Kun lukee San diegon yliopiston sivuilta kristityistä taibaneista
http://adultthought.ucsd.edu/culture_wa ... liban.htmlnäkee miten Milgramin koe onnistuu tosielämässä.
Noista sitaateista huomaa tuon mihin Anne kiinnitti huomiota; kun kohde on vähän kauempana, se lakkaa olemasta lähimmäinen.
Yhteisön paineet ovat kovat. Kun Abraham rikkoi kotinsa jumalat, hänen oli lähdettävä. Jumala johdatti hänet uuteen maahan. Silti vanhat mallit seurasivat; esikoinen on uhrattava.
Abrahamia juutalaisuudessa ja kristinuskossa pidetään uskollisuuden ideaalina. Hagarin ja Ismaelin kohdalla hän ei kuunnellut omatuntoaan, vaan Saaraa ja ajoi nämä erämaahan kuolemaan. Minä ajattelen nuoremman juutalaisen tulkinnan mukaisesti että Abraham ei selvinnyt Jumalan testistä. Iisakinkin än oli valmis tappamaan. Enkeli pelati hänet.
Itse asiassa meillä taitaa olla kaksi eri etiikkaa, yhteisön ja omatunnon laki.