Olipa päivä

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Olipa päivä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 21.02.2014 23:10

Jälkilöylyistä tulin ja muinaisen kaljan sijaan mehukeittoa lipitän. Ajattelin avata itselleni ja miksei muillekin tänne aamukahvin ohella tällaisenkin jutustelumahdollisuuden päivän iloista ja murheista. Yhteisöllisyyttäkin voisivat tällaiset tarinatuokiot parantaa siinä kuin pitkäpiimäisempi keskustelukin.

Tänään ei sinänsä mikään ihmeellinen päivä ollut. Paitsi että Brorin kanssa tuli jutusteltua hänen aloitteestaan vähän tuonne luontojeesukseen viittaavista asioista. Turinatuokio liittyi mukavasti päivän tuumailuihinikin luonnon hengellisyydestä. Jääkiekkoakin tuli tiiräiltua pitkästä aikaa ja tulosvetokin tuotti tulosta, kun 2-1 antoi ihan paperirahaa.

Toinen merkittävä juttu oli, että sain Luukan Valmalta postissa hänen 1. vuosikerran saarnakirjansa, jonka kuittasin saaduksi ensi pyhän teemarunolla Jumalan sanan kylvöstä. Upea kansi kirjassa muuten.

Huomenna varmaan päätän tuon ketjuni retkestä luonnon hengellisyyteen omalta osaltani. Bror voisi tulla siitäkin keskustelemaan samoilla aaltopituuksilla kun on.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja sonja » 22.02.2014 00:03

Joo, olipa päivä. Suhtkoht sentään sain nukuttua ja aamusta asti kahvia termarista kittasin. Sitten tuli postia iloista. Monenlaista fiilistä päivä ja iltakin täynnä. Sitähän elämän rikkaus on.

Lätkä toi mukavaa jännitystä vaikken mikään urheiluhullu ookaan.
Viimeksi muokannut sonja päivämäärä 08.03.2014 18:03, muokattu yhteensä 2 kertaa
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 22.02.2014 21:17

Aika tyhjä päivä tänään. Luontoa tuli seurattua sateen sattuessa vain paperilla. Lintulautakin tuolla takapihalla on ollut ikkunan takana tyhjä, kun talvilinnut saavat ravintonsa lumen puuttuessa maastosta. Rantalenkki jäi tänään jo onneksi hiipuvan kulkutaudinkin vuoksi tekemättä. Huomenna toivottavasti pääsen seuraamaan, ovatko sinisorsat aloittaneet lahdella jo soidinmenonsa. Turhan aikaisia ovat, kun vuodenajat ovat sekaisin.

Jaa-jaa. Tuli tuo kuvakin taas mieleen. Huuhkajan kuvaa en vielä löytänyt. Aivan näköiseni ei olisi pyöreänaamainen helmipöllö ja siitä voisi joku päätellä hätäisesti, että olemme sonjan kanssa siskokset. Ja toisaalta, jos panisin tuohon tuoreen henkilötodistukseenkin kelvanneen passikuvan, joku päättelisi taas meidän olevan Toivo Johanneksen kanssa veljekset. No, antaa vielä olla.

Tuo sonjan eilen siteeraama Aila Meriluoto on minulle runoilijana oudompi lintu kuin samassa huushollissa asunut Lauri Viita, jota itse olen usein useammin siteerannut. Viimeksi kai luomisen jatkumisesta, mutta tähän yksi oma hetken vangitsijani tähänkin päivään liittyen aivan ulkomuistista:

jotkut hetket
ikuisuutta
palaamatta
kuin pilvet
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja sonja » 23.02.2014 12:55

Mulle on periytynyt Meriluodon Lasimaalaus runokirja joskus nuoruudessa. Se on toinen painos vuodelta 1947, kun ensimmäinen ilmestyi vuonna 1946, jollon AM oli 22-vuotias. Teos sai kriitikkojen varauksettomat kiitokset ja oli myös suuri kaupallinen menestys. Se iski suoraan sodasta selvinneen sukupolven sydämeen, koska se oli yhtä aikaa illuusioton ja optimistinen, uhmakas ja suora. Siitä tuli kaikkien aikojen suosituimpia suomalaisia runokokoelmia, ja siitä on otettu tähän mennessä 14 painosta.

Teoksessa on se kuuluisa runo Jälkeenpäin, jota olen nähnyt siteerattavan monessa kuolinilmoituksessa.

Olen lukenut kaiketi Viidan elämäkerran ja siinä AM:n avioliitto näyttäytyi melkoisena. Meriluoto kirjoittaa, että "Lauri Viita ei ollut kirjailija vaan luonnonmullistus".
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 23.02.2014 13:14

Joo, sonja. Kyllä Lauri Viita luonnonmullistus runoissakin oli ja suuren on täytynyt ihmisen olla, että hänen kanssaan on kestänyt elämäänsä viettää. En Viitaa koskaan Tampereella käydessäni tavannut, mutta muutamasta muusta tamperelaisesta kirjailijasta olen kirjoittanut juttujakin kuuluisemmasta päästä Väinö Linnasta, Kalle Päätalosta ja Hannu Salamasta. Kaikki hekin puhuivat Laurista lämmöllä.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja sonja » 23.02.2014 16:17

Se mitä olen Viitaa lukenut, on tehnyt huikean vaikutuksen kielellään. Lieneekö toista niin suurta Suomessamme kuin Viita?

Nipa, olet tehnyt mielenkiintoista ja ilmeisen mielekästä työtä, kun olet kirjoittanut ja tavannut suuria suomalaisia kirjailijoitamme.
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 16:19

Nipalla on paljon ja pitkältä ajalta myös Suomen taloushistoriaa elimistössään, myöskin ihmisten kautta ja haastattelujen.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 23.02.2014 17:09

Jaa-jaa. Enpä menisi itseäni ja uraani kehumaan. Parhaiten tulen itseni kanssa toimeen unohtaessani oman toimintani karkeine töppäyksineenkin toki monipuolisessa ja mielenkiintoisessa ympäristössä. Toimittajahan minä olen ollut koko ikäni. Opinnot jäivät kesken, mutta opiskeluaikanani arvostelin mittavan määrän romaaneja ja runoja. Paljon jälkimmäisiä kirjoitinkin ja jonkin verran kirjoitan edelleenkin.

Merkittäviä tuttuja minulla oli ja kirjallisuus johti kulttuurilehteen ja vapaaseen sivistystyöhön, yhtä nimekkäitä tuttuja oli myös politiikan parissa ja ammattiyhdistysliikkeessäkin. Työelämässä oli haastateltavia ministereitä ja vuorineuvoksiakin. Tässä eläkeläisen elämässä voin sanoa, että olen tuntenut aikanaan nykyisen pääministerin ja valtiovarainministerin isät. Oli aika monta yhteistä juttua näiden teollisuuden luottamusmiesten kanssa. Maata ei kumminkaan myyty.

Nykyisin ei ole mihinkään tunkua. Eletään vain päivä kerrallaan.

Jaa, jos tähän toteaisin, että ulkona kuulin äsken lenkilläni taivaalta kiurun äänen. Ensimmäinen havainto kiurusta tehtiin tietty viikko sitten. Tuskin silti on vielä "kuu kiurusta kesään". Harmaalokkeja on laskettu Espoossa jo 3600.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja Nipa J » 23.02.2014 22:43

Ei päivä ihan tyhjä ollut. Liikaakin olin äänessä, vaikka vailla visioita. Upeaa oli kuulla taivaalla kiurun tulo ja vielä varhaisempi helmikuussa oli jollakin bongarilla sinisuohaukan havainto muinaisissa linturetkimaisemissani Viikillä.En muista sinisuohaukkaa keväällä myöhemminkään siellä tavanneeni, ruskosuohaukan kyllä. Se siellä vielä 1960-luvulla pesikin.

Noista Viikin linturetkirunoista kopsaan tähän erään vanhan muistoja heättävän runon viimeiset säkeet:

Vielä tänään, tässä illassa
katselen merelle, odotan
yötä, unta, aaltojen laulua
mainingeista, simpukoista.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Olipa päivä

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 24.02.2014 14:50

minä seuraan vähemmän lintujen elämään, tuskin edes näen niitä. äsken hain paristokaupasta sielun vanhaan, n 10-vuotiaaseen, fillarin compuutteriin, kohta lähden asentamaan sitä paikalleen. ostin nääs muutama viikko sitten suunnilleen saman ikäisen pyörän joka TM:n maailmasta löytämäni artikkelin mukaan on puhdasverinen maastokilpapyörä eli ajoasento on pitkä ja matala. ostin sen kuitenkin ostoskassiksi ja varustelen sitä pikku hiljaa siihen rooliin, se on saanut jo tarakan ja sille korin, seuraavaksi pitäisi muokata ohjaustankoa ja vaihteensiirtojärjestelmää, mutta siihen tarvitsen vanhoja osia.

äsken kävin kaupungilla, ja kyllä tuntuu hankalalta ajaa ilman peiliä kun on siihen tottunut, on tilauksessa
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Seuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron