Paavalin uskonpuhdistus

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.

Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Anne M » 07.05.2014 12:19

Yritän miettiä mikä on Paavalin sanoma pakanoille. Aikaa 3 tuntia. Auttakaas. Tämmöistä kalvoa pukkaa tällä hetkellä.

Paavalin sanoma?
”Minä puhun vain siitä, minkä profeetat ja Mooses ovat ennustaneet tapahtuvan, en mistään muusta, puhun siitä, että Messiaan tuli kärsiä kuolema ja ensimmäisenä nousta kuolleista sekä julistaa valon sanomaa niin meidän kansallemme kuin muillekin kansoille.” (Apt.t. 26)

    Kaiken luonut Jumala on tullut lähelle

    - Kristus Jumalan kuvana, toisena Aadamina
    - Jumalan temppeli olemme me: ”En elä enää minä, vaan Kristus minussa”

    Toivo: Uudistuminen, luomakunnan ja ihmiskunnan – ”jo nyt ja ei vielä”

    ”Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. Älkää mukautuko tämän maailman menoon vaan muuttukaa, uudistukaan mieleltänne, että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä”

    Usko ja Jumalan uskollisuus: Jumalan Henki ohjaa ja ”saattaa loppuun aloittamansa hyvän työn”

    - Kristus on läsnä yhteisissä kokoontumisessa: ”jokaisella on jotain annettavaa yhteiseksi rakennukseksi”

    - Inspiraatiosta sanottua: ”kyselen mille ihminen haluaa pitää mielensä avoimena. Onko se Jumalan, Ajan vai Egon henki. (Lauri Levanto)

    Rakkaus: ”Lain kaikki käsky on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” (Gal. 5:14)

Mitä puuttuu uskonpuhdistuksesta Paavalilla tai ilman?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 07.05.2014 13:49

Ihan hyvä.

Aina enemmän lahkolaisajattelusta irronneena päädyn jakeeseen:

"Sillä siksi me vaivaa näemme ja kilvoittelemme, että olemme panneet toivomme elävään Jumalaan, joka on kaikkien ihmisten vapahtaja,"

No, laitetan sivulause, ettei tule taas mussutusta:

"varsinkin uskovien."

Kun vielä ottaa huomioon, että vanhurskas tarkoittaa oikeamielistä ja että ateistit saattavat olla oikeamielisempiä kuin lahkolaisvuohet, niin mitä pelastus tarkoittaa apostolien opin mukaan? Ei ainakaan sitä, mitä kirkkolahkot opettavat.
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Nipa J » 07.05.2014 18:19

Jaa-jaa. Tällaiseen uskonpuhdistukseen liittyy jollakin tavoin myös ensi pyhäksi kirjoittamani runo "Jumalan kansan koti-ikävästä". On siinä tosin "heprealaisen" Paavalin ohella myös Jesajaa, Pietaria ja Johannestakin.

vedet kahtia
kohti luvattua maata
kansan kulkua
kuivin jaloin vaeltaen
Herran huolenpidossa

vihan vimmassa
voi katsekin kääntyä
rakkaus loppua
mutta armo annetaan
kansa palaa elämään

usko arvossa
ies koettelemuksissa
elävän toivo
kirkastus ilon valtaa
kun sielut pelastuvat

varjele heitä
kun he jäävät jälkeeni
olemaan yhtä
vieraassa maailmassa
josta on kaipuu kotiin
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Anne M » 08.05.2014 00:14

Hyvä fiilis jäi Korson Paavali-tunnista. Aktiivisia keskustelijoita. Vähän jäi lopun naisasia keskenkin kun juttua riitti, sekä mulla että heillä. Halusivat jatkoakin. Ehkä syksyllä uudelleen. Lauria siteerasin aitona Paavalina... Ei niillä ollut pahemmin valittamista tuosta kalvosta. Yksi huomautti, että Luther sanoisi että yksin armosta, ja mä olin mennyt tuohon laittamaan rakkauden. Sanoin, että kyllähän Paavalilla kaikki muutos tapahtui armon voimin.

Iltakirkossa kävin ennen tilaisuutta kun kutsuttukin oli. Monta päivää mietin kumpi on suurempi pyhäin hävaistys mennä ehtoolliselle vai olla menemättä. Päätin kuulostella tilaisuuden aikana. Ensimmäistä kertaa totesin mielessäni, että koko liturgia julisti kuollutta Kristusta noin verbaalisestikin, ainoa elämään mahd. viittava oli ne maagiset aineet, ja sitten jäätiin odottelemaan sitä paruusiaa. Aika absurdi kokonaisuus kun pappi saarnasi kuitenkin ihan "elävästä paimenesta" mutta sitten siitä tulikin kuollut ja kuopattu ja siellä pysyi. En viitsinyt sitten moiselle kuoleman aterialle mennä. Virsien laulu onnistuu kyllä ja muutkin osat tällä kertaa. Helpottavaa, että pystyn olemaan jumalanpalveluksissa jo ihan ulkopuolisen oloisena, enkä ahdistu niistä. Ah mikä ihana henkinen vapaus olla kuulumatta kirkkoon. Niin se vain on.

Pastori tokaisi kahvipöydässä vaikka en ollut koko asiaa maininnut, että hänen olisi pitänyt antaa mulle tarkempi otsikko puheelle eli "Onko Paavalin ehtoolliskäsitys magiaa?" tai jotain semmoista. Sanoin että ehkä seuraavalla kerralla sitten. Täytyy kyllä varmaan perua tuo lupaus.

TeeJiin puheet toisaalla kyllä kävivät mielen läpi pahasti kun lupasivat pienen palkkionkin maksaa ja kyselivät verokortin perään. En kuitenkaan kieltäytynyt vaikka tunsinkin itseni suureksi väärintekijäksi. Sillä jo maksaisi vuoden kirkon jäsenmaksun, joka oikeuttaisi kuolemattomuuden lääkkeeseen ja ikuiseen pelastukseen, mutta ehkä mä ostan sillä suklaata tai bensaa. Loppupelissä kun tarttee käydä työvoimatoimistossa kohta selittelemässä miksi gradu ei valmistu, niin onhan se hienoa, jos voin raportoida, että pitkä ja harras koulutus ei ole mennyt hukkaan, kun ihan tuloja pukkaa. :roll:
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 08.05.2014 12:25

Anne M kirjoitti:
Monta päivää mietin kumpi on suurempi pyhäin hävaistys mennä ehtoolliselle vai olla menemättä.

Helpottavaa, että pystyn olemaan jumalanpalveluksissa jo ihan ulkopuolisen oloisena, enkä ahdistu niistä. Ah mikä ihana henkinen vapaus olla kuulumatta kirkkoon. Niin se vain on.


Samoin olen tuntenut kirkon penkissä. Kiva lukea, että muilla on samoja kokemuksia. Ei tunne itseään ihan oudoksi peilistä katsoessa. Mitä muut näkevät, niin nähkööt, mitä näkevät.
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja lauri k e » 08.05.2014 22:25

Lauria siteerasin aitona Paavalina...

Mistä moinen? Mitä Paavalillista olen joskus töksäyttänyt?
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Anne M » 09.05.2014 00:39

Tässä blogissahan se näkyy. Esitin sen noin Korsossa ihan virallisesti seurakunnan pyhissä tiloissa Paavalin sanomana isolla S:llä. :lol:
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paavalin uskonpuhdistus

ViestiKirjoittaja Anne M » 09.05.2014 02:18

Kiva lukea, että muilla on samoja kokemuksia.
Kiitos samoin. Mielenkiintoista.. mikähän henki se meissä oikein mahtaa vaikuttaakaan... ;)
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna


Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron