Sunnuntaiaamua

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja Anne M » 01.06.2014 11:49

Huomenta. Talo on täynnä porukkaa, mutta kaikki lähtivät Lammin kivikirkkoon. Hakivat vielä äidinkin mukaan. Noitamenot kutsuu. Ne on niin jumalattoman hurskaita kaikki, tai yksi oikeastaan vaan eilen säälitteli ja alkoi tenttaamaan uskoni laatua. No. Tuntui aamulla jo ihan pirtsakasti toteavan lähtiessään, että noitamenoihin mennään. Kai ne selviävät.

Lämmittivät eilen saunan (tuon 30-lukulaisen aidon, johon vedet viedään yms yms). Poltin siellä kätenikin, mutta pitkin iltaa laitoin siihen aloevera jotain geeliä aina kun alkoi pistelllä. Kyllähän ne sitten alkoivat kaikkea ruumiin palamislegendaa heittämään, ja manasin moiset hurskastelijat johonkin hurskastelijoiden taivaaseen. Aika ihmeainetta taitaa olla tuo aloeveera, koska näyttää nyt että selvisin ilman että oikea käsi joutui sairauslomalle.
Hoh hoijaa. Täytyy mennä hoitamaan tomaatteja ja kasvimaata. Ilmoitelkaa nyt itsestännekin. Vai oletteko te kaikki jossain harjoittamassa hurskautta.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja TeeJii » 01.06.2014 12:14

En mä oikein tiedä, kannattaako näille kristityille hirveesti huomautella niiden loitsutuksista ja noitamenoista. Jos se kerran niistä hyvältä tuntuu, niin menköön sinne kirkkoonsa. Pääasia, etteivät sentään lasten kuullen ala Suvivirttä laulamaan. Tai, jos laulavatkin, niin ei sitten enempää kuin kaksi säkeistöä. Ei siitä kenellekään vahinkoa ole, jos siellä kirkossa keskenään laulavat. Paitsi tietenkin silloin, jos kanttori ajattelee uskonasioista väärällä tavalla ja silti soittaa urkua siellä urkupankolla.
TeeJii
 
Viestit: 42
Liittynyt: 11.04.2014 19:01

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 01.06.2014 17:30

Anne:
Poltin siellä kätenikin, mutta pitkin iltaa laitoin siihen aloevera jotain geeliä
aina kun alkoi pistelllä.


En tunne aloeveran olemusta enkä kemiaa, mutta lasinpuhaltajilla on kautta aikojen ollut aloeveraa verstaan ikkunalla. Ottavat siitä lehden ja hierovat palaneeseen ohtaan. Mitä lienee noitamenoja
mutta takana on monisatavuotinen kokemus.

JOtain samaa lie kristillisissäkin noitamenoissa.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja Anne M » 01.06.2014 23:50

Vähän hymyilytti noita kommenttejanne lukea.

TeeJii kyllä nyt ihan törkeästi ja häpeällisesti pilkkaa mun henkilökohtaista yhden naisen herätysliikettä. :lol: Kai minäkin nyt saan olla täysin epäjohdonmukainen, ristiriitainen ja mekastaa kuin 3 v. jotain, kun en kerta parempaan pysty. Vakavasti ottaen tilanne on varsin ristiriitainen. Olen siitä kyllä tietoinen jollain harmailla aivonystyröillä, mutta systeemissä on joku oikusulku, eikä se siitä taida muuksi muuttuakaan näillä näkymin. Päivä kerrallaan niinkuin Nipa sanoisi. Lauloimme muuten suvivirttä, ja koko jengistä mä olin se, joka sen osas aloittaa, ja melkein muistin sanatkin. Höh. Virsikirjaan en kuitenkaan koskenut.

Meillä oli yhdistyksemme vuosikokous loppuviikosta Hesassa ja mun oli pakko puhua tyyliin, "jos mulla olisi vanha usko, niin sanoisin tähän xy". Sitten puhun itsenäni, ja sitten taas välillä puhun "ennen olisin sanonut tähän näin". Aivan absurdi olo. Oli pakko tehdä ero "nykynormaalin epäuskoisen tilannearvion" ja sen "uskovan tilannearvion välillä, jota ne muut ymmärtää". Yksi viisas mies totesi, että ei noin voi puhua muuta kuin ihminen joka uskoo. Mä sanoin, että mä osaan hyvin näytellä mun vanhan roolin. Se ei mennyt jakoon... ne ei tainneet ihan oivaltaa, että mä olin tosissani. Tosiuskoville on tietysti varmaankin vain suuren hurskauden merkki jos eroaa kirkosta. Vähän jäi hämmentämään tuo juttu. Ne on varmaan vuosien mittaan tottuneet, että mulla on aina jotain kummaa tekeillä mun pääkopassa. Vähän mä jäin pohtimaan sitä, että kun paasasin tarpeeksi "vanhasta uskosta" käsin, niin se ikään kuin näyttäytyy enemmän totena...mutta ilman mitään innostumista tai semmoista, vaan sellaisena karuna faktana. Siis mä tarkotan tällä nyt ihan konkreettisten suunnitelmien arviointia oikeastaan. Ilman uskoa ne suunnitelmat maailman muuttamiseksi tietysti olisi yhtä tyhjän kanssa.

Kas vain Lauri. Ai aloe veerassa on lehtiäkin. Mä luulin että se tulee tehtaalta, niin kuin muinainen lapsi tokaisi kun kuuli että liha tuleekin lehmästä, eikä tehtaasta. No ei se sitten ihan turha fiilis ollut, että siinä oli jotain maagista voimavaikutusta.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 02.06.2014 01:40

Googleta Anne kuvahaku "aloe vera".
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja kaukop » 02.06.2014 09:18

Wikipedia tietää kertoa tämmöistä:

Egyptissä kuningattaret Nefertiti ja Kleopatra puolestaan arvostivat aloen kosmeettisia ominaisuuksia kauneudenhoidossaan.lähde? Aaloe mainitaan useaan otteeseen sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa, esimerkiksi kun Nikodemus hiipi Jeesuksen haudalle ja voiteli hänet mirhalla ja aaloella (Joh.19:39).


Jospa pääsiäisen ihme selittyykin näin ;) Hakusana: Lääkeaaloe.

Aaloe mainitaan Raamatussakin, mm.
"Ne levittäytyvät kuin joenuomat, ne ovat kuin puutarhat virran varrella, kuin aaloepuut, Herran istuttamat, kuin setrit veden partaalla!" (4. Moos. 24:6)
"Vaatteesi tuoksuvat mirhalta, aaloelta ja kassialta. Norsunluupalatseista kaikuu sinun iloksesi kielisoitinten musiikki." (Ps. 45:8)
"ja pirskottanut niille mirhaa, aaloeta ja kanelia." (Sananl. 7:17 )
"nardusta ja sahramia, kanelia ja mausteruokoa ja suitsukepuita, mirhaa ja aaloeta, kaikkein parasta balsamia." (Laul. l. 4:14)
"Paikalle tuli myös Nikodemos, se mies, joka ensi kerran oli käynyt Jeesuksen luona yöllä, ja hänellä oli mukanaan sata mittaa* mirhan ja aaloen seosta." (Joh. 19:39 )

Sata mittaa vastaa noin 30 kg, eli varsin tuhti annos troppeja!
Viimeksi muokannut kaukop päivämäärä 02.06.2014 11:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 02.06.2014 10:55

Lauloimme muuten suvivirttä, ja koko jengistä mä olin se, joka sen osas aloittaa, ja melkein muistin sanatkin.


Lauri Thuren kiinnitti kerran huomiota siihen että "Hän säät ja ilmat säätää ja viljan vartuttaa..." Meidän Herramme osaa kyllä hyvin maatalouden asiat mutta teollisuuden irtisanomiset ja sossun päivärahat ovat hänelle vielä vaikeita asioita. (Näin muistinvaraisesti lainattuna).

Olen jostakin viime aikoina lueskellut että kirkonkin pitäisi katsoa ympärilleen.
* * *
Ruotsalainen helluntaipastori Thomas Sjödin sanoi että on kaksi asiaa joita ei pidä rukoilla: Säätä ja rakastumista. Niiden on parasra antaa tulla sellaisina kun tulevat.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja Anne M » 02.06.2014 11:48

Mutta Kauko! Oletkos sinä liiaksi pitänyt seuraa Sepon kanssa :shock:

Wikipedia taas tietää että tieteellisesti ottaen ei oikein tiedetä, toisaalta ja toisaalta.
Mutta tältähän se tuntui:
Ligniinit; mahdollistavat aloe veran tunkeutuminen ihon syvimpiin kerroksiin vieden mukanaan vaikuttavat aineet syvemmälle.
Salisyylihappo; aaloe sisältää pieniä määriä salisyylihappoa luonnollisessa muodossa. Salisyylihappo lievittää kipua, särkyä ja tulehduksia. Se myös auttaa puhdistamaan haavoja poistamalla kuolleita kudoksia.

Alkava kipu tai pistely poistui heti kun tuota ainetta laittoi. Ja ihan on käsi terve kuin vaan voi olla,sanoi arvon tiedemies mitä vaan. Sitä en sitten tiedä, että nostaako aine kuolleita henkiin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja Anne M » 02.06.2014 12:53

Olen jostakin viime aikoina lueskellut että kirkonkin pitäisi katsoa ympärilleen.

?? Onko tämä nyt jotenkin ymmärrettävä paheksunnaksi siitä, että lauloimme suvivirren ystävien kanssa maataloustöiden ohessa ja lintujen laulellessa?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sunnuntaiaamua

ViestiKirjoittaja lauri k e » 02.06.2014 15:22

lauluhetken olosuhteista eb tiebbyt mitään.
Viittasin vain viimeaikojen kohukirjaan.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Seuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron