Yksilö vastaan yhteiskunta

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja Toivo Vihmakoski » 25.02.2014 17:21

Tämä alusta on mielestäni erittäin sopiva tällaiselle kirjoitukselle, sopivampi kuitenkin kuin esim. Blogimetsä.

Johdanto:

Tänä aamuna 25.2.2014 oli kolmosen studio 55:ssä haastateltavana lääkäri, jonka nimeä en nyt muista eikä sillä sinänsä ole mitään merkitystä. Mutta se asia. Se oli Vakuutusoikeudessa käsiteltävien asioiden käsittelymetodi sikäli, että kun lähettävä lääkäri suosittelee jonkin etuuden myöntämistä hakijalle ja jos se asia ei mene hakijan toivomalla tavalla eli vastaukseksi tulee ns. hylsy ja hakija ei tyydy tähän vaan vie asiansa ylöspäin viime kädessä Vakuutusoikeuteen, niin siellä asiaa käsittelevä vakuutusoikeuslääkäri ei edes näe etuuden hakijaa vaan tekee päätöksensä pelkästään paperien perusteella.

No miksi minä nyt tästä tänne kirjoitan. No siksi, koska minulla on asiasta omakohtaista kokemusta, joka on nyt mahdollisimman pelkistettynä seuraava:

1. Joitakin aikoja eläkkeelle jäätyäni tein KELALLE eläkkeensaajan hoitotukihakemuksen.

2. KELA hylkäsi hakemuksen.

3. Hain KELALTA päätöksen oikaisua.

4. KELA hylkäsi oikaisuhakemukseni.

5. Valitin Tarkastuslautakuntaan.

6. Tarkastuslautakunta hylkäsi valitukseni.

7. Valitin Vakuutusoikeuteen.

8a. Vakuutusoikeus pyyti lisäselvitystä.

8b. Minä laitoin lisäselvitystä, ja se oli seuraava:

”Lisäselvityksenä lähetän sisareni Internetistä löytämän ja minullekin lähettämän kopion siellä olevasta, tätä minunkin sairauttani käsittelevästä aineistosta.

Sain tämän vasta vuoden 2004 syksyllä, joten minulla ei ollut tätä käytössäni vielä aikaisempaa vastinetta antaessani.

Kopion yläosaan kirjoitin Internet-osoitteen, numeroin kopion sivut, suoritin alleviivauksia ja merkitsin sivujen vasempaan reunaan kohdat, jotka mielestäni kuvaavat myös minun tilannettani ja seuraavassa käytänkin tätä numerointia ja annan kussakin kohdassa myös omakohtaista täydentävää tietoa.

1.1 Minun sairauteni on minulle kerrotun mukaan tullut näkyviin ollessani n. 4-vuoden ikäinen.

1.2 Kuvaa hyvin omaa tilannettani, lapsena juoksin, leikin telmin ja tappelin siinä kuin toisetkin. Juoksu- ja hiihtokilpailuissa olin kyllä aina häntäpäässä – en kuitenkaan aina ihan viimeisenä. Nuorena miehenä olin kesätöissä useampana kesänä propseja (paperipuita) ristikoimassa ja jopa lautatarhalla lautataapeleita purkamassa.

1.3 Oireet täsmäävät omaan tilanteeseeni, varsinkin polviheijaste on voimakas.
lihasjäykkyys on aikuisiässä vuosi vuodelta vähitellen lisääntynyt, nyt en enää edes pääsisi pyörän selkään. Koko ”pyöräilykauteni” ajan minulla olikin naisten pyörä, koska en saanut jalkoja nostetuksi miesten pyörän rungon yli.

1.4 Jalkojen puutuminen on selvästi lisääntynyt, minkä huomaan varsinkin öisin.
Rakon toimintahäiriöt ovat lisääntyneet ja ilmenevät useampina ja äkkinäisempinä virtsaamistarvekertoina.
Jalkaterien liikeradat ovat paljon normaalia rajoitetummat.

2.1 = 1.4

2.2 Oireet ovat molemmissa jaloissa suurin piirtein samanlaiset, oikeassa tosin ainakin oman tuntemukseni mukaan hieman voimakkaammat.

2.3 Oireiden alkamisesta ks. 1.1. Ensimmäinen apuvälineeni oli lasteni 50-vuotispäiväkseni ostama ”herrastelu” kävelykeppi. Kynnys sen käyttämiseen oli korkea, mutta aloitettuani turvauduin siihen yhä enemmän ja saatuani edelleen lapsiltani 60-vuotispäivänäni säädettävän ”inkkari” kävelykepin oli sen käyttötarve jo välttämätön.

2.4 On juuri tilanteeseeni sopiva.

2.5 Juuri näin, käsien hienomotoriikan osalta voin todeta, että tavallinen ”kauno”kirjoitus on työlästä, minkä vuoksi nykyisin tekstaankin silloin jos käsin kirjoitusta tarvitaan.
2.6 ks. 1.4

4.1 Jalkapohjan heijastus (Babinski) on voimakas.

4.2 Tähän en itse osaa sanoa sen enempää.

4.3 Tähän kohtaan listaan lyhyesti ja luettelomaisesti tämän hetken tilannettani oman näkemykseni mukaan:

Portaiden nousemin ja laskeutumin ilman tukea ei onnistu enää ollenkaan.

Kävely ulkona vapaassa tilassa on käytännössä mahdotonta ilman kävelykeppiä.
Kävely kotona joko ”seiniä pitkin” tai käyttäen em. ”herrastelu” keppiä, johon laitoin kumitutin, vai millä sanalla sitä pitäisi ilmaista.

9.1 Polkupyörällä en enää kykene ajamaan. Kuntoliikuntaa harjoitan heinäkuussa 2004 hankitulla 3-pyöräisellä potkupyörällä. Soutamaan kykenen, jahka ensin saan laiturilla istuen vyörytettyä itseni veneeseen.

Tässä voisin todeta, että minulla on sama ero kuin krokotiililla, uin paremmin kuin kävelen. Jos vain jotenkin pääsen sinne veteen!

9.2 Nyt heinäkuussa pesu- ja WC-tiloihin asennettiin lisäkädensijoja seiniin, inva-vessanpytty ja madallettiin ulkoraput ja laitettiin niihin kaide.

9.3 Tämä kohta tuntuu lohdulliselta, näkö, varsinkin hämäränäkö on kyllä heikentynyt.

Yhteenveto:
Yritän kyllä sinnitellä itsellisenä mahdollisimman pitkään. Minun mielestäni yhteiskunnallekin on kai tarkoituksenmukaisempaa ja halvempaa antaa vähän euroja ja sanoa: ”Tuossa on, mene minne haluat ja kykenet” kuin ”ei anneta, kyllä me viemme”.”

(Tuo lihavointi on nyt vain tässä blogiin tarkoitetussa.)

Vakuutusoikeus hyväksyi valitukseni ja sain sen vähimmäismäärä, joka ei sinänsä ole paljon mutta on avuksi!

Lopputoteamukseni, ellei minulla olisi ollut vajaa 40-vuotista uraa verohallinnon palveluksessa ja siitä viimeiset vajaa 30 vuotta toisten asioitten ”nuuskijana”, joutunut/päässyt laatimaan kaikenlaisia asiakirjoja, niin olisin tuskin jaksanut/osannut ”tapella” loppuun asti.

---------------------------

Ja tuo lihavoitu osaa kertoo sen, miksi varmaan useimmat ensimmäiset hylkypäätökset jäävät voimaan.
Avatar
Toivo Vihmakoski
 
Viestit: 28
Liittynyt: 19.02.2014 21:11

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.02.2014 17:50

Laita nyt ihmeessä vaikka Uuden Suomen puheenvuoroksi! Ja Blogimetsään. Tuossa on vaikea asia kerrottuna selkokielellä. Voi rohkaista muitakin pitämään kiinni oikeuksistaan.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja Toivo Vihmakoski » 25.02.2014 19:20

Käväisin kaupassa ja tulin heti vilkaisemaan, tulinko lytätyksi.

No, sinä sitä et ainakaan tehnyt, taidat olla ihan tosissasi tuossa mitä sanot.

Blogimetsässähän olemme tavanneet monestikin ja on minulla profiili kyllä tuolla Uudessa Suomessakin.

Otanpa mietintämyssyn esiin, sen ei-lasikuorisen!
Avatar
Toivo Vihmakoski
 
Viestit: 28
Liittynyt: 19.02.2014 21:11

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.02.2014 19:52

Mulla on sukulainen joka on noiden kanssa tapellut ja sitä on ollut ikävä katsoa, enkä minäkään ole osannut muuta kuin ihmetellä. Sitä paitsi eikö tuo nyt ole aivan ajankohtainenkin asia. Siksi ehkä ihmiset tai jopa päättäjät lukevat. Tuo lopetus on hyvä ja keskikohta. Selkeä jaottelu ja kertomus. Ei tarvitse lukiessa yhtään pysähtyä ihmettelemään, kun juoni etenee ilman turhaa kiemuraa.

Ehkä ihan alkuun voisi laittaa koukuksi jotain, että tulet kertomaan omakohtaisen voittoisan tarinan miten sait homman läpi. Se voisi houkutella lukemaan. Valitustarinoita on paljon, mutta byrokratian voittamistarinoita vähemmän.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja sonja » 26.02.2014 00:05

Hyvä kirjoitus Toivolta!

Tässä omaa tarinaani. Julkaistu aikanaan kaupunkilehtemme mielipidepalstalla.

Kelaa. Nyt. Tosissaan.

Kelalle on myönnetty Recognized for Excellence in Europe –tunnustus Suomen laatupalkintokilpailussa 2004. Suomeksi siis tunnustettua erinomaisuutta –kunniakirja. Onnittelut Kelalle!

Minua onni ei suosinut, kun sairauspäiväraha-anomukseni hylättiin. Niinpä marssinkin paikalliseen Kelan toimistoon pyytämään asiaani liittyviä papereita, jotta voisin hakea päätökseen muutosta sosiaalivakuutuslautakunnalta.

Yllätyin erinomaisesti saatuani vakuutussihteerin ja asiantuntijalääkärin välisen kirjeenvaihdon. Vakuutussihteeri oli vääristellyt taitavasti tietojani ja onnistui näin välittämään mieleisensä kuvan hakijasta eli minusta. Lausuntonsa lopuksi tämä preussilaista virkaintoa puhkuva vakuutussihteerikkö oli luetullut melkoisen lääkearsenaalin, jotka minä siis olisin ostanut muutamaa viikkoa aikaisemmin. Listassa oli mm. maniaan, unettomuuteen, psykoosin estoon ja aggressioita vähentämään tarkoitettuja lääkkeitä sekä lopuksi vielä masennukseenkiin.

Hämmästykseni oli melkoinen enkä aluksi ymmärtänyt näistä lääkkeistä muuta kuin sen, etten ole koskaan käyttänyt/ostanut/tarvinnut kyseisiä rohtoja. Lieneekö virkailija listannut oman lääkityksensä? Netistä onneksi löytyy tarvittavat tiedot Kelankin mystisille koodeille.

Siis hyvä kansalainen, jos Kela hylkää sairauspäiväraha-anomuksesi, pyydä kaikki asiaasi liittyvät paperit ja tarkista ensin tietojen oikeellisuus ja mene sitten asianajajan tai yleisen oikeusavustajan luokse ja anna hänen tehdä ammattitaitoinen valitus. Älä lankea charmikkaan johtajan tai kenenkään maanitteluun tehdä itse valitus, sillä vastassasi on DDR:n Stasin veroinen vastustaja.

Lopuksi kiitos niille Kelan ystävällisille ja ammattitaitoisille asiakaspalvelijoille, joilla oli varaa pyytää anteeksi jopa toisten puolesta. Citizen C.


PS. Noin 1,5 vuoden päästä valitukseni hyväksyttiin ja sain sairauspäivärahat takautuvasti. Virheellisiä tietoja Kela ei suostunut oikomaan, kuten laki määrää. Johtajia myöten naureskelivat minulle, kovasti sairaalle ihmiselle. Ei edes koko Kelan tietohallintojärjestelmän ylin johtaja myöntänyt virhettä vaan sanoi, että jos toimiston johtaja sanoo, ettei tietoja voida korjata, niin silloin ei voida.

Lopulta tietosuojavaltuutettu hoiti homman. Hirvee kokemus!
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja Toivo Vihmakoski » 26.02.2014 11:26

Niinhän se on sonja, että kun joutuu pienenä jyväsenä yhteiskunnan koneiston myllyn jauhamaksi, niin useimmat siinä nostavat kädet pystyyn ja jäävät katkeroituneina jatkamaan vaivalloista vaellustaan.
Avatar
Toivo Vihmakoski
 
Viestit: 28
Liittynyt: 19.02.2014 21:11

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja sonja » 26.02.2014 11:51

Toivo, minulle tuo kirjoitus oli terapiaa ja sain kaikki muutkin nauramaan. Kaiken koomisuus oli, kun viimein kohtasin silmästä silmään tämän lausunnon virkailijan, niin hän paljastuikin seurakuntatuttavaksi. Siis kun en nimeltä tuntenut. Hämmästys oli molemminpuolinen.
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.02.2014 12:24

No miksi se virkailija oli tuollaista tehnyt? Vahinko vai tarkoituksella?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Yksilö vastaan yhteiskunta

ViestiKirjoittaja sonja » 26.02.2014 13:08

Kelan vastaus mielipidekirjoituksena samassa lehdessä:

Virheettömyys on tavoitteemme

Vilpitön pahoittelu nimimerkki Citizen C:n sairauspäivärahahakemuksen käsittelyssä tapahtuneen vahingon vuoksi. Hakemuksen käsittelijä pyytää asiantuntijalääkärin lausunnon kun työkyvyttömyydestä esitetään lääkärinlausunto B. Myös lääkeostoilla voi olla merkitystä arvioitaessa hakijan työkykyä ammattiinsa nähden.

Tässä tapauksessa kahden eri hakijan tiedot olivat samanaikaisesti tietokoneen näyttöruudulla ja sekaannus tapahtui. Kyse ei ollut tietojen vääristelystä, vaan puhtaasta vahingosta. Inhimillisiä erehdyksiä sattuu myös Kelassa.

Tapahtuneesta on keskusteltu toimistossamme ja pyrimme ottamaan virheistämme opiksemme. Virheettömyys on tavoitteemme. Onneksi nimimerkki oli löytänyt toiminnastamme myös myönteistä kerrottavaa.

Kelan tiedottaja XX


No, siis virheettömyys tavoitteena ja opiksi ottavat tuon mukaan, mutta virhettä ei suostuttu oikaisemaan ja korjaamaan henkilötietolain mukaisesti, vaan he väittivät, ettei järjestelmä salli sitä. No, tietosuojavaltuutetun toimistosta sain avun ja tehtiin korjaukset ja kirjattiin, että kyseessä näiden ja näiden virheellisten tietojen korjaaminen. Ymmärtäisin vielä, jos eivät olisi vielä tuossakin asiassa ruvenneet valehtelemaan. Arvovaltakysymyskö? No, tuttava lääkäri osasi kertoa paljon muutakin kummallisuuksia vastaaviin tapauksiin liittyen.
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24


Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron