Paavalista pyydetään apua

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.04.2014 12:05

Huomenta vaan kaikki, varsinkin Paavalia ymmärtämättömät tai häntä vieroksuvat.
Mulla olisi Paavaliaiheinen iso ongelma :roll:

Lupasin mennä Korsoon pitämään iltaa Paavalista parin viikon päästä. Seurakunnasta osa porukkaa on käynytkin Korintissa. Korinttilaiskirjettä kuitenkin ovat jo käsitelleet.

Apostolisten isien viimeisellä kerralla yksi nainen olisi kiinnostunut Paavalista ihmisenä tai jotain sinne päin. Osa porukasta on varmaan lukenut raamattujaan aika lailla mutta veikkaan että osa varmaan ei ole, vaikka pastori niin luulee.

Eli ongelma on, mitä ottaisin esille, niin että se palvelisi ihmisten kiinnostusta. Täällä olen kirjoittanut siitä, mitä itse milloinkin luen ja mietin. Nyt pitäisi miettiä, mikä olisi rakentavaa tavallisille seurakuntalaisille.

Mitä sellaista olen aikojen myötä puhunut jossa oli jotain kiinnostavaa kun sen vain tuo yleisymmärrettäväksi esitykseksi? Tai mitä haluaisitte Paavalista kuulla, tai luulette että seurakunnan tilaisuuteen tulevat ihmiset haluaisivat kuulla? Ilmeisesti aihe on etukäteen tiedossa, joten se ei liene tule yllätyksenä. En ole varma kyllä tuosta.

Mietin sitä mitkä ovat olleet itselleni suurimpia oivalluksia eksegetiikkaa lukiessa... Ehkä kuitenkin tuon sosiaalisen kontekstin parempi ymmärtäminen jollain lailla. Ja tietysti noita naiskysymyksiä olen miettinyt. Olisihan minulla kuviakin Efesoksesta. Mitäs jos näyttäisi kuvia Paavalin reitin varrelta.. löytyy netistäkin.. ja kertoisi vähän niistä paikoista, ja vaikka mitä naisia niissä paikoissa oli :) . Voisin kertoa myös kuka liikkui missä, kuvata vähän sitä maailmaa missä elettiin.

Tuota mietin just nyt. Oliskohan tuossa järkeä?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja kaukop » 25.04.2014 14:07

Riippuu vähän kuulijoiden koostumuksesta. Paavali ihmisenä. Paavalin naiset. Oliko hän vanhapoika, naimisissa, eronnut, karannut vai leski? Näiden kysymysten luulisi kiinnostavan. Näistä varmaan syntyy keskustelua, jos aiot sellaisen sallia ja suoda.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.04.2014 15:00

Oliko hän vanhapoika, naimisissa, eronnut, karannut vai leski? Näiden kysymysten luulisi kiinnostavan.
Tuosta nyt ei ole oikein mitään sanottavaa, muuta kuin että kirjeiden perusteella ei ole tietoa muista naisista kuin työtovereista evankeliumia vietäessä. Onko tämä mielestäsi tärkeä aihe tuoda esille tai keskusteluun? Mitä se valaisee?

Mitäs jos laittaisi ne vaikka ryhmissä miettimään, mitä attelevat Paavalin suhteesta naisiin. Jotenkin en haluaisi lähteä noista ns. vaikeista naiskohdista vääntämään. Ehkä sen voisi kuitata osin sillä, että niitä ei kukaan ymmärrä, koska liittyvät kaikki johonkin konkreettiseen ongelmatilanteeseen, mutta sen sijaan kirjeistä näkyy paljon sellaistakin mikä on ymmärrettävää.

Niin. Voisihan jotain tuossa yhteydessä tietysti ottaa esille siitä, mikä oli avioliiton merkitys Rooman valtakunnassa ja toisaalta juutalaisuudessa. Jälkimmäisessä kait oli enemmän semmoinen yhden miehen ja yhden naisen välisen liiton ajatus. Joo.. joo... ja siitä sitten tietysti päästään Paavalin oletettuun seksuaalisuus/avioliitto-kielteisyyteen.. hhhmm.. siitä voisi kertoa jo vähän mihin ajan keskusteluihin vaikkapa 1 Kor. 6 (?) jutut liittyvät. Miten erilaisia filosofisia käsityksiä olikaan joiden ristiriitaisiin käsityksiin Paavali joutuu ottamaan kantaaa. Siksi ne jutut kuulostaa oudoilta kait.

Jaa, tietysti tuosta voisi lähteä ja sitten katsoa miten puhuu tuntemistaan naistyötovereista. Sitähän voisi myös pyytää ihmisiä muistelemaan, että mitä ja missä ja miten Paavali puhuu nimetyistä naisista.

Toivoisin, että voisi jollain tavalla tehdä UT:tä ja Paavalia ja tuon ajan ajatteluakin tai ympäristöä tai jotain eläväksi, jotta Paavalin tekstitkin sitten avautuisivat mahdollisesti hiukan elävämpänä kirjaimena.
Juutalaisen fariseuksen ajattelusta tietysti olen lueskellut Wrightista, mutta en taida olla ihan sulatellut asiaa tarpeeksi vielä. Pitäisikö sitä sitten vaan pysyä tässä naisasiassa kuitenkin....
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.04.2014 13:59

Eikö tuo "Paavali ja naiset" sisällä väistämättä myös avioliiton kielteisyyden ( ja sen mahdolliset perusteet lopun läheisyydestä).
Miua puhutteli myös Wrightin rinnastus essealaisiin, liiton oikeisiin perillisiin. Paavalilla liiton perillisyyden (vai uuen liiton) tunnuksena oli usko.
Tuo liiton eli 'valitun vähemmistön' -käsite istuu minusta huonosti Paavalin lähetysnäyn kanssa.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.04.2014 14:07

Olen myös ymmärtänyt oikein/väärin että tuon ajan juutalaisten enemmistö, 9 heimoa asui diasporassa hellenistisen kulttuurin keskellä. Kaikissa Paavalin seurakunnissa oli siis jännitteitä rabbinisten lakiuskovien ja pakanakäännynnäisten välillä. Nuo diasporajuutalaiset olivat olleet temppelikultin ulkopuolella jo sukupolvien ajan. Siksi sijaisuhri on minusta hämmästyttävä piirre Paavalin teksteissä.

Ei näistä taida sulle apoa olla pikemminkin hämmennystä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.04.2014 17:29

Paavali sanoi myös että Kristus täytti lain,
ja että kirjain kuolettaa mutta henki tekee eläväksi.
Kuitenkin Paavalin sanaa luetaan kuin lakia.

Tuo saataa olla teidän porukalle itsestään selvää.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja kaukop » 26.04.2014 20:28

Entäs sitten se Damaskon tien kokemus? Apostolien teoissa se kuvataan kolme kertaa - hieman eri tavoin. Kun P. kertoi sen viimeisen kerran, Festus kommentoi sitä tähän tapaan:

-- sanoi Festus suurella äänellä: "Sinä olet hullu, Paavali, suuri oppi hulluttaa sinut". Apt 26:24

Näin siis Festus? Mikä on sinun arviosi? Oliko Festus oikeassa vai väärässä?
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja Anne M » 30.04.2014 15:05

Kiitos kommenteista...nyt täytyy palata tähän teemaan..

kaukop kirjoitti:-- sanoi Festus suurella äänellä: "Sinä olet hullu, Paavali, suuri oppi hulluttaa sinut". Apt 26:24

Näin siis Festus? Mikä on sinun arviosi? Oliko Festus oikeassa vai väärässä?
Tietysti asia on niin kuin Luukas Paavalin suuhun laittaa: "En ole järjiltäni. Minkä puhun, puhun totuuden ja terveen järjen (sofrosyne) mukaisesti"
Sofrosyne oli antiikin hyve, terve mieli ja itsekontrolli. Tuossa tuo hullu/järjiltään on näköjään samaa mainomai-perua kuin mitä käytettiin mysteerikulttien harjoittajien "sekoiluista" tai maanisuudesta?!

Festuksen kysymys on muuten minusta lähempänä alkutekstiä KR92:ssa, jossa sanotaan "Sinä olet järjiltäsi. Kirjaviisaus (grammata) on sekoittanut pääsi!"

Mielenkiintoista sinällään että jakeessa 22 Luukkaan Paavali sanoo: "Minä puhun vain siitä, minkä profeetat ja Mooses ovat ennustaneet tapahtuvan, en mistään muusta, puhun siitä, että Messiaan tuli kärsiä kuolema ja ensimmäisenä nousta kuolleista sekä julistaa valon sanomaa niin meidän kansallemme kuin muillekin kansoille".

Tämähän on juuri kuin mitä Wright argumentoi. Asiaa vahvistaa oikeastaan vielä se, että Luukas sanoittaa ymmärryksen Paavalista näin. Ei Paavali keksinyt mielestään uutta. Hänen kohtaamansa Jeesus vain osoittautui siksi odotetuksi Messiaaksi ja kirjoitukset oli tulkittava siinä valossa.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja Anne M » 30.04.2014 15:12

lauri k e kirjoitti:Paavali sanoi myös että Kristus täytti lain,
ja että kirjain kuolettaa mutta henki tekee eläväksi.
Kuitenkin Paavalin sanaa luetaan kuin lakia.

Tuo saataa olla teidän porukalle itsestään selvää.


Kiitos kun nostit tämän esille. Tämän on oltava yksi osa keskustelua/esitystäni tavalla taikka toisella.
Jälleen tämä liittyy Wrightin Paavalikuvaan... hän näkee Paavalin "opin" nousevan siitä kun hänellä yhdistyy Messias ja henki ja Juutalainen monoteismi.

Jumalan läsnäolo palaa/ilmenee eksiilin jälkeen ja lupaukset/laki täyttyvät ylösnousseessa Messiaassa, joka tuo luvatun uudistumisen/uudistuksen Hengen kautta temppeleissä, joita olemme me.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalista pyydetään apua

ViestiKirjoittaja Anne M » 05.05.2014 02:11

Luin pötköön 1 Tess., Gal. Fil. Flm. 1 Kor. 2 Kor.
Room. kirjettä en ehtinyt enkä mitään semmoista jota joku saattaisi pitää epäaitona. Aikamoinen tekstitulitus kun lukee kuin romaania, matkakartta mielessään ja kuvittelee miehen matkan varrelta ja Efesoksen tyrmästä kirjoittelemassa noita. Muutaman kerran oli pakko nousta ja käydä tarkistamassa kreikaksi, kun kuulosti niin pöljältä.

Varmaan ainakin 3-4 kertaa ajattelin, että Lauri menettäisi rauhansa noissa kohtaa ja monta kertaa ajattelin että enhän mä nyt ole mitenkään agressiivinen vaan kerrassaan lempeä ihminen verrattuna tohon Paavaliin.. Enkä mä ole mikään rasistikaan verrattuna.. En kuitenkaan jaksanut kirjata noita kohtia, kun piti kiirettä naisten bongaamisen kanssa.

Pitäsköhän mun siis vähän vielä skarpata, että olisin enemmän kuin Paavali, sanoohan Jumalan sanainspiroitunut sana että "seuraa minua niin kuin minä seuraan Kristusta" ? ;) Sitten mä mietin sellaistakin, että kokoaisi noista lauseista koosteen ja alkaisi puhua Blogimetsissä niillä vaan. Aika hyviä ilmaisuja myös. Tekisi semmoisen "puppugeneraattorin". Luulisikohan ihmiset että musta on tullut hurskas vai sanoisiko ne että olen aggressivoitunut entisestään. Riippuisi varmaan mitä lauseita poimisi.

Naisia löytyi nimeltä ihan hauskoissa yhteyksissä. Mitään stereotypisoivaa kieltä en löytänyt, jollei laske sitä, että vertaa itseään äitiin ja isään ja siinä yhteydessä käyttää adjektiivia "hoivaava" ja isästä "rohkaiseva". Rajasin lähtökohtaisesti pois tarkastelusta ns. "naiskohdat" joita kukaan ei ymmärrä.

Nyt väsyttää... huomenna pitäisi valmistautua tiistaiaamuiseen Qumran-tenttiin. Hohhoijaa. Keskiviikkoiltana on se Paavali-juttu Korsossa. Tuleekos kukaan keskustelemaan tai katselemaan mun karttoja ja kuvia ja naisjuttuja matkalta? Mitään syvällistä mä en aio puhua, ellei tule jotain valaistumiskokemuksia. Ihan vaan faktoja. Ei fiktiota eikä sanainspiraatiota, faktaa vaan tyyliin millaisia nuo kaupungit olivat, mitä Paavali näki, yms. Mikä sitä ajoi, ja mikä sille oli tärkeää. Tämmöisessä historiallisessa todellisuuteen perustuvassa jutussa on se etu, että se ankkuroituu ihan kuvitettavaan historiaan ja maaperään, vuosilukuihin yms.

Ei ole suodatettu kirkolliskokousten läpi, ei, vaikka muuta väitetään. Ihan on Paavalia autentic kaikessa komeudessaan.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Seuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron