Talousrealismia vaiko visioita

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 20.03.2014 02:34

Nytpä minä keksin hienon ratkaisun.

Me voitaskin tehdä niin, että mä lähetän Kaukolle ja Laurille kopion kahdesta lyhyestä suomenkielisestä jutusta (joissa perustietoa) ja kaksi pidempää englanninkielistä artikkelia. Toinen on Dunnin ja toinen on Wrightin. Molemmat käsittelevät Paavalia suhteessa Qumranin teksteihin. Dunn suhteessa Galatalaisiin ja "lain tekoihin" ja Wright puhuu enemmän vanhurskauttamis-asiasta (täytyy aamulla junassa lukea se loppuun).

Tehän voisitte kirjoittaa blogit niistä. Kumpis ottaa Dunnin ja kumpi Wrightin, sano? Mulla olis nyt vähän muitakin kiireitä. Ja sitä paitsi musta olisi kiintoisaa lukea, mitä te nostatte niistä esille. Ihan luettavaa tekstiä ilman alkukielitaitoakin.

Ai niin, mun uudissana....juutalaistaja varmaankin. Oliko se nyt todella vaan mun keksintö? Voi voi.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 20.03.2014 14:35

Jaaha, ei saatu Skype-yhteyttä Annen luennolle. Nyt se yrittää venkoilemalla mennä eteenpäin ;) Mutta mitä me siitä saamme? Opintopisteitä? :)

Olisin antanut Laurille mahdollisuuden vastata Annen huutoon ensin. Mutta ei ole sieltä mitään kuulunut, vaikka varmaankin on lounasaikaan jo hereillä.

Mutta, vakavasti puhuen, se ei ole sama jos Lauri tai minä jotain kirjoitan. Annehan on näiden asioiden kanssa painiskellut. Minulla ainakin on muunlaiset asiat olleet mielessä etusijalla.

Toisekseen, Annen blogeissa käy kuhina ja pöhinä aivan eri tavalla kuin esim. minun. Esim. en osaa lukemastani vetää yhteyksiä tasa-arvokysymyksiin, Ugandaan tai homppeleihin.

Siinä tapauksessa, että Anne saa Laurin innostumaan asialleen, asettaisin etusijalle sen, joka näistä on liberaalimpi. Eli luultavasti Dunn.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja lauri k e » 20.03.2014 17:02

Joo Kauko,
jonotin aamupäivän pääterveysasemalla.
Vaikka ei minulla päässä vikaa ollut.
Otettiin vain verikoe.
Veressähän se sielu on.

Kun Kauko otti Dunnin, mun on helppo valita lopuista.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 20.03.2014 21:30

Hienoa. Saatte tietenkin virtuaaliopintopisteitä ja mainetta ja kunniaa. Ei vaan oikeasti vaivan palkaksi saatte varmaan sitä mitä minäkin: murinaa ja marinaa kaikenlaisesta saivartelusta. Ja sitten sen päälle mä kritisoin ne teidän tekstit. Nyt kun vielä pääsi käymään niin, että olin tänään 3 tuntia luennolla, ja opin lisää, mm. siitä miten Dunnia ja Wrightia voi kritisoida. :lol:

Laitoin teille emailia. Kertokaa, jos ei tule perille tai ette saa auki jostain syystä.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 21.03.2014 09:31

Kiitos, perille tuli. Aukesivat myös. Kävin illalla myöhään Dunnin ja von Weissenbergin jutut läpi ja juoni on löytynyt.

Pientä hankaluutta aiheutuu siitä, että niitä pdf-sivuja joutuu yhtenään kääntämään. Ne kelmit eivät pysy oikeassa asennossa, kun niitä selaa. ;)

Syvennyn näihin texteihin illalla. Tässä päivällä on muuta puuhastelua.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 21.03.2014 11:13

Joo. Ne ovat yhden opiskelijan skannaamia. Jouduin tulostamaan Wrightista siitä parilliset sivut kun oma kopiointi hiukan keskittyi vain parittomiin sivuihin, mikä vaikeutti huomattavasti lukemisen ymmärtämästä.

Von Weissenberg on tosiaan kääntänyt tämän "Tooran määräyksiä" tekstin suomeksi. Qumran tutkija, Pajunen, oli luennolla sitä mieltä että luontevin käännös sisällön puolesta on kuitenkin Tooran määräyksiä (precepts) eikä Tooran teot. Toisaalta tosiasia kuitenkin on, että tuo heprean sana taitaa olla nimenomaan tekemistä ilmaiseman verbin pohjalta luotu. En tarkistanut mutta vaikutti jotenkin ihan tutulta. Eli sikäli minusta vaikka sisältö on Tooran määräyksiä niin on loogista että Paavali olisi voinut käyttää hiukan samoihin teemoihin löysästi viitaten ilmaisua "lain teot".
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 21.03.2014 13:09

Anne M kirjoitti: Wright puhuu enemmän vanhurskauttamis-asiasta (täytyy aamulla junassa lukea se loppuun).



Kun vanhurskauttaminen tarkoittaa alkukielissä oikeamielisyyttä, niin eikö oikeamielisyyttä juuri talousasioissa kaivata. Eriarvoisuuden kasvu johtaa väistämättä yhteiskunnallisiin konflikteihin.

"Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa.
Teidän rikkautenne on mädännyt, ja teidän vaatteenne ovat koin syömät;
teidän kultanne ja hopeanne on ruostunut, ja niiden ruoste on oleva todistuksena teitä vastaan ja syövä teidän lihanne niinkuin tuli. Te olette koonneet aarteita viimeisinä päivinä.
Katso, työmiesten palkka, jonka te vainioittenne niittäjiltä olette pidättäneet, huutaa, ja leikkuumiesten valitukset ovat tulleet Herran Sebaotin korviin.
Te olette herkutelleet maan päällä ja hekumoineet, te olette sydäntänne syötelleet teurastuspäivänä.
Vanhurskaan (OIKEAMIELISEN) te olette tuominneet ja tappaneet; hän ei vastusta teitä."

Jaakobin kirje näyttäisi olevan ristiriidassa kirkkojen vanhurskauttamisopin kanssa. (Vanhurskautus- sana ja siihen liitetty käsitteistö elää omaa elämäänsä irrallisena Raamatun ilmoituksesta.)
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 21.03.2014 16:57

Wayne R. Dunham oli yksi "jenkkilibertanisteista", jotka opiskelivat samalla laitoksella jenkeissä kuin minäkin. Joku vuosi sitten sikäläiset vuosikurssilaiseni alkoivat löytää toisiaan lähes 20 vuoden jälkeen FB:ssa. Wayne oli vähän meitä edellä, mutta tuli hiukan tutuksi juuri näistä puheistaan, jotka siellä oli arkipäivää. Me eurooppalaiset kutsuimme itseämme eurokommunisteiksi - vaan noin niin kuin kontrastina.

19.3 julkisessa FB-statuksessaan hän linkittää tähän:
http://www.epi.org/minimum-wage-statement/ ja toteaa:
There is something seriously wrong with the economics profession if 600 of us would sign this.
Siellä sitten muut kauhistelevat mukana kuinka taloustieteen perusteet ei ole näillä ekonomisteilla hallussa. Joukossa on vain useampi Nobelistikin ja American Economic Association presidentti, ja useita feministiteologeja, ei - kun siis feministiekonomisteja.

Siis nämä 600 vaativat minimipalkan nostamista, ja konservatiiviekonomistit haukkuvat perusteita tuntemattomiksi idiooteiksi. Eräs toinen kurssikaverini sitten linkkasi tuon omalle sivulleen ja siellä juttu jatkuu samaa rataa. Sinällään hassua, että jotkut noista allekirjoittaneista ovat aivan niiden kansantaloustieteen perusteiden luojija alunalkaenkin. heh.

Ja sitten on tämmöinen vastinekirjelmä, jonka 500 ekonomistia on allekirjoittanut. Allekirjoittajina on ensimmäisenä tyyppejä, jotka ovat finanssimarkkinaideologian luojia, noiden finanssiteorioiden, jotka ovat johtaneet osaltaan siihen Finanssimarkkinoiden Jumalaan, jota Sadinmaakaan ei saa kyseenalaistaa ilman että tekee itsestään kansalaiskelvottoman.
http://economistletter.com/
Keskustelua käydään tyyliin, näitä ekonomisteja ei pidä palkata tai näiden kursseille mennä, ja nämä toiset on sellaisia, joita voi suositella. Hyvin hyvin fundamentalistista ideologiaa. Puhdasta tiedettä tietenkin ja puhdasta totuutta sikäli. Joten toinen puoli on vain väärässä.

Eli mitä mieltä?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Edellinen

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron