Lintuääniä

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.04.2014 12:07

Luhtikurpat???? Mitä ihmeen olioita ne ovat?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 25.04.2014 12:22

Jaa-jaa., Anne. Ehkä koiruuksissani otin Paavalin tähänkin yhteyteen, että saisin sinut kommentoimaan linnunäänikeskusteluun, muutakin että sammakko on hauska. Tuntui vähän sillä hetkellä siltä, kun sai valkoposkihanhen väritykselle jatkoksi hauskan sammakon.

Sen verran erilaisissa maailmoissa elämme, että yhteiset puheenaiheet ovat vähissä. Tuo puolivuosisataa sitten hyvinkin aktiivinen lintuharrastukseni tyrehtyi 1960-luvun alussa aktiiviseen kirjallisuuden harrastamiseen, josta toki tuli muutama markka rahaakin opiskeluaikoina.

Kun tulee vanhaksi, harvoin enää nykyisin tapaa ihmisiä, jotka näkevät maailmaa ja sen kehitystä edes sinne päin samoin. Tuttu kirjailijakin sanoi: kaikella on aikansa ja me kuolemme yksin.

PS. Lehtokurppia Lauri tarkoittanee. Ne pesivät kuitenkin sen verran kosteissa olosuhteissa, että pesälle on vaikea löytää poikasia katsomaan ja hyvä on liikkua kumisaappaissa. Itse olen lehtokurpan pesällään nähnyt silloin 60-luvun alussa Vuosaaren Mustalla vuorella ja siinäkin paikalla en ehkä nykyisin kerrostalo.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.04.2014 12:41

Nipa. Luehan uudelleen tuo Laurin valkoposkihanki-kommentti ja katso vaikka googlella millainen on valkoposkihanhi virallisesti ja millainen on tuo västäräkki mun katon harjalla. Eikö vain olekin juuri niin kuin Lauri sanoo, jos luet kommentin tarkkaan. Siinä ei sanota, että sekottaisi lintujen ulkomuodon vaan että niillä on poskissa samaa väriä - muistaakseni.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 25.04.2014 14:09

Jaa,jaa. Ei minun tässä tarvitse valkoposkihanhia googlettaa, kun niitä näin metrin parin päästä äsken rantanurmellakin ja västäräkkejäkin pesii tuossa takapihallamme pari-kolme paria.. Samaa väriä poskissa kuin västäräkillä ja valkoposkihanhella on eri koostumuksissa kymmenillä eri lintulajeilla. Tuolla vedessä niitä äsken oli kanadanhanhi, telkkä, tukkakoskelo vain äsken nähdyt mainitakseni ja noista pihalinnuista varpunen, pajusirkku, tikli, kirjosieppo vain muutamia mainitakseni ja pelloilta ja metsistä löytyy lisää.

Ehkä tuo västäräkin ja valkoposkihanhen kokoero vähän kismitti ja tuntui kun olisi verrannut värityksen perusteella harmaahiirtä ja norsua.

Se mikä tietoa lisää, se voi tuskaakin jossakin tilanteissa lisätä. Tosin on samaan hengenvetoon todettava, että mikään asiantuntija en ole tälläkään alueella - niinkuin esimerkiksi Seppo Heinola omallaan. Hänellä on joskus vara sanoakin: pysykää asiassa - 2500 niteen takaa.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.04.2014 15:09

Sen takia minä pyysin googlella katsomaan, koska se on mitä ehkä Lauri ja minä näemme. Kun nyt epäilet pahantahtoisuudesta nimittäin. Kokoakaan ei googlen kuvalla taida nähdä tarkkaan ainakaan, mutta siitä ei puhetta ollutkaan.

Et taida oikein sietää vähemmäin tietäväisten ihmisten opinhalua ja heräävää kiinnostusta? Olemme niin niin idiotteja? Voisihan tuota toisinkin lukea, mutta koet sen vain sinuun kohdistuvana vähättelynä ikään kuin lintuteema olisi sellainen että siitä ei vähemmän tietävien pitäisi sanoa mitään, ja sitten kuitenkin haet vuorovaikutusta!! Minä olin itse kovasti ilahtunut kun sain noista linnuista noinkin hienot kuvat. Ja Laurin sammakko oli kanssa aikamoinen kuva. Ei noita valokuvia niin helposti liikkuvista ja hyppivistä eläimistä luonnossa saa. Ainakaan kun ei koskaan ole tottunut edes ottamaan niitä.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 25.04.2014 17:26

Jaa-jaa. Tokihan minäkin opinhalua siedän. Lintuharrastus jos mikä ei ole täysin oppineiden hommaa. Vuorovaikutuslaji se on siinä kuin hyvä hengellinenkin keskustelu, vaikka näissä hengellisissä keskusteluissa pyritään ja usein päädytäänkin muuhun kuin kaikkia hyödyttävään vuorovaikutukseen.

Ja noista lintukuvistasi Anne. Ne olivat tosihyviä. Sammakkokin on helpompi kuvata kuin liikkuva västäräkki. Oma liikkuvien eläinten kuvaamiseni on rajoitttunut hevosiin lähinnä ravikilpailuissa ja se olisi ollut todella kallis harrastus, jos olisin joutunut kustantamaan kaikki hukkaan menneen filmimateriaalin. Hyviä vinkkejä sain aikanaan alan ammattilaisilta.

Tuota lintukuvausta ajattelin joskus alkaa harrastaa digi-vehkeillä, jolloin eivät hutikuvat maksa mitään, mutta terveydentilaan se silloin tyssäsi. Syöpään sairastunut naapurini innostui silloin vinkistäni ja aloitti homman ja eräänä välietappina hänellä oli syksyllä Stoassa valokuvanäyttely "Roihuvuoren äkäiset linnut". Se oli upea.

Jos itse joskus valokuvanäyttelyä suunnittelisin, tuskin lintuja kohteiksi ottaisiin. Jostakin helpommasta olisi alettava, esimerkiksi Paavalin seurakunnan äkäisistä anneista.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Anne M » 27.04.2014 23:48

Tänäänkin oli hiukan haasteellista tuo lintukuvaus, mutta Nipalle kuitenkin sopivaa haastetta.
Lintuja oli parhaimpaan aikaan kolmekin eri kokoista tuossa viereisessä vaahterassa. Sitä en tiedä olivatko samaa brandiä.
Liitteet
lintu3.jpg
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 28.04.2014 08:41

Jaa-jaa. Nyt heitti Anne vaikean, kun lintu on selin eikä väritys kunnolla erotu. Linnun nokan muodon perusteella lintu on kuitenkin hyönteissyöjä. Ensin pyörivät mielessäni harmaasieppo ja metsäkirvinen. Pikkuisen pönäkältä lintu kuitenkin vartaloltaan vaikutti, että kyseessä vosi olla vaikka punarinta, vaikka ei punaista rintaa selin näykään. Punarintanaaras on tosin tasaisen harmaa.

Se on muuten jännä juttu, että lintumaailmassa koiraat ovat komeampia ja värikkäämpiä kuin naaraat, joka on usein harmaa ja väritön hissukka. Valinnan poikastensa isästä tekee kuitenkin naaras, vaikka koiraat usein ennen valintaa keskenään tappelevatkin.

Huomionarvoista on myös sekin, että joillakin lajeilla jää poikasten hoito kokonaan naaraalle, mutta suurin osa ruokkii ne yhdessä lentokykyisiksi ja toisessa päässä jättää suokukkonaaras heti ooikasten kuoriudutta poikasten hoitamisen isälle tyyppiä "ruoki kakaras!" ja lähtee heti etelänmatkoille. Suokukkokoiraalla on muuten keväällä ehkä kaikkein upein hääpuku, mutta aika vaatimattoman näköisenä se lähtee syksymmällä yksinhuoltajana muuttoonsa.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja lauri k e » 28.04.2014 09:05

Järkyttävän hyviä lintukuvia otat, Anne.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Lintuääniä

ViestiKirjoittaja Anne M » 28.04.2014 11:49

Kiitos Lauri. Tuo kuva oli aika hämmästyttävä sikäli, että silmällä noita lintuja ei näe laisinkaan noin hyvin, mutta kun niitä kohti osoittaa tällä mun uudehkolla Canon Ixus jollain 90 euron kameralla (vaaleanpunaisen myin pois), niin yhtäkkiä niissä on vähän väriäkin. Mietin onko tuo punerrus linnus vai laskevassa auringossa. Ehkä se on linnussa.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

EdellinenSeuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron