tuli ohjelmoitu palikka joka näytti kirjaimen kuvaa. Muistia piti säästää, se oli kallista ja kertautui siis kirjainruutujen määrällä. Olen monta kertaa luennoinut siitä tehtävästä, kayttäen peitetarinaa miten liikennevalojen jokaiseen tolppaan tulee oma ohjainpalikka. Tämä on ensimmäinen kerta kun kerron todellisen kohteen. Firma on myyty Pixarille ja se taulu kun on vaihdettu uudempaan.

tien kulkija kirjoitti: "toisinaan nimimerkkivapauttaa ilmaisemaan luonteenpiirteitä, joita ei voi nimellään tunnustaa omikseen, siis valehtelee itselleen." - viittaatko tällä johonkin tekstissäni?


En taatusti! Mutta varmasti tunnet ilmiön muualta. Täällä ja blogimetsässä en sitä ole nähnyt.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02


Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron