Uskonnon korvikkeista?

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja lauri k e » 04.03.2014 09:56

Uskonto tulee kuuntelemisesta, kuunteleminen julistuksesta.
usko tulee kuulemisesta, annettuna, hiljaisuudessa.
Tämä siis minun ymmärrykseni mukaan.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 04.03.2014 10:12

lauri k e kirjoitti:Tien kulkija, vähän nappulatekniikkaa:
kun kirjoitat välihuomautuksia, kopioi teksti ensin. Käy helposti kun valitset tekstin alta "lainaa".
siivoa pois se, mitä et halua lainata.
sitten kirjoitat kommentit sinne väliin.
Lopuksi maalaat hirellä lainauksen kerrallaan, ja klikaat yläpuolelta "Quote".
Näin lainaukset tulevat merkityksi kirjoittajan nimellä ja erottuvat onasta viestistäsi.

ylläpito


kiitos - vaatii liikaa suunnittelua, suunnittelu vaatii muistamista, salasanoissakin on jo tekemistä, onneksi niitä saa välillä yrittää monta kertaa
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 04.03.2014 10:15

lauri k e kirjoitti:Uskonto tulee kuuntelemisesta, kuunteleminen julistuksesta.
usko tulee kuulemisesta, annettuna, hiljaisuudessa.
Tämä siis minun ymmärrykseni mukaan.


usko edellyttää kehdon eli julistuksen kuuntelemisen - omistin kauan sitten kirjan jonka olen antanut pois, ja unohtanut tekijänkin. aiheena oli herääminen uskontoon ja toinen herääminen siitä uskoon ja vapauteen. eli usko syntyi kehdossa ja saavutettuaan kypsyyden ei enää ollut riippuvainen siitä.

mainittu kirja oli julkaistu -60-luvulla
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja lauri k e » 04.03.2014 13:32

usko edellyttää kehdon eli julistuksen kuuntelemisen


Joo kristinusko, se alkaa kristinuskonnosta.
Minulla on sellainen käsitys herätysliikeistä - alkaen Mooseksesta hamaan viidesläisyyteen -
että ne syntyvät kun joku näkee valon. Toinen sukupolvi saa perimätiedon, Tooran tai vaikka "Pekka Ervastin esitelmät". Vakavissa tapauksissa tämä perimätieto saa kirjan muodon, siitä tulee laki. Näin sinun on uskottava! Paavali vapautti lain orjuudesta, nyt häntä luetaan kuin lakia.

Uskonto katsoo aina taaksepäin kuin Lootin vaimo. Hänen päätään ei enää käännä kukaan.
Sitten tulevat dogmaatikot ja kirjoittavat uskontunnustuksia. Ne ovat häkkejä jotka sulkevat sisäänsä.
Kieltävät katsomasta vaikka näkisikin.

Hioutuneinta on häkissä lentömisen taito sanoo Markku Viitasalo. Edith Södergran sanoi sen toisin: Vain kesyt linnut kaipaavat, vapaat lentävät.

Siksi minä uson että noin joka viidessadas vuosi pitäisi tehdä uskonpuhdistus.
Edellisestä sattuu olemaan juri 500 vuotta.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 04.03.2014 14:25

jostain on jäänyt mieleen että nykyisen ajan uskonnollisuus etsii jo muita kanavia kuin ns. perinteiset uskonnoksi miellettävät ja meidän vanhempien tunnistamat

kokonaisuutena olen samaa mieltä kanssasi heräämisestä ja laista

alkaa myös näyttää siltä että tämä tapa mieltää uskontoa tms miten minä näen / miellän ei saa vastakaikua uusista sukupolvista enkä minä taas pysty mieltämään heidän tajunnanmaailmojaan.

uskonto on sitomisjärjestelmä kuten joku on sanonut, ja johon Sinäkin viittaat, uskonto on ikuinen, ja sen sisällä pystyy muhimaan vapauteen kannustavia elementtejä, osa uskaltautuu kuten sanotaan "ulos oravanpyörästä" ja löytää itsensä aikanaan ehkä uudesta joka kuitenkin on minun tajuntani ulkopuolella, ja hyvä niin
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja Juige » 15.04.2014 16:49

lauri k e kirjoitti:Minulla on sellainen käsitys herätysliikeistä - alkaen Mooseksesta hamaan viidesläisyyteen - että ne syntyvät kun joku näkee valon. Toinen sukupolvi saa perimätiedon, Tooran tai vaikka "Pekka Ervastin esitelmät". Vakavissa tapauksissa tämä perimätieto saa kirjan muodon, siitä tulee laki. Näin sinun on uskottava! Paavali vapautti lain orjuudesta, nyt häntä luetaan kuin lakia.

Uskonto katsoo aina taaksepäin kuin Lootin vaimo. Hänen päätään ei enää käännä kukaan.
Sitten tulevat dogmaatikot ja kirjoittavat uskontunnustuksia. Ne ovat häkkejä jotka sulkevat sisäänsä. Kieltävät katsomasta vaikka näkisikin.

Hioutuneinta on häkissä lentömisen taito sanoo Markku Viitasalo. Edith Södergran sanoi sen toisin: Vain kesyt linnut kaipaavat, vapaat lentävät.

Siksi minä uskon että noin joka viidessadas vuosi pitäisi tehdä uskonpuhdistus. Edellisestä sattuu olemaan juri 500 vuotta.


Minullakin on samanlainen käsitys HERÄTYSLIIKKEistä:

Kun Jumalan Henki voimakkaasti alkaa tekemään työtään ihmisissä, syntyy HERÄTYS.

Kun herätystä jatkuu jonkun aikaa, syntyy HERÄTYSLIIKE.

Kun Pyhän Hengen aalto ja vaikutus - herätys - menee ohi, jäljelle jää vain pelkkä LIIKE. Mekaaninen, samaa rataa toistava liike josta puuttuu elämä. Se on se uskonto ja uskonnollisuus.

Minusta tuo uskonpuhdistus vain tarttisi tehdä useammin kuin 500v välein - ehkä 20v välein. Vai 10v välein? Herätys tekee sen uskonpuhdistuksen, ja silloin uskonnolliset ihmiset - niissä LIIKKEissään - nostavat mekkalan. Muuttuvat tai suuttuvat. Ehkä ensin suuttuvat ja sitten toivottavasti muuttuvat. :)

Niin, itse asiassa pitäisiköhän se herätys tulla itsekunkin meidän sydämiin vielä useammin - joka päivä? Ja vieläkin useammin? Jatkuvasti?
Juige
 
Viestit: 10
Liittynyt: 24.02.2014 20:58

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja Juige » 15.04.2014 17:23

Markku Hirn kirjoitti:Uskontojen tärkein anti ihmisille on se, että ne tarjoavat rakastamisen kohteet, jotka puolestaan heijastavat takaisin rakkautta. Me emme selviä hyvin ilman rakkautta. Rakkaus ei ole mikään olomuoto, vaan sen herättää jokin sen arvoinen kohde. Sitten tuo "kohde" puolestaan antaa samaa takaisin.


Näin juuri on että rakastettu kohde heijastaa rakkautta takaisin. Mutta näen sen tästä näkökulmasta: Jumala ensin rakastaa meitä, ja sen rakkauden seurauksena mekin alamme heijastaa sitä Jumalan rakkautta takaisinpäin: Jumalaan ja toisiin ihmisiin.

Meidän ihmisten inhimillisen rakkauden herättää jokin sen arvoinen kohde = rakastamme koska...
(esim parisuhde).
Mutta Jumalan rakkaus on valtavan paljon suurempi: Hän rakasti meitä jo silloin kun emme olleet sen arvoisia vaan vaikkapa Hänen vihamiehiään. Jumalan rakkaus tekee kohteestaan arvokkaan. Ja tällainen rakkaus herättää meissä vastarakkauden, joka on suurempi kuin inhimillinen rakkaus. Se ei etsi arvoistaan kohdetta vaan tekee siitä arvokkaan.

Eli sanoisin niin että uskonnot tarjoavat rakastamisen kohteita. Mutta Jumala rakastaa kohteestaan riippumatta - ja herättää kohteissaan vastarakkauden joka johtaa sitten monenmoisiin rakkauden tekoihin. Uskonto sitoo ja kahlitsee, mutta Jeesus vapauttaa, Hänen nimensäkin on Vapahtaja = vapauttaja. Näin minä ymmärrän elävän uskon Jeesukseen.
Juige
 
Viestit: 10
Liittynyt: 24.02.2014 20:58

Re: Uskonnon korvikkeista?

ViestiKirjoittaja Nipa J » 15.04.2014 17:45

Poistettu
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Edellinen

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron