Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja lauri k e » 08.03.2014 15:36

Minä näen tuossa Jobin tarinassa kolme kerrosta:
Ulommaisena on tuo vähemmän mairitteleva kehyskertomus jossa J löi vetoa Saatanan kanssa. Korotti panoksia - yli vrojensa, niin uskon - vain näyttääkseen. Kovin surkean inhimmillinen Jumala.

Toinen taso tulee ystävien puheista - joita en ole koskaan jaksanut huolella lukea. Ajatus on että Jumalan *täytyy* olla oikeassa. Niin että ota lusikka kauniiseen käteen ja syö mitä annetaan. Saat valita joko syöt tai itket ja syöt. Kysyminen ja totuuden etsiminen on rikos sinänsä.

Job: 10:1 "Minun sieluni on kyllästynyt elämään; minä päästän valitukseni valloilleen ja puhun sieluni murheessa,
2 minä sanon Jumalalle: 'Älä tuomitse minua syylliseksi; ilmaise minulle, miksi vaadit minua tilille.
3 Onko sinulla hyötyä siitä, että teet väkivaltaa, että oman käsialasi hylkäät, mutta valaiset jumalattomain neuvoa?

Kolmas taso on loppujaksossa kun Jumala puhuu Jobille. J. pelkää häviävänsä vedon ja vetää kortin hihasta puuttumalla peliin jonka olivat sopineet katsovansa loppuun asti.

Tämä majesteetilline julistus on kaamea fatalismin ylistys. Jumala osittaa suuruutensa ja julistaa fatalismia:
2. Moos. 33:19 Ja minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, armahdan, ketä armahdan".

Ole Job kiltti poika ja syö mitä annetaan. ja niin Job teki ja eli onnellisena elämänsä lpuun asti. Sen pituinen se.
* * *
Mitä tästä opimme? Sitä sietää kysyä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja kimmo w » 08.03.2014 15:40

Mitä tästä opimme?
Keisarilla ei ole vaatteita.
kimmo w
 
Viestit: 14
Liittynyt: 07.03.2014 10:31

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja Anne M » 08.03.2014 15:40

Anne, kiitti vaan toivotuksista. Mistäs sä mut tunnistit valonsäteekses? Mä meinasin ensin tulla vähän mustankipeeks tolle Sonjalle, kun sä kutsuit sitäkin valonsäteekses, mut sitte mä hokasin,
Nuo sinun identiteettisalailut käy aina vaan epäuskottavammiksi :). Vai olenkohan mä vaan niin hirveän fiksu :roll:
Joo, mä kyllä tajusin, että mä toimin vähän tökerösti kun mä vähän vesitin tätä meidän ainutkertaista valonsäde-suhdetta ;) .. mutta ehkä me voidaan tosiaan jakaa niistä säteistä vähän muillekin...

Musta näyttä että Ommik olet aika lailla fundamentalisti. Luet raamattua kuin "piru raamattua". Jobin kirjalla on sanomaa. Voisit ihan hyvin vaikka ajatella, että se on jotain tulkintaa Jumalasta, tai tulkintaa Jobin koettelemuksista. Ei sitä nyt tarvitse niin kirjaimellisesti ottaa, että Jumala pilvenreunalla.... Noin fundamentalistinen kristillisyys on vähän samansuuntaista kuin se joka tappaa homot tai jotain sinne päin, ehkä.

Tuo Tapion sanoma on aikalailla lohdullista tavallaan ja tavallaan ei. Ei Jumala pakota, itse on valittava haluaako esimerkiksi Uganda juttuja jatkaa. Se menee tällaisessa tilanteessa niin, että mä odotan, että josko Jumala luo minuun se halun ja oivalluksen haluta jatkaa, eli on luotettava siihen, että hän osaa hyvän tahtonsa mukaan tilannetta ohjata. Ilman muuta tavoitteena on silloin parempi maailma ihmisille (homoillekin) Ugandassa. Voin valita olla mukana sitä tekemässä tai sitten en. Mutta ensin on tajuttava, että mikä on ns. tarkoitus tässä tilantessa, mikä vie oikeaan suuntaan ja mikä ei. Ei tällä ole mitään tekemistä helveteillä pelottelun kanssa - minulle. Hämmentävää eilisessä keskustelussa oli mikä kestokyky tuolla ugandalaisella (ei Medad) oli minun ajatuksillenikin. Uskalsin niitä skypen kautta tuhansien kilometrien päästä sanoa. Sikäli tilanteessa on toivoa, koska on keskusteluyhteys.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja Nipa J » 08.03.2014 16:17

Poistettu
Viimeksi muokannut Nipa J päivämäärä 01.12.2014 15:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja kimmo w » 08.03.2014 16:18

Nuo sinun identiteettisalailut käy aina vaan epäuskottavammiksi :).
Tai epätoivoisemmiksi. Heh.

Tai eiku piti sanomani, että kyllä sä oot ihan oikeesti mun mielestäni hirmun fiksu, siis jos sä tajuut, että tossa Jobin sadussa on jotain suurta ja syvällisesti sivistävää.

Enkä mä minkään sortin fundamentalisti oo, enkä Raamattua lue, kun en kumminkaan usko mihinkään tommosiin tarinoihin. Mutta jos siellä Raamatussa niin sanotaan, niin eiks se sitten oo totta? Saa niihin mun puolestani ihan vapaasti uskoa ken haluaa.

Törkeetä käytöstä luotujaan rakastavalta Jumalalta mun mielestäni joka tapauksessa tommoset jutut.
kimmo w
 
Viestit: 14
Liittynyt: 07.03.2014 10:31

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja Nipa J » 08.03.2014 16:29

Poistettu
Viimeksi muokannut Nipa J päivämäärä 01.12.2014 15:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja kimmo w » 08.03.2014 16:32

Voisko joku tietokonenero ylläpitäjistä muuttaa ton mun käyttäjätunnuksen vaikka muotoon:kimmo w.
Mä en oikein ite osaa. :oops: Ei täällä kumminkaan pysy tuntemattomana, kun toi Annekin jo tunnisti mut ja alkaa jo itteäkin kyllästyttää joku ihme ommik. Kiitos.
kimmo w
 
Viestit: 14
Liittynyt: 07.03.2014 10:31

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja kimmo w » 08.03.2014 16:40

Mistäs sä noi jutut Jobista olet lukenut, jos et Raamattua lue.
Nipa, joo, vanhasta muistista vetäsin, kun joskus nuorna miesnä vielä kuuluin kirkkoon ja tuli silmäiltyä Pipliaakin ja silloin vielä aikojen alussa 50-luvulla koulussakin opetettiin. Ei taideta enää opettaa tunnustuksellista.
kimmo w
 
Viestit: 14
Liittynyt: 07.03.2014 10:31

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja Nipa J » 08.03.2014 16:58

Poistettu
Viimeksi muokannut Nipa J päivämäärä 01.12.2014 15:17, muokattu yhteensä 1 kerran
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Kirkon Menot - vaiko kirkonmenot

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 08.03.2014 17:06

lauri k e kirjoitti:
Toinen taso tulee ystävien puheista - joita en ole koskaan jaksanut huolella lukea. Ajatus on että Jumalan *täytyy* olla oikeassa. Niin että ota lusikka kauniiseen käteen ja syö mitä annetaan. Saat valita joko syöt tai itket ja syöt. Kysyminen ja totuuden etsiminen on rikos sinänsä.



Niinpä. Jobin ystävät puhuivat sinänsä viisaita ja heidän puheensä näyttää uskonnollisesta ihmisestä oikealta. Kirjain kuitenkin kuolettaa, ei tee suinkaan eläväksi, kuten Ugandasta hyvin näkee.

Jobia koeteltiin, koska hän oli Herran palvelija.

"Niin Herra sanoi saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa.""

Jobin ystävät kuitenkin tulivat syyttämään Jobia salaisista synneistä, joiden tähden Job kärsi.

Saatana heitti haasteen. Job palvelee Herraa vain siksi, että saa palkaksi maallista hyvää.

"Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Suottako Job pelkää Jumalaa?
Olethan itse kaikilta puolin suojannut hänet, hänen talonsa ja kaiken, mitä hänellä on; olet siunannut hänen kättensä työn, ja hänen karjalaumansa ovat levinneet ympäri maata.
Mutta ojennapa kätesi ja koske kaikkeen, mitä hänellä on: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."

Saatanan väite ei pitänyt paikkaansa. Job ei kironnut Jumalaa.

Kuinka moni uskova palvelee Herraa saadakseen aineellista hyvää?

Apostoli toteaakin:

"vaan niinkuin Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme, niinkuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee meidän sydämemme.

Jobin sydän kesti koetuksen. Ja edelleen on niin, että Jumala koettelee omiensa sydämet. Hän tietää, mitä tekoa me olemme, mutta myös meidän pitäisi se tietää, kuten Simon Pietarin.
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

EdellinenSeuraava

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron