messumagiaa

Tälle alueelle kuuluu teologinen pohdinta, kirkkojen opilliset asiat, Raamattua koskevat keskustelut yms.

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Tapio Tuomaala » 13.05.2014 16:52

Anne M kirjoitti:Tapio selittää hyvin noita profeettoja. En minä kuitenkaan erottelisi uskonnollisia ja muita profeettoja tuolla lailla. Kyllä Sadinmaa esimerkiksi puhuu uskonnollisesta vakaumuksestaan käsin. Tapion tulisi siten päättää, onko hän väärä vai oikea profeetta. Sanoman ydintähän tässä on, että kristinusko ei ole vain jotain pyhää temppuilua pyhissä rakennuksissa.


Profeetan määritys on muuttunut uudessa liitossa. Johannes Kastaja oli vimeinen vanha testamentillinen profeetta, suurin vaimoista syntyneistä, koska sai nähdä kasvoista kasvoihin Hänet, josta kirjoitukset todistivat.

Uudessa liitossa profetointia esiintyi enää seurakunnan keskellä. Näin varmaan siksi, että voitiin tarkistaa profetian henki, kuten apostoli Johannes kehottaa monikossa seurakuntia:

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan."

Jos tilanne oli paha jo apostolien aikana, niin entä nyt?

Kun on vastattava selvään kysymykseen kiertelemättä, niin Sadinmaa on kuin huutavan ääni kirkollisuuden kuivassa erämaassa, millä viittaan Johannes Kastajaan. Tekeekö kirkko parannuksen velhouksistaan, niin siihen ei meillä ole vielä vastausta. Kansa piti Johannes Kastajasta, mutta uskonnollinen johtajisto karsasti, koska jos se olisi ottanut todesta Johanneksen sanat, niin sen olisi pitänyt luopua sellaisesta, mitä se piti arvokkaana. Koska uskonnollisella eliitillä ei olut merkittävää maallista valtaa, niin Johannes Kastajan mestautti Herodes, joka oli hallitsija roomalaisten tahdosta.

Jotenkin tuossa on paljon tuttua ajallemme, varsinkin kun toisessa foorumissa mainitsin Dietrich Bonhoefferin.
Viimeksi muokannut Tapio Tuomaala päivämäärä 13.05.2014 17:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Tapio Tuomaala
 
Viestit: 37
Liittynyt: 17.02.2014 21:49

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja TeeJii » 13.05.2014 17:00

Tuosta Sadinmaan 6. käskystä sen verran, että sitä kannattaa pohtia rinnakkain Karl Marxin ajatusten kanssa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx_ja_uskonto
Uskonto on Marxin mukaan hallitsevan luokan käyttämä väline, jonka kautta ihmiset voivat hetkellisesti saada lievitystä kärsimyksiinsä kokemalla uskonnollisia kokemuksia. Hallitsevan luokan edun mukaista on edistää käsitystä, jonka mukaan ihmisten nykyinen kärsimys tulee johtamaan ikuiseen onneen. Niin kauan kuin kansa uskoo, se ei yritä aidosti ymmärtää ja voittaa kärsimystensä todellista lähdettä, mikä Marxin mielestä oli riistävä talousjärjestelmä.

Ehkäpä juuri tässä tulee hyvin esiin se mikä minua Sadinmaan teeseissä oudoksuttaa. Sadinmaan ajatuksellinen logiikka on jotain sellaista, että kristinuskosta tulee hyvä, kun siitä poistaa kristinuskon. Koko Nikealainen kristinusko on olemassa pönkittääkseen vallanpitäjien asemaa. Loppujen lopuksi uskonnon ylläpitäminen oli Rooman valtakunnan näkökulmasta halvempaa, kuin sotaväen käyttäminen kansanjoukkojen kurissapitämiseen.
TeeJii
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.04.2014 19:01

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 13.05.2014 17:30

Sadinmaan ajatuksellinen logiikka on jotain sellaista, että kristinuskosta tulee hyvä, kun siitä poistaa kristinuskon.
Ei minusta välttämättä. Ei ole ainakaan minulla ole sellainen ajatus. Enemmän kait se ajatus on - ainakin minulla - Markku Hirnin argumentin suuntaan, että kristinusko on jakautunut kaksinaisesti, siihen vallan uskontoon ja sitten siihen ruohonjuuritason uskoon. Markku ajattelee, että ne toimivat jotenkin positiivisessa vuorovaikutuksessa. Ikään kuin asia olisi hyvä tuolla lailla. Minä en usko, että tilanne olisi näin hyvä. Perinteen lastista olisi hyvä pyrkiä irti. Eihän se ole vaan joku pikkukirkon sisäinen asia, vaan suomalainen asia.

Sadinmaa on siinä asemassa, että pystyy papin roolista uskottavammin sanomansa sanomaan. Tai uskottavuudesta tiedä, mutta sanoma ainakin tulee laajalti tietoisuuteen. Se mitä ihmiset sillä tietoisuudella tekevät , jää nähtäväksi. Tuskin siitä mitään syy-seuraus-suhteita koskaan voi todistaa tosin.

Ehkä siinä käy samalla tavalla kuin minulle entisessä yhteisössäni. Sanoin suorat sanat kuten Sadinmaa. Olin vaan 1000 kertaa totisempi ja vihaisempi. Sain kuitenkin yhdistyksen sääntöihin mukaan osan muotoilemastani tasa-arvopykälästä. Sen jälkeen paljon myöhemmin vuosikausia ja kriisejä myöhemmin tajusin, miten valheellinen koko systeemi oli ollut minua kohtaan. Vasta seurakuntaharjoittelun aikaan sain niin paljon voimia, että saatoin irtisanoutua siitä kokonaan. Ei ole ollut minkään moisia yhteyksiä sen jälkeen, paitsi joihinkin ystäviin sieltä tietysti. Ei ihme että olin vihainen, tietämättä oikein miksi. Porukka kyllä tiesi mitä sanoin. Osa tuki hiljaa anonyymisti kulissien takana. Osa vaihteli näkemyksiään virran mukana. Nyt 15 vuotta myöhemmin kuulemma siellä on saarnattu tyyliin ja sisällöllisesti minua muistuttavasti, saman henkilön toimesta joka yhteisöön tullessaan ei hyväksynyt edes naispappeja, vaikka semmoinen yhteisössä oli ihan palkallisena. Johtohenkilöt ovat vaihtuneet minun ajoista, mutta on siellä kuulemma vielä noita vanhoja ihmisiä. Aivan varmasti muistavat mitä silloin puhuin, kun nyt kuulevat oikein saarnaspöntöstä samansuuntaista. Mikä lie kokonaisvaikutelma sitten..... Niinhän se on, että ne jotka ääntä pitävät tuhoavat itsensä. En minä kyllä katuakaan osaa. Hyvä että pääsin siitä irti, lopulta.
Varmaan te autoitte siinä.

Siltikin ja juuri siksi, Sadinmaan sanoma on kuulemisen ja markkinoimisen arvoista. Minä en halua olla häntä ryttäämässä. Sen verran tulee lähelle. Hänen on saatava sanoa asiansa. Ei hän voi vaieta olematta epärehellinen itselleen. Niin se vaan menee, ymmärtääkseni. Marx näki jotain tarkastikin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 14.05.2014 14:41

Anne - "Sanoman ydintähän tässä on, että kristinusko ei ole vain jotain pyhää temppuilua pyhissä rakennuksissa."

KS:n sanomat ovat menneet minulta totaalisesti ohi, mutta tuosta Annen sanomasta tuli mieleen Erkki Niinivaaran sanoma -50-luvulta alkaen joka sisälsi täsmälleen tuon mitä Anne kirjoittaa.

EN oli syntynyt -07, ja rintamalla oppinut jotain, kypsynyt ollen n 36 v tullessaan esiin sanomansa kanssa.

Kun minä tutustuin häneen hän oli yli 80 ja kuolikin pian tapaamisemme jälkeen.
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja lauri k e » 14.05.2014 19:25

Tutustuin Niinivaaraan hänen ollessaan Vartijan päätoimittaja. Olen arvostanut hänen näkemyksiään
mutta Maallinen ja Hengellinen on jäänyt lukematta. Menen huomenna kirjastoon.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 14.05.2014 20:57

Mulla on ollut Niinivaaran koko tuotanto, kirjat mutta olen jättänyt vain muutaman, tästä kirjahyllystä löytyi "Ihmisen tuleminen" -71. Tutkisteluja

Takakannesta mm "Juuri se mitä kutsumme uskonnoksi teki papista ja leviitasta ohikulkijan."

Erkki oli sittenkin 46-vuoden kypsässä iässä aloittaessaan huutavana äänenä, uraa jatkui sitten -70-luvun loppuun - teos minkä Lauri mainitsi oli ns. synodaaliväitöskirja.
Viimeksi muokannut tien kulkija päivämäärä 15.05.2014 06:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 15.05.2014 01:53

Jaa... no enpä ole koskaan lukenut. Jäämme odottamaan sitten Lauri raporttia kirjastoreissun jälkeen.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 15.05.2014 07:03

tein graduni aikanaan Niinivaaran ajattelusta - häneltä opin ruotsalaisen G Wingrenin joka oli mm sitä mieltä että kirkon ei kannata haikailla keskiajan yhtenäiskulttuuriajan perään vaan esinikealaiseen aikaan jolloin kirkko oli enemmän omillaan - olemmeko lähestymässä sitä?

Siis hakea mallia esinikealaisesta ajasta
Viimeksi muokannut tien kulkija päivämäärä 15.05.2014 10:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja lauri k e » 15.05.2014 09:28

Nämä Niinivaarat löytyvät Salon kirjastosta:
Niinivaara, Erkki Elämän kirpputori Kirja 1976
Niinivaara, Erkki Ihmisen ääni Kirja 1980
Niinivaara, Erkki Kirkko ihmistä varten Kirja 1959
Niinivaara, Erkki Ohimennen : Kertomuksia
aallinen ja Hengelinen ei ollut listalla, menee tarvittaessa kaukolainaukseksi.

Mitä suosittelet?
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: messumagiaa

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 15.05.2014 10:07

Ks ihmisen ääni ja kirkko ihmistä varten noista
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

EdellinenSeuraava

Paluu opillista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron