Aamun kahvilla

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Anne M » 04.04.2014 16:18

En minä ajatellut muuten Tarjaa erityisen valtaa-ihmisenä. Mutta Tuomiokirkko edustaa kirkollista valtaa. Siellä saarnaaja edustaa hengellistä valtaa tai mitä nyt edustaakaan. Tarja tietysti ex-presidenttinä edustaa jotain mitä presidentti edustaa. Tarja sitten itsessään edustaa jotain ihan muunlaisia arvoja tavallaan ihmisenä kuten sanot. Siksi varmaan juuri Tarja. Hänessä yhtyvät nuo molemmat noin kuvainnollisesti unessa. Ja samalla sitten se oikeudenmukaisuus... kun laskettelette ulos tuosta päätemppelistä.

Heh.. mulla tulee aina Pussy Riotit mieleen kun alttarilla näkyy maallisen ja kirkollisen vallan edustajia.

Tuo on tietenkin tematiikkaa mitä itse mietin, joten siis unesi minun maailmaan tulkittuna. Mutta mulla se kytkeytyi välittömästi "kirkkoprosesseihin".
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Nipa J » 04.04.2014 17:59

Niinpä niin. Unet merkitsevät eri ihmisille eri maailmoista eri asioita. Jos tuosta vielä sen verran jatkaisi, niin tuota Tuomiokirkkoa omassa unessani ihmettelin, kun olen käynyt siellä vain joidenkin tuttujen (nais)pappien vihkimyksissä, joista jokaisessa Eero-piispa on pitänyt mieleenpainuneen saarnan. Se oli siis Eero kun silloin saarnasi. Sieltä muuten lähti kipinä kirjoittaa Raamatusta runoja.

Aivan mainio termi muuten tuo toisaalta lukemani Raamatun sisäpiiri. Siitä muistan myös silloin aikanaan Paavalin sivuilla keskustelleen "Paavalin sisäpiirin", jonka keskustelijoista muistan nimeltä vain Kari Kuulan ja pitkästä pitkästä aikaa myös ikätoverini Raija Sollamon, joka taisi olla ensimmäinen teologian naisprofessori Suomessa. Tämä Raija Sollamo on kirjoittanut myös kirjan Raamatun naisia. Tämä on luettava, jos joskus toteuttaa ajatuksen Raamatun naisten runopolusta.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Nipa J » 13.04.2014 09:31

Edellisistä aamukahveista on almanakan mukaan toista viikkoa. Poikkesin eilen muuten "Paavalin sisäpiirissä", kun Paavalin kirkolla kastettiin emännän siskonpojan tyttö Armi Vanessaksi ja samalla kertaa viisivuotias poika Tommi Oskariksi.

Kasteen toimitti tuttu pappi Arja, joka oli joskus seurakuntamme lähetyssihteerinä. Häntä huvitti toteamukseni: "nyt olet sinäkin sitten päässyt Paavalin sisäpiiriin", mihin hän arveli, ettei naisia Paavalin sisäpiirissä kai tämän eläessä ollutkaan.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Edellinen

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron