Jokapäiväinen ruokamme

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Anne M » 22.02.2014 16:38

Minua alkoi jotenkin vaivata, että miten minä saan Lidl:ssäkin 40 euroa menemään kerralla. Se on kummallista kun pakastin on täynnä kaikkea ja kellarikin.

Verenpaine on pari päivää näyttänyt soveliaita lukuja vain toisella mittauksella, ja painokin on noussut kun ruoka on ollut liian hyvää. Välillä toivoisi, että osaisin tehdä huonoa ruokaa. Se ei vaan onnistu. Kaipa minä sitten olen syönyt foorumisuruuni.

Nyt ajattelin, että jätän tänään liharuuat väliin ja katsoin mitä erääntyy jääkaapissa. Siellä oli eilen erääntynyt maitolitra ja kermapurkki. Niinpä sitten ajattelin tehdä terveellistä, halpaa ja riittävän pahaa ruokaa.

Sekotin maidon veljen luomuvehnän jyvistä pöytämyllyssä jauhamiini jauhoihin, laitoin mukaan 4 kananmunaa, itse kuivaamaani nokkosta, ja vähän ripautin joukkoon pellavanrouhettakin. Kaadoin sekoituksen pellille ja otin pakkasesta äidin omenapuusta lohkottuja omenan viipaleita ja laitoin keitoksen päälle. Ja uuniin.

Sitten vielä vatkasin sen vanhentuneen kerman, johon laiton pari teelusikkaa sokeria. Ja laitoin siitä sitten vielä valmiin pannarin päälle vähän makuainetta.

Yllättävän hyvää siitäkin tuli.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Nipa J » 22.02.2014 18:44

Liiteristä mekin ruokavarastoja täydennämme ja laskut tuntuvat joskus korkeilta, kun seuraavan päivän ruoka pitää kuitenkin muualta ostaa. Syy tähän on meillä yksinkertainen: Liiterissä on moni asia halvempaa kuin muualla ja siksi pitää ahneuksissaan hamstrata joitakin tuotteita monenkin päivän jokapäiväiseen ruokaan.

Eläminen on kuitenkin halvempaa kuin joskus ennen, kun hengenravintoa kaljaa ja tupakkaa ei tarvitse ostaa.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 22.02.2014 22:21

elintarvikkeiden päivämääristä - minulla / meillä on harrastuksena ostaa ns sekundaa eli päiväystuotteita. aamulla avasin maitolitran jonka olin ostanut puoleen hintaan viikko sitten, ei muuttanut muotoaan mikrossa eli saimme maidon latteen, nyt se on avattuna odottamassa huomista. Jos ei kestä lämmittämistä sivistyn. juustoja jääkaapissa on paljon, puoleen hintaan kun saa iskee ahneus, osa on ollut jo viikkoja. ovat Arlan tuotteita, pari kolme kiloa. torstaina ostin paljon luomujogurtteja, puoleen hintaan. yleensä en osta ollenkaan.

ruokailun osalta olemme muuten kasvissyöjiä, lakto-ovovegetaareja jo yli 30 vuotta, päivittäin syömme raastesalaatin jossa on kotimaista Wilhelmiinafetaa ja oliivia.

Lidl on Tampereella lähikauppa mutta rajallinen valikoimaltaan. Juurekset ostan luomuna mistä saan, mieluiten kotimaista pienistä liikkeistä.
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 23.02.2014 09:12

äsken lämmitin mikrossa loput viikon vanhasta maidosta, hyvin meni

piimä ja jogurtti säilyvät hyvinä viikkoja jopa kuukauden ns päivämäärän jälkeen
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 12:44

Rahka säilyy monta kuukautta. Jos sitä joskus näkyy erääntymispäivän lähellä olevia päivämääriä myynnissä, niin voi rauhassa ostaa vaikka kolmen kuukauden tarpeeseen. Teen niin koko ajan.

Eilenkin tein jälkkäriksi joulukuussa erääntyneestä rahkasta sekotusta jossa oli sitä erääntynyttä kermavaahtoa mukana ja itse poimittuja karpaloita.

Äiti opetti maidon testaamaan kahvitilkassa. Jos se "imeytyy" siihen normaalisti, sitä voi juoda. Näin mä teen. Viikkoa en kyllä maitoa ole pitänyt. Ei ole tullut mieleenkään kun joskus kesällä tuntuu että pilaantuu käsiin. Siinä taitaa olla kovasti vaihtelua. Riippuu varmaan missä lämpötiloissa sitä on säilytettykin kaupoissa ja muuten.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Nipa J » 23.02.2014 12:53

Sen jälkeen, kun viisas ihminen keksi jääkaapit ja ne tulivat käyttöön matalammissakin majoissa, ruoka säilyi kauemmin ja maitokin yönvanhana, jos ei kranttu ollut. Tuttu konsti oli silloin tuo Annen mainitsema maidon testaaminen kahvissa. Vaan jos vähän köyhempi oli, ei ollut sitä kahviakaan joka testiin keittää.

Maito haettiinkin ennen jääkaappeja kannulla maitokaupasta hyvin varhain, että sai isäkin maitonsa tuoreena eväspulloonsa. Kyllä sitä silloin siunailtiin, että mihin maailma menee maitokauppojen avaamisen siirryttyä kahdeksaan.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 23.02.2014 19:28

minä keitän espressoa samaan aikaan kun mikro lämmittää maidon - aina ei sieltä tule kuitenkaan maitoa, kesällä sen säilyvyys, varsinkin elokuussa on joskus hyvin arvoituksellista eli maidon testaaminen kahvissa ei onnistu
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 22:34

Miten niin ei testaaminen kahvilla toimi? Meinaatko, että maito voi olla huonoa vaikka näyttää testin mukaan vihreätä vai toisinpäin? Mä en mikroa käytä kun se on musta epäilyttävä vehje.

Mitä raastetta muuten teette? Mulla on kellarissa porkkanoita ja lanttuja. Saisiko niistä jotain semmoista terveellistä sekoitusta, joka veisi nälän, mutta ei olisi liian hyvää?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Nipa J » 23.02.2014 23:00

Anne M kirjoitti:Mitä raastetta muuten teette? Mulla on kellarissa porkkanoita ja lanttuja. Saisiko niistä jotain semmoista terveellistä sekoitusta, joka veisi nälän, mutta ei olisi liian hyvää?


Porkkanaraaste on hyvää. Itse syön sitä makeahkoista porkkanoista harva se päivä. Jos siihen raastaa talvista lanttua sekaan saa siitä terveellistä sekoitusta, joka ei ole yhtä hyvää kuin pelkkä porkkanaraaste.

Syksyllä lantturaastekin on mehevämpää, mutta silloin on tarjolla nauriitakin. Kaalistakin saa varsinkin tuoreena makean raasteen, jota voi suurustaa puolukoilla ja/tai karpaloilla vaikka suoraan pakkasesta.

Ei näitä raasteita koskaan liikaa syö. Ja vaikka syökin, ei liho.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Jokapäiväinen ruokamme

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 23:12

Eikö olisi yksinkertaisempaa vaan syödä se porkkana sellaisenaan? Vähemmällä vaivalla ainakin.
Mietin vaan oikeastaan, että saisiko siitä raasteesta noilla tien kulkijan juustoilla tai jollain kuitenkin vähän maistuvampaa. Säilyykö ne yhtään, vai pitääkö ne tehdä joka päivä uudelleen?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Seuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron