Katsomusten loppu

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 20.02.2014 19:28

Jos klikkaat mitä tahansa otsikkoa, niin teksti tulee isoilla ja helposti luettavilla kirjaimilla, eikö sinulle?

Kiitos! Aukeaahan se! Kas kun en huomannut otsikkoa klikata. Omaa tyhmyytta kai.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Anne M » 21.02.2014 03:06

Ajattelin, että en tähän enää menisi, mutta ehkä sitten kuitenkin on paras kertoa miten homma meni ja miten sen oikeuden/vääryyden koen. Isobee itsehän Blogimetsässä ja katsomuksissakin antoi ymmärtää, että Tauno kaappasi foorumin häneltä. Minulla ei juurikaan ole muuta tietoa "kaappauksen" toteutuksesta kuin Brorin omat lausumat julkisuudessa.

Tauno informoi sitten lähinnä lopputulosta minulle ja Laurille. Eli että oli siirtänyt ns. perustajan statuksen Brorilta meille kahdelle, ja samalla poistanut itseltään vastaavat oikeudet. Semmoinen Robin Hood tyyppinen projekti. Brorin lausuntojen perusteella hän olisi antanut Taunolle oikeudet, jotta tämä voisi yrittää saada Katsomusten tietokannan siirrettyä meille niin että voimme aloittaa uuden foorumin vanhojen keskustelujen pohjalta. Se ei varmaankaan ole edes mahdollista munfoorumilla. Tauno teki sitten omat ratkaisunsa. Hän oli hyvin hiljaa koko ajan meihin päin. En tiennyt lainkaan mitä hän ajatteli koko foorumin lopettamis-asiasta. Kovin taunomaista.

Kun luin asiasta Blogimetsässä ekaa kertaa, on pakko sanoa, että olin tosi tosi otettu. Sen siellä ilmaisinkin. Ja sitten jäin miettimään, oliko iloitsemiseni jotenkin "väärä" tunne tai reaktio. Olin hämmentynyt siitä, että Tauno, joka ei turhia hötkyile ja jolle yksi foorumi sinne tänne ei ole iso asia, välitti niin paljon siitä, että olimme menettämässä "kotiseurakunnan", että teki jotain noin radikaalia.

Sitten mietin, että tekikö hän väärin. Noin eettisesti ottaen ei voi oikein ajatella, että päämäärä oikeuttaa keinot. Ja nythän pallo oli joka tapauksessa sitten minun ja Laurin käsissä. Mitä sillä tekisimme. Oli pakko miettiä oikeaa ja väärää. Sydämeni sanoi koko ajan, että teko oli "oikein" tai ei ainakaan kovasti paheksuttava. Kaamea tilanne ja kaamea teko, mutta siitä huolimatta tuntui oikeammalta kuin vaihtoehdot. Sitä ihmettelin, että Tauno toimi sillä lailla diktatorisesti että ei edes keskustellut meidän kansamme asiasta. Nyt tosin olen iloinen, että ei keskustellut. Hän otti vastuun vain itselleen. Kyllähän Tauno toki ymmärsi yhteisen historiamme pohjalta, miten tärkeä tuo foorumi oli minulle ja Laurille. Ei hänen tarvinnut kysyä näkemyksiämme. Kyllä hän ne varmasti tiesi kysymättäkin.

Mutta siis oikeaan ja väärään

juridiikka Voi olla osin kyse siitä, että Bror ja me kolme olimme ymmärtäneet Katsomusten "omistussuhteet" toisistamme poiketen alunalkaenkin. Joka tapauksessa me kolme olimme kaikki ymmärtäneet aivan selvästi, että Bror vuosi sitten siirsi Katsomukset meille. Hän halusi silloinkin lopettaa myös koko homman ja keskittyä Blogimetsään, suostui sitten antamaan ylläpito-oikeudet meille (muita oikeuksia ei mainittu olevan olemassakaan). Oikeastaan yllätyin, että kaiken jälkeen halusi jatkaa edes ylläpitäjänä. Niin selvää minulle oli tämä siirto silloin. Hänhän ei enää ollut kiinnostunut sanojensa mukaan koko foorumista, eikä paljoa osallistunutkaan Katsomusten elämään jossain vaiheessa. Kaikki kolme olimme siinä uskossa että foorumi oli yhteinen, vaikka Bror oli sen alunperin luonut. Nämä keskustelut käytiin silloin osittain muistaakseni sähköpostitse mutta myös foorumilla. Puhtaan juridisesti ottaen suullinenkin sopimus on pätevä. Brorin tulkinta näin jälkikäteen on, että hän "vain delegoi tehtäviä".

muuta "etiikkaa" Ylläoleva annettuna meidän näkökulmasta Bror kaappasi foorumin meiltä. Minun näkökulmasta tuhosi vuoden työn, tekstit ja ennen kaikkea "(srk)-yhteisön". Tietysti on myös käsittämätöntä tällainen toiminta ottaen huomioon millaisilla arvoilla homma lähti liikkeelle ja se että mitään syytä ei ollut moiselle, ei mitään riitaa edes.

vastakaappauksen "etiikkaa" Tauno siis ilmeisesti huijasi foorumin Brorilta, maksoi potut pottuina. Ei kääntänyt toista poskea. Kuinka paheksuttavaa tämä onkaan? Sen verran intensiivisesti olen Taunon kanssa jo monta vuotta keskustellut, ja aluksihan se oli vääntöä teemasta tasa-arvo/feminismi - patriarkalismi, että selvä tulkintani asiasta oli ja on, että ei Tauno tehnyt temppuaan mistään "miehen kunniaa on loukattu" syystä. En luulisi ainakaan. Jos jotakin Taunossa ihailen, niin tuota taitoa hallita tunteita ja tiedostaa niitä, ja arvostaa niitä. Siinä hän on auttanut minua aivan kaamean hirveän paljon.

Olin otettu hänen teostaan, koska tajusin tai ainakin tulkitsin heti asian niin, että hän teki sen meidän tähden. Eihän hän itse siitä saanut muuta kuin kyseenalaista mainetta. Mieleeni tulivat hänen bloginsa/kommenttinsa K24:llä noiden naisasiavääntöjen keskellä. En muista tarkkaan sisältöjä, mutta olin feministinäkin otettu joistain hänen "tosimiehen" kuvauksistaan. Kuinka jos joku iso koira käy hänen koiransa kimppuun vai oliko se vaimo/lapsi vai molemmat, niin hän otti sitä hurttia kiinni ja viskasi sen 10 metrin päähän. Tai niitä juttuja missä hän kohtasi jonkun vaikean tai vaarallisen ihmisen kotiovella tms. Ne blogit/kommentit olivat koskettavia, minulle. Jäin niitä silloin miettimään enemmänkin. Yksityiskohdat ovat nyt varmaan väärin, mutta se sydän niissä tarinoissa oli jotain vastaavaa kuin tässä tapauksessa. Sanaa sanomatta Tauno tarttuu tunkeilijaa niskasta ja viskaa mistään piittaamatta jonnekin kauas. Taunon "tosimies" puolusti kotiaan, heikompiaan. Taunon "tosimies" toimii tunteella, sydämellä ja järjellä, hötkyilemättä.

Tämä on aivan minun oma tulkintani. En ole tätä sanonut ääneen kenellekään, edes Laurille vaikka hänen kanssaan on viimepäivinä monet puhelinkeskustelut käyty.

Siksi kait minä olin niin otettu tuosta teosta heti. Tulkitsin sen näin välittömästi. Tajusin, että en ikipäivinä olisi tehnyt noin itse. Olisin vain jäänyt itkemään toivottomana, en olisi kyennyt edes yrittämään mitään neuvonpitoa Brorin kanssa. Niin järkyttynyt olin tilanteesta. Ja niin petetyksi koin tulleeni, jälleen kerran. Tämän Tauno aivan varmasti arvasi kyllä. Olihan tuossa kaikki ne elementit, jotka saavat minut pois tolaltani tehokkaimmin. Ja jos Tauno olisi minulle siitä etukäteen kertonut aikeistaan, olisin kokenut jotain syyllisyyttä osallisuudesta. Ihan tarpeeksi haastetta oli miettiä tapahtuneen jälkeen, että mitä nyt teen diktaattorin oikeuksilla, mitä teemme Laurin kanssa. Se oli lopulta helppoa, kun mietin mitä Tauno oli tehnyt. Otimme jedistimme meille takaisin tarjoaman "kotimme" vastaan. Ja Brorin näkökulmasta jatkoimme "kaappausta". Oikein tai väärin? En osaa ainakaan katua.

Menetimme foorumin, sillä munfoorumin lain kirjain oli Brorin puolella. Hän oli "virallinen omistaja". Foorumi oli rekisteröity hänen sähköpostistaan, ja se on se "omistuspaperi". Oikeastaan munfoorumiiin päin sopimusrikkomuksen teki varmaankin Bror joka vapaaehtoisesti antoi oikeudet Taunolle. Sitä ei varmaankaan olisi saanut edes tehdä, ellei ollut aikeissa luovuttaa koko foorumia. Munfoorumi voi siis omien sääntöjensä mukaan sulkea koko saitin. Näin se tietysti turvaa oman selustansa, eikä meillä ole siihen mitään sanottavaa sinällään.

Tosiasiassa taitaa olla niin, että Taunon teko ikään kuin hiukan palautti minuun toivoa ihmisyyden suhteen. Kyllä siinä tuli aika vahvana tunne, että en enää jaksa. En jaksa enää tuota petetyksi tulemisen tunnetta, sitä että kaikki hyvä tuhotaan jonkun toimesta aina ja uudelleen, vieläpä ilman muuta syytä kuin vain tuhovimma. Että joku välittää edes vähän. En voi olla kuin kiitollinen siitä. Se pelasti minulle paljon. Sellainen kalvava katkeruus ja petetyksi tulemisen tunne, joka jää elimistön on aivan kauheaa ja haluaisin sitä välttää viimeiseen asti. Toki olen kovasti otettu, että myös teille muille tämä yhteisö merkitsee niin paljon, että jaksatte yrittää uudelleen. Lauri jaksoi uskoa kaiken läpi, ja vielä kuunnella minun epäuskot ja epätoivot päälle. Aikamoista. Niin kuin Sonja kirjoitti tämä on eräänlainen "kuuma ryhmä". Kuumaa tässä on minusta se, että me erilaiset ja eri tavoin uskovat olemme löytäneet tavan olla keskenämme sopuisasti. Jos tulee epäsopua, niin sekin ratkeaa tai sitä voidaan käsitellä yhdessä. Siinä on jotain aika suurta. En minä voinut pitää hyväksyttävänä sen räjäyttämistä taivaan tuuliin jollain diktaattorin tuhoa-nappulan painalluksella.

Voihan se olla, että tulkintani tilanteesta on pahasti väärä, ja tunteeni ns. vääriä, mutta näin se nyt on tällä hetkellä minun näkökulmasta. Tauno on hiljaa. Ei tietoakaan mitä hän tilanteesta ajattelee. Sanoi paastoavansa foorumeista ainakin jonkin aikaa, kun kyselin hänen peräänsä.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja lauri k e » 21.02.2014 10:46

Enimmäkseen ajttelen Nipan tavoin että kaatunutta maitoa ei kannata itkeä.

Tuossa mitä anne kertoi Iso-B katsoi forumin omistajan kannalta, Tauno kirjoitajien tekijänoikeuden kannalta.'
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 21.02.2014 12:42

sen verran nousi muistoja että minut tietty kielenkäyttö karkotti foorumista, muuten liityn ns kaadetun maidon kannattajiin
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja kaukop » 21.02.2014 16:25

kaatunutta maitoa ei kannata itkeä.


Näinhän se on. Mutta täytyyhän pöytä pyyhkiä, jos maitolasi tai kahvikuppi on kaatunut. Jos on kysymys hieman kroheloista kupinkaatajista, pitänee jotenkin varautua tulevaisuuden varalta. Pitää miettiä miten kupit ja lasit saadaan pysymään pöydällä pystyssä sekä miten niiden sisältö saadaan ohjattua oikeaan paikkaan.

Ylläpitäjät ovatkin tätä varmaan miettineet - itse tykönään. Näin uskon. Onnea ja menestystä :D
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Nipa J » 21.02.2014 16:48

kaukop kirjoitti:pitänee jotenkin varautua tulevaisuuden varalta


Näin se on. Mitään ei kannata kirjoittaa nettiin sellaista, mitä ei voi jo huomenna unohtaa :twisted:
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Katsomusten loppu

ViestiKirjoittaja Anne M » 21.02.2014 18:29

Kaukop:
.. Jos on kysymys hieman kroheloista kupinkaatajista, pitänee jotenkin varautua tulevaisuuden varalta. Pitää miettiä miten kupit ja lasit saadaan pysymään pöydällä pystyssä sekä miten niiden sisältö saadaan ohjattua oikeaan paikkaan.

Ylläpitäjät ovatkin tätä varmaan miettineet - itse tykönään. Näin uskon. Onnea ja menestystä :D


Heh... sinä olla hauska. Joo meillä on kaikenlaisia kassakaappisopimuksia, monien lukkojen takana. Vähän on vaan epäselvyyttä mm. siitä, montako meitä on, tai oleva on. hih. Homma perustuu tietenkin jälleen kerran yleiseen luottamukseen ja uskoon ihmisen yleiseen hyvää tahtoon. :D

Jos Jedisti katselee jostain pilven reunalta tätä menoa, niin se varmaan ajattelee, että niin ne kertovat itsestään kun luulevat tietävänsä Jedistin motiivit. Mä olen kyllä sitä mieltä, että ei Jedisti mitenkään voinut ajatella tekijänoikeuksia, koska ei netissä semmoisia tekijänoikeuksia ole, etteikö foorumia voi lopettaa. Sen osoitti minulle K24 lopullisesti erittäin karulla tavalla. En ollut niin mitenkään valmistautunut moiseen. Tekijänoikeusrikkomus olisi mun nähdäkseni sitä, että joku poimisi jonkun toisen tekstin ja esittäisi että se on oma.

Sen sijaan toisten foorumin lopettaminen on vähintäänkin arveluttava toimenpide, ja hyvin moraalisesti ja eettisesti ja yleisinhimillisesti ja evolutionaarisesti kertakaikkiaan suuresti paheksuttavaa. Mä luulen, että näin Jedisti ajattelisi. WWJD. What would Jesus - eikun Jedist - do? :lol:
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Edellinen

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron