Visioita

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 17:00

Kappas vaan. Kari Latvus on tainnut poimia meiltä virikkeitä siitä miten keskustelu on hieno juttu!
http://kirkonkellari.fi/luterilaisen-suomen-lampeneva-suhde-katolisen-kirkon-kanssa/

Kun Kauko ilmoittautui ensimmäiseksi koskaan tietämäkseni blogini lukijaksi, niin päivitin vähän sitä sitten ja lisäsin sinne tämmöisen osion missä listataan bloggailun pohjalta syntyneet julkaisut muualla.
Ketään mainituista ihmisistä en tietänyt olevankaan maapallolla, ennen K24:ää.
https://paavalinmatkassa.wordpress.com/julkaisuja/

Tämmöinen uudenlainen CV , josta olen paljon iloisempi ja ylpeämpi kuin mistään akateemisista vastaavista. Akateemiset tosin maksoivat palkkaa ja juustoa leivän päälle, nämä eivät.

Nämä keskustelut ovat todella antaneet minulle paljon. Ja haluan tätä hommaa jatkaa omalta osaltani.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 23.02.2014 21:11

Samaa asiaa kuin Anne olen minäkin miettinyt, mutta hieman eri kulmasta lähestyen. Blogialustat saattavat hävitä olemattomiin äkkiarvaamatta. Katsomusten kohtalo olkoon siitä osoituksena. Uusia ideoita keskustelun tuoksinassa yleensä syntyy - tavalla tai toisella.

Niinpä jotenkin pitäisi turvata ideoiden jatkokehittely. Katsomusten viimeisinä päivinä kävin läpi sellaisia viestiketjuja, joihin olin jotain asiantynkää yrittänyt lykätä. Samalla yritin silmäillä olisiko keskustelu tuonut uusia vinkkejä mihin suuntaan voisi edetä.

Kävin läpi myös Blogimetsään kirjoittamani jutut. Omaa blogialustaa (vrt. Anne edellä) en ole harkinnut, mutta nettisivun voisi niistä kyhätä. Mutta ongelma on se kun aiheet ovat tavattoman hajalla ja kaukana toisistaan. Niitä pitäisi jotenkin ryhmitellä aihepiireittäin.

Blogimetsästä löytyi 7 kirjoittamaani blogia (no 1-7) ja Katsomuksista 2 (no 8,9):
1. Buddhalaisen munkin tarina. 13.1.2013
2. Osuiko näkymätön salama maahan? 2.2.2013
3. Ylirabbi Turussa. 13.3.2013
4. Mihin sanat riittävät? 16.3.2013
5. Vesiruukkua kantava mies. 11.2.2014
6. Sokeat elefantin kimpussa. 17.2.2014
7. Egyptistä Kankkulan kaivolle. 19.2.2014
8. Yhteensattumusten viikko 17.2.2013
9. Valo, pimeys ja paha. 25.12.2013

Näistä 1 ja 3 liittyvät uskonnollisen auktoritetin vierailuun, 4 ja 6 liittyvät sanoihin ja todellisuuden hahmottamiseen, mutta loput ovat epäselvempiä tapauksia. Selvästi uskontoon liittyvät ainakin 5, 7 ja 9, sen sijaan 2, 8 ovat uskonnosta erillään tai suhde on ainakin löyhempi.

Omille teksteille saa tietenkin tehdä mitä haluaa, mutta miten pitäisi ottaa huomioon keskustelu ja mahdollinen kritiikki. Jos muita keskustelijoita siteeraa, pitää antaa krediittiä ja mainita tekijä. Mutta pitävätkö he siitä, että heidän nimensä mainitaan sitaatin yhteydessä? Asia tietenkin selviää kysymällä asiaa ihmisiltä itseltään.

Vai olisiko parempi kirjoittaa omissa nimissään siteeraamatta ketään, mutta lisäämällä kyseiseen kohtaan maininnan: X on tähdentänyt tätä seikkaa (tai jotain vastaavaa).
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 22:17

Kauko ja muut. Kokeilkaa ihmeessä luoda oma blogi Wordpressissä tai Bloggerissa. WP on ainakin pysynyt vakaasti samana niin kauan kuin tiedän. Eivät ole pettäneet. Ne kerää rahaa sitten hienouksilla, mutta minä en koskaan ole maksanut yhtään mistään. Se on varsin helppoa ja siellä on hyvin erilaisia pohjia, joita voi muokata ja vaihtaakin matkalla tarpeen mukaan. Jos kokeilette Wordpressiä niin ainakin osaan neuvoa, jos tulee jotain probleemia perusjutuissa.

Ilmeisesti tuo minun blogini on aikalailla Brorin ajatus sinällään. Luen sinne omia tekstejäni Blogimetsästä ja yhdistyksemme blogista. Se on se "syöte" joka on oranssineliö. Ylläpidossa vain laittaa siihen osoitteen mistä uusimmat hakea, ja sen montako uusinta haluaa. Helppoa kuin mikä. Siihen voisi laittaa halutessaan tilalle Kaukon blogin ja ottaa siitä vain uusimman postauksen, ja Laurin blogista uusimman postauksen, vaikka Blogimetsästä, jos haluaisi. Sillä tavalla kait Tuomaskin lukee Blogimetsään eri uutisalustat.

Sinällään tuo vain päivittää uusimmat, jolloin keskustelu jää tavallaan ulkopuolelle, eikä se automaattisesti listaa kirjoittajien kaikkia tekeleitä. Etsin K24:ltä Kiurun yhtä vanhaa blogia Sadinmaan jutuista, mutta sielläkään ei enää ole mitään keinoa nähdä muuta kuin uusin Kiurun blogi. Siinä mielessa Blogimetsä on huomattavasti parempi. Siellä voi vain klikata Kaukon hienoa päätä, ja se antaa kaikki Kaukon blogit minulle luettavaksi.

Eli tuommoinen blogialusta missä on useiden kirjoittajien blogeja todella käytännössä vain listaisi uusimmat. Jos esimerkiksi Kaukon uusin blogi on vuoden takaa, niin sitä ei enää näy. Ei ole nimittäin mitään järkeä täyttää sitä etusivua jonkun samalla (vaikka uusimmalla) blogilla kokonaista vuotta.
Tietysti voi tehdä listauksen blogisteista ja linkit heidän blogeihinsa, jolloin halukas löytää. Kokemus tosin osoittaa, että niitä halukkaita ei juuri ole. Ihmiset lukevat sitä "uutisvirtaa" mieluummin.

Tämmöinen keskustelualusta minusta näyttää parhaalta uusien ajatusten kehittelemiseen. Tekstit säilyvät ja ne on helppo nostaa uudelleen keskusteluun. Noita keskusteluryhmiä voi myös tarvittaessa luoda lisää niin, että niiden sisälle on helppo säilöä jonkun teemaiset jutut ja keskustelut. Ja pitää ne siellä. Minä luulen, että sekä minä että Lauri arvostetaan näitä keskusteluja paljon. En usko että haluamme syntyvää tuhota. Ehkä suurin riski on siinä, että joku yksilö haluaa ehdottomasti poistaa kaikki kommenttinsa. Silloin keskustelun juoni häviää. Itseasiassa Katsomusten keskustelut tuhosi Tauno itse, poistamalla ylläpitäjänä itsensä. Sillä näppäyksellä katosi minulle tärkeät keskustelut.

Siksi voisi olla asiallista, että tuon joukkotuhoaseen käyttö kiellettäisiin ylläpidolta. On eri asia, jos joku haluaa poistaa yksittäisiä kommentteja, mutta entä kokonaisten keskustelujen silpominen tällä tavalla? Se ei ole hyvä juttu jos arvostetaan luovia keskusteluja.

Minä ainakin olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos joskus kyllästyn tähän ja haluan tämän jättää, niin ilman muuta se jää sitten Laurin, tai jonkun muun hoitoon, jos Laurikin jättäisi tämän joskus. Omistuksen voi siirtää helposti ja laillisesti jos haluaa. Tämän käyttö on myös helppoa, ei vaadi mitään ohjelmointia tai maagista IT-taitoa. Ei pitäisi olla mitään syytä tuhota ilmaista alustaa. Se tosin tuhoutuu Munfoorumin sääntöjen mukaan, jos 60 päivään kukaan ei ole käynyt. Siinä yksi tapa tuhota arkisto.

Eli joka tapauksessa parasta ja helpointakin olisi säilöä tekstinsä omaan blogiin. Oma kovalevykin voi hajota. Tuo blogini on minulle myös tapa löytää omia tekeleitäni. Kategoriat palvelevat minun tarkoituksiani ainakin. Eilen muuten huomasin, että Wordpressisä näen myös kommenttini mitä olen tehnyt muiden WP-blogeihin. Sieltä löytyy Blogitaivaalle kommentoimani ja Heikin vastineet, joita en monia edes ollut lukenut. Näin ne nyt kun klikkasin "omat kommenttini" palkkia!

Kokeillaan. Ehdottakaa ajatuksia mitä tulee mieleen, tai tehkää niitä, ja kysykää jos on epäselvää tämän Munfoorumin toiminnasta. Mä olen klikkaillut jo aikalailla joka nappulaa, että suurinpiirtein hahmotan mitä tämä pystyy tekemään ja mitä ei. Tänne voisi ihan hyvin mun puolesta myös siirtää vanhoja tekstejään Katsomuksista, jos haluaa. Ikään kuin palauttaa vähän parhaita paloja.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 23.02.2014 23:51

Mä laitoin nyt vaan kokeeksi (poistan kun olette katsoneet) Laurin ja Kaukon blogit mun omalle sivulle noina syötteinä. http://paavalinmatkassa.wordpress.com. Helppoa taas kerran. Meni pari minuuttia. Se vaatii sen osoitteen mikä tulee kun klikkaa blogimetsässä teidän kuvaa ja sitten siellä teidän blogilistassa näkyvää oranssia neliötä. Siitä tulee se osoite joka antaa tuon syötteen.

Kuten tuosta voi hahmottaa yhdelle sivulle sopii vain niin paljon, ja ne on yhtä pysyviä kuin Blogimetsä.

Joku blogitaivas toimii ja vetää lukijoita, koska niillä on yhteinen missio ja yhteinen kieli, joka palvelee jotain karismaatikkojen alajoukkoa. Ehkä se on fiksuin tapa.

Meidän kysymys on, että mikä on meidän tarkoitus? Miksi olemme olemassa?
Mun mielestä sen täytyy liittyä tähän keskusteluun. Sen hedelmiä voisi sitten kaupata eteenpäin maailmalle. Kirjoittaa vaikka tuollaisia keskustelublogeja parhaista paloista tyyliin Kari Latvus tai tuo meidän Sadinmaa blogi. Tai mitä nyt syntyy. Tai ei tarvitse mitään syntyä jos ei ole syntyäkseen, mutta alusta tarjoaa mahdollisuuksia, tilaa kaikille kehitellä.

Kahvihuoneella opimme tuntemaan toisiamme ja ehkä löytyy jotain yhteistä intressiä yli rajojen. Erilaista tieto-taitoa ja sydämenpaloa. Siitä voisi sitten lähteä keskustelemaan blogimuodossa "keskustelut" -osiossa ja julkaista Blogimetsässä mikä sinne tuntuu sopivan. Blogimetsästä voi linkittää vaikka FB:iin ja saada enemmän lukijoita piireistään jos niissä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita. Mä näen Blogimetsän osana tätä yhteisöä.

Tässä mun visiota. Kertokaahan omianne.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 24.02.2014 00:34

Kiitos Anne! Vaivannäöstä! Hienoltahan se näyttää.

Kävin tuossa Googlen avulla vilkaisemassa mitä kaikkea olen Blogimetsään kirjoitellut vuoden aikana. Blogeja on vain nuo 7, mutta kommentteja löytyykin paljon, ehkäpä lähes 200 eri viestiketjuissa. Osa varmaan löysiä hutaisuja, mutta asiallista ja vakavasti otettavaakin pitäisi olla.

Mielessäni väikkyy ajatus jonkinlaisesta kirjoitusten "jalostusasteen kohottamisesta" siinä yhteydessä. Siinä mielessä blogi ei ole välttämätön, nettisivukin olisi kelvollinen. Kuulun siihen joukkoon, joka pystyy pystyy koodaamaan html-sivuja. Ei mitään välkkyviä, vilkkuvia, mediaseksikkäitä, vaan yksinkertaisia, mutta toimivia. Aluksi tein niitä Windowsin Notepadilla (muistiolla), myöhemmin editorilla. Lähinnä html 4, uudempaan html 5:een en kuitenkaan ole perehtynynyt.

Mutta eiko se WordPress edellytä jotain maksullista webhotellin käyttöä? 20 -25 euroa per vuosi. Tällainen käsitys minulla on ollut.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 24.02.2014 02:30

Mutta eiko se WordPress edellytä jotain maksullista webhotellin käyttöä? 20 -25 euroa per vuosi.
Nämä blogit ovat ainakin ihan ilmaisia. Kuten sanoin, en maksa tuosta mitä blogissani näet yhtään mitään. Lataan Wordpressiin ilmaiseksi kaikki nuo kuvatkin. Isotkin ja hienot Ugandakuvat voi ladata suoraan läppäriltä Wordpressiin. Ei tarvita mitään webhotellia, eikä ohjelmointia, eikä levytilaan missään ulkopuolella.

Toki tietysti jos itse ohjelmoi saa juuri niin "staattisen" sivun kuin haluaa. Blogi on tavallaan aina blogi, eli logiikka menee aikajärjestyksessä, mutta noilla palkeilla ja "sivuilla" voi luoda kiinteitä osia.
Ei maksa mitään kokeilla, niin näet itse! Sen blogin voi myös poistaa, jos ei ole sellainen mikä miellyttää. Aika kiinnostavaa kehitystä. Tutkin nyt noita RSS-feedejä. Yritän saada selville miten semmoisen saisin omalle sivullekin, eli tuon oranssin neliön.

Aivan ihanaa tämä moderni teknologia itseasiassa. Tämä alkaa jo olla tosi käyttäjäystävällistä. Ei tarvitse olla mikään nörtti saadakseen jotain tehtyä ihan itsekin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 24.02.2014 03:16

Vielä noista blogien logiikoista.

Jos luo Wordpress -blogin, sieltä dashboardilta valitsee Appearances, josta sitten voi valita eri tyylejä. Eri tyyleillä on vähän erilaisia sarakerakenteita esimerkiksi ja muutenkin visuaalista outlookkia. Toiset on enemmän kirjoittamiseen soveltuvia isompine tekstialueineen kuin toiset. Mä aina valitsen noita mihin mahtuu tekstiä.

Se perushomma sitten tyylin sisällä toimii sillä lailla, että valittavana on iso kasa niin sanottuja "widget"-palasia, joita voi vain kursorilla tarttumalla siirtää vaikka oikeaan "side bar":iin. Widgettejä ovat esimerkiksi "linkit", "statistiikka", " kalenteri" , "Rss-syötteet" , yms. ja Kaukolle erityisesti tiedoksi, että yksi widgetti on "text". Se tarkoittaa sitä että kun sen tekstilaatikon siirtää vaikka oikeaan "sidebariin", siihen voi sisälle ohjelmoida omaa html-koodia. Tuossa RaTas-ajatuksia blogissa mulla on joku koodin pätkä siinä noihin linkkeihin, kun en silloin tajunnut, että nuo hoituvat automaattisemminkin. Mutta pointti sun kannalta, että siihen voit luoda mitä haluat, jos osaat tuota html:ää niin hyvin. Jos haluat esimerkiksi luoda isompaa asiaa noihin sivupalkkeihin ja pienempää keskiosaan, silloin voi valita sellaisen tyylin, jossa sivupalkkeja on oikealla ja vasemmalla ja ne ovat isompia.

Varmaankin ainoa ja merkittävä rajoitus on, että blogi on aina blogi, eli siinä keskellä juoksee se ajan mukaan päivittyvä blogien virta. Voi päivämäärän eli "julkaisuajan" toki määrätä itse kuten Blogimetsässäkin.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja Nipa J » 24.02.2014 09:48

Jaa-jaa. Vähän monimutkaiselta kuulostaa, kun tämä tietotekniikka ei ole koskaan ollut mun juttu. Eikä tule. Mulle on aina riittänyt kännykkä, jolla voi puhua ja lähettää tekstiviestejä. Kameran otan uuteen kännykkään mukaan, kun olen havainnut osaavani jo nyt sillä kuvata.

Sitten tällä tietokonepuolella. Töissäkin aikanani jännitin, että tuleeko tuo näyttöpääte ennenkuin ehdin eläkkeelle. Ja tulihan se piru. Toki haittaa siitä ei ollut työnteolle parin syventävän kurssin ja tietohallintopäällikön tultua taloon. Tietohallintopäällikköä huudettiin ”nostamaan Tarzan puuhun filmauksen alkaessa”.

Kirjoittaminen riittää netissä nytkin. Ja yritän olla kirjoittamatta ja keskustelematta sellaisista aiheista, joista en tiedä mitään tai hyvin vähän. Olen aina lukenut paljon, mutta aikoinaan oli kaksi kirjaa, joiden lukemisessa en päässyt alkua pitemmälle. Toinen niistä oli Marxin Pääoma ja toinen Raamattu.

Raamattuun pääsin sitten myöhemmin päivä kerrallaan sisään. Olen lukenut sen moneen kertaan ja kirjoittanut runojakin siitä, mutta ei ehkä oppineempien näkemysten mukaan. Ehkä tarvitsisin siihenkin jotakin ”tietohallintopäällikköä”. Joka kertoisi minulle, miten pitää uskoa ja kenen kanssa on hyvä olla samaa mieltä. Henkilökohtaiselle menestykselle olisi perässähiihtäminen poliittinen tarkoituksenmukaisuuskysymys.

No, sen kummemmin asiaa selittelemättä, mitään blogia en mihinkään perusta ja ruokajutuista sujuvammin keskustelenkin kuin Kristuksen ylösnousemuksesta, koska jälkimmäisesta keskusteleminen on oman uskon kannalta erimielisenä täysin turhaa. Lapsillani on kaikilla blogit. naamakirjat ja twitterit. Minulla ei ole eikä tule.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 24.02.2014 13:26

Kiitos Anne kauheesti neuvoista, vinkeistä ja innostamisesta! :D

Katselin hieman WordPressin sivuja sekä lueskelin bloggaajat.comista mm. Petterin kirjoituksia. Pitänee lukea lisääkin. WordPress lienee parempi kuin Blogger. Ajan hengen seuraamisen jätän nuoremmille ja muotitietoisille. Mutta joku parkkeerauspaikka, jonne omia hengentuotteita voisi sijoitella siltä varalta, että joku foorumi suljetaan, on ollut mielessäni. Tällöin jonkinlainen systemaattisuus olisi tärkeämpää kuin ajanluvun mukaisuus. Olen nähnyt blogeja, joissa molemmat mahdollisuudet on mukana.

Joo, html-koodia näyttää löytyvän Annenkin blogista ja eräästä toisesta, jota vilkaisin. Mutta paljon oli myös aivan uutta ja outoa.

Paljon on maailma muutenkin muuttunut vuosikymmenten kuluessa. Oman PC:n (386 sx) hankin 1990. Ei silloin ollut Windowsia. Keskustelupalstoilla olen liikkunut vuodesta 1999 lähtien. Milloin ahkerammin, milloin laiskemmin. Kuriositeettina tulkoon mainituksi, että reikäkortteihin ja reikänauhoihin sain tuntumaa 1970-luvulla TY:ssä ja HY:ssä. Porthaniassa muuten oli valtavan suuri Univac, joka täytti koko huoneen. Sinne niitä kortteja syötettiin ja toisesta päästä tuli ulos haitarimaista tulostusliuskaa metrikaupalla.
Kiitos Anne! Mietiskelen ja yritän perehtyä asioihin. Hyvä kun tietää mistä voi kysyä lisää. :)
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Visioita

ViestiKirjoittaja tien kulkija » 24.02.2014 14:01

Windows 3 julkaistiin -90, Wikipedian mukaan toukokuussa - 386:lla määkin olen aloittanut, ja tolla kolmosella
Avatar
tien kulkija
 
Viestit: 107
Liittynyt: 18.02.2014 08:43

Seuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron