SOS Kuka Minä Olen

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 07.06.2014 14:48

Tuolla Tuomon SOSissa aukeni muutamia asioita jotka sopivat paremmin tänne.
hänen, jonka kädessä on kaiken elävän sielu ja kaikkien ihmisolentojen henki?" (Job 12:7-10)

Henki on ilmeisesti vain ihmisellä. ... joten vain ihmisellä on sisäänrakennettuna jumalkaipuu.


Olin saanut pienen vinkin ruotsinkieliseltä ystävältäni. Hän korjasi toistuvasti kuvioni hengen ja sielun toiseen järjestykseen. Tuo ensimmäinen osa Tuomon sitaatista selittää sen. Kaiken elävän sielu.
Sielu on siis elinvoima meissä ja kaikessa elollisessa. VT:n mukaan sielu on veressä, siis elämisen ylläpitäjä ja ehto. Tuo SOS saa merkityksen pelastakaa elossaolemisemme. Pappi ei olekaan sielunhoitaja, vaan se on lääkärin toimenkuva. Tuo on se sielu jonka Bror sanoo jatkavan jälkipolvessamme. JA se on todella kaikessa elävässä luonnossa.

Papin tehtävänä olisi hoitaa meidän henkeämme, tuota minuutta, sitä joka minä olen. Tähän istuu jedistimme TeeJiin korostus että henkeä on kuunneltava. Siitä on tultava tietoiseksi. Silloin emme elä me vaan Kristus meissä. Sama hengen kuunteleminen on Markku Hirnin kveekariyhteisössä.

Tuossa kuvassa jonka piirsin perinteisen ajattelun mukaisesti henki ja sielu ovatkin vaihtaneet paikkaa. Sielu on kiinteässä kontaktissa ruumiiseen, erottamattomasti. Henki on sen yläpuolella, avoinna jumaluudelle, silti meissä.
Jumalakaipuu josta Markku Hirnkin kirjoitti kuuluu siihen. Se antaa merkityksen elämälle.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 07.06.2014 15:52

lauri k e kirjoitti:Papin tehtävänä olisi hoitaa meidän henkeämme, tuota minuutta, sitä joka minä olen.


Tuota henkeä minuutena on tullut mietityksi hyvin vähän. Joskus uskottomaan aikaan saatoin todeta: olen juovuksissa, siis hengissä.

Huvitti muuten äsken, kun luin Blogimetsästä Tuomas Hynysen blogin luterilaisesta lunastusopista.Siinä tuli hyväksi kristityksi kuvattua myös ateisti-Tuomo melkein samoin sanoin kuin Laurille miestä luonnehdin. Lähetystyöntekijähän ( minuuden hoitaja) Tuomokin tosin oli, mutta täysin täysin jumalaton.

Kun näillä palstoilla on taipumusta erotella ihmisiä uskon ja tiedon perusteella, voisi jonkinlainen pohdinta olla paikallaan siitäkin, miten usko ja tieto vaikuttavat minuuteen, siihen henkeen, jossa ihminen elää.

Tuota jumalkaipuuta kai terotti minulle aikanaan Tuomokin: uskoa täytyy johonkin, usko vaikka tuohon lämpöpatteriin.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja kaukop » 07.06.2014 20:58

Lauri kirjoitti tähän tapaan:

... uskonnollinen merkitys tulee aina jonkin välittäjähenkilön tai-yhteisön kautta. Usko todella tulee kuulemisesta. Se antaa uden merkityksen samoille asioille. Välitysyhteisön tulkinnat siirtynevät aikalailla tiedostamattakin ihmiseen sinä totuutena. Antavat tavan hahmottaa ja käsitellä omia kokemuksia. (Anne Mikkola BM:ssä)

Ja Nipa heittää lisää löylyä:
Siinä välittäjänä oli kuultu viesti "johonkin pitää uskoa" ja Tuomo uskoi vain muijaansa. Toki ympäristö, siis siinä kuultu, voi vaikuttaa uskoon.


Lähtökohdan näille pohdiskeluille antaa Paavali: "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta." (Room 10:17 KR 1938)

Mutta kuuleminen ymmärrettiin 2000 vuotta sitten laajemmin kuin nykyään. Esim. etiopilainen hoviherra kävi Jerusalemissa pyhiinvaellusmatkalla "ja oli nyt palaamassa kotiin, istui vaunuissaan ja luki profeetta Jesajan kirjaa. Henki sanoi Filippokselle: "Mene lähemmäs ja pysyttele vaunujen vieressä." Filippos juoksi vaunujen luo, ja kuullessaan miehen lukevan profeetta Jesajaa hän sanoi: "Sinä kyllä luet, mutta mahdatko ymmärtää?" Mies vastasi: "Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo." Hän pyysi Filipposta nousemaan vaunuihin ja istumaan vierellään. (Apt 8:28-31)

Ennen vanhaan teksti luettiin ääneen, oltiin sitten yksin tai porukassa. Hoviherrallekin syntyi usko, kun luki ääneen Jesajaa. - Hiljaa itsekseen lukeminen on varsin uusi ilmiö historiassa.
***
Nipa viittasi Tuomon muijan sanomisiin. Sana muija herättää monenmoisia mielleyhtymiä. Ehkä ratkaisevaa on kuka sitä käyttää. Erään kerran kuulin torin laidalla, miten kaksi naispuolista linja-autonkuljettajaa - hieman ronskinoloisia - keskustelivat keskenään kolmannesta kuljettajasta: "Joo, yx muija ajoi linja-autollaan yhdensuuntaiselle kadulle eikä meinannut millään päästä sieltä pois. Se muija tukki koko liikenteen."
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 07.06.2014 21:27

kaukop kirjoitti:Nipa viittasi Tuomon muijan sanomisiin. Sana muija herättää monenmoisia mielleyhtymiä. Ehkä ratkaisevaa on kuka sitä käyttää.


Sen verran sanomaani täsmentäisin, että Tuomo nimenomaan itse käytti "korkeammasta voimastaan" ilmaisua muija. Siinä sanomisessa ei ollut mitään alentavaa. Pikemminkin päinvastoin. Ilman tätä "muijaa" Tuomo olisi tuskin ollut enää hengissäkään oman käsityksensä mukaan.

Mitä tulee tuohon "kuulemiseen" siinä on varmaan uskoakin vahvistava voima. Meillä ukkokerhossa luetaan aina käsiteltävär raamatunkohdat ääneen ja vielä kahteen kertaan kahdesta viimeisestä käännöksestä. Usein vilkkain keskustelu syntyy näiden käännösten ilmaisujen eroista.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Anne M » 08.06.2014 00:50

"Mää vähän ihmettelen, ..."

Joo, niin minäkin...
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja lauri k e » 08.06.2014 08:28

"Mää vähän ihmettelen, ..."

Joo, niin minäkin...


Sitähän minäkin olen tässä tehnyt koko ajan
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 08.06.2014 08:41

Ihmetteleminen on inhimillistä; oli se sitten hengellistä, sielullista tai ruumiillista. Hengellinen ihmettely on yleensä kaksijakoista, joko uskoon tai tietoon perustuvaa, sielullista ihmettelyä syntyy alitajunnassa ja ruumiilliseen ihmettelyyn liittyy oppia ikä kaikki varsinkin kantapäissä, mutta se aiheuttaa myös syyhyä sormenpäissä ja rakkoja jalkapohjissa.

Minä en voisi asioita jaotella tuolla tavalla. Minulla hengellinen ihmettely saattaa alkaa ruumiillisesta pahasta tai hyvästä olosta, tunteista, joku voisi sanoa sielullisesta, periferisestä. Se on paljon luotettavampi hengellisen ihmettelyn mitta kuin joku uskoon saatika tietoon perustuva juttu. Ruumis myös kertoo hengellisen, jos nyt noin kärjistää. Eli minusta kertakaikkian tuollainen kolmijako ei ole oikein. Juutalaiset sen tietää, eikä Paavali sitä kiellä, käyttää vaan aikansa kieltä asioiden kuvaamiseen.
Siksi ihmettelen kovasti tätä halua lajitella näitä johonkin lokeroihin.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Anne M » 08.06.2014 18:42

Apua. Mä sössin Nipan kommentin. Alla oleva (tai ylläoleva riippuen asetuksistanne) ei ole Nipan tekstiä vaan minun. Siteeraus on Nipan. Ilmeisesti painoin ylläpitäjien "edit" nappulaa "quote"-nappulan sijaan. En jaksa keksiä miten tuota nyt korjata. Jos on toiveita niin kertokaatten. Ikävä kyllä nyt Nipan kommentti hävisi paitsi tuo siteeraamani kohta. Sorry....
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 08.06.2014 18:46

Eipä tuolla minun kommenttini katoamisella ole mitään väliä. Huomenna se olisi jo eilistä. En muutenkaan kirjoita mitään kuolemattomia kommentteja. :D
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: SOS Kuka Minä Olen

ViestiKirjoittaja Nipa J » 08.06.2014 19:55

Jaa-jaa. Tuoltahan tuo siteerattuna sittenkin suurin piirtein löytyi. Tuo jaotteluhan oli vain retorinen ja liittyi puheenvuorona tähän "keskusteluun". Eihän noita niin vakavasti näissä epämääräisissä "hengellisissä keskusteluissa" kannattaisi ottaa. Toisaalta tällainen "lokerointi" liittyy kyllä aika luontevasti uskovaisuuteen, jossa eri tavoin ajatteleva on vääräuskoinen ja väärässä lokerossa. mutta eipä tästä sen enempää,
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

EdellinenSeuraava

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

cron