Uganda ahdistaa

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.02.2014 13:47

Monta päivää jo ahdistaa tämä Ugandan tilanne. En saa sitä mielestäni. Mieleni läpi kulkevat kaikki ne ihmiset siellä.

"Patriarkaalinen ekumenismi" - termi Elina Vuolan - joka yhdistää voimansa saadakseen läpi "homot elinkautiseen" - lain. Siis Ugandan anglikaanikirkon arkkipiispa myös mukana. Ei vaan se joku karismaanikko, joka oli saanut jenkeiltä vaikutteita.

Paikallinen lehti, joka seuraavana päivänä julkaisee 200 tunnetuimman homon nimet.

Pastorien FB-palsta jossa nyt on sentään hiljaista mutta aiemmin ei ollut.

Medad Birungin rukouspyyntö Ugandan puolesta FB-sivullaan, ja siinä olevat "ystävien kommentit", jossa hurrataan laille.

Erään toisen tuttuni, nuoren ugandalaisen toimittajan FB-status Kanadasta, jonne juuri muutti. Siinä hän paheksui tuomiovallan ottamista homoihin nähden (ainoa joka julkisesti on homoja puolustanut, ja hänkin siis Kanadassa), ja taas kommenttiketju paheksuntaa nyt häntä kohtaan, joka haluaa jättää tuomiovallan vain Jumalalle.

Ugandan anglikaanikirkoissa olen käynyt jumalanpalveluksissa paljon, ja mielelläni. Kirjoittanut K24:lle kokemastani blogejakin. Parikin piispaa olen tavannut. Toinen on sen alueen piispa, jossa silpovat naisia. Yritimme saada hänen kirkkonsa alaisuuteen kehy-projektia. Oli mukana kanssamme tässä. Ehkä onneksemme emme saaneet rahaa tälläkään kertaa. Olisinko käynyt Ugandassa 7 vuonna ja sikäläiset useita kertoja Suomessa. Siis yhteensä olen siellä ollut ehkä noin 14 viikkoa. Se aika on mennyt noiden uskovien kanssa. Sinne olemme lähettäneet rahaa jo 10 vuotta että naiset voivat tehdä radio-ohjelmaa....

Ja nyt... katson kauhuissani, ja kuuntelen kauhuissani.... ei ole kyse siitä, että jossain on joku hörhö. Koko maa on tämän tappolinjan takana selvästikin. Presidentinvaalit on tulossa lähivuosina. Ugandan kekkonen haluaa tulla valituksi vielä ilmeisesti uudelleen. Ollut vallassa jo vuodesta 1986.

Karmeinta on, että en pysty ajattelemaan Ugandaa ja sen ihmisiä enää samalla tavalla kuin ennen. Ne hymyilevät kasvot ovat nyt kuin kulisseja, joiden takana on murhaavat kasvot. Uskovia, jotka haluavat tappaa. Etiikan ja integriteetin ministeri hallituksessa sanoo, että heteroiden lasten raiskaamiset ovat sentään luonnollisia, toisin kuin homojen. Sanoi näin ja piti kiinni kannastaan kun toimittaja ihmetteli, että miksi villinä rehottava lasten (=lue tyttöjen) raiskaaminen ei huoleta ketään, mutta homot pannaan elinkautiseen.

Sitten pelkään tämän Medad Birungin puolesta melkein, siis tämän miehen jonka kutsusta olen Ugandassa käynyt. En usko, että hän tulee vaikenemaan kokonaan. Nyt ymmärrän miksi hän jätti hyvän virkansa Kampalan hiippakunnan evankelioimistyöstä vastaavana. Hän oli töissä tuolla kukkulalla, jossa tuo arkkipiispakin, jos en ihan väärin ole ymmärtänyt. Siis tuo mies, joka yhdessä muslimien ja katolisten (?) kanssa kehottaa presidenttiä hyväksymään "homot elinkautiseen" lain.

Internet-aikana maailman koko kuva avautuu silmien eteen kaikessa karuudessaan. On FB, on netissä olevat kampalalaiset sanomalehdet, ja kun on sitten vielä ne ystävät, joiden sosiaalista kontekstia hiukan ymmärtää ja tuntee heidän taustojaan.

Kauhean ristiriitainen ja piinaava olo tästä kaikesta. Uganda ei ole enää minulle sama, saatika sen kirkko. On helppo ymmärtää miksi monet maat lakkauttavat apunsa Ugandalle. FB:kin kuulemma uhittelee katkaisevansa yhteydet. Se olisi paikallisille karu paikka. Ovat nimittäin päässeet kiinni maailman menoon, ja ulkomaiset kontaktit ovat heille tärkeitä.

Aikalailla eri valossa näyttäytyy nyt afrikkalaisten kirkkojen toimet sanoa yhteistyö irti vaikkapa Englannin kirkon kanssa. Sitä uhitteli Ugandan arkkipiispakin äskettäin. Tekisi mieli tehdä samoin. Kovasti tekisi mieli sanoa, että pitäkää keitoksenne, I am out of there. Mutta tuskin siihenkään kykenen. Niin paljon minulla on kytköksiä siihen maahan. Niin pahasti sydämeni sinne jäi että ei sitä taida irti pystyä kuitenkaan repimään. Ei tässä auta kai muu kuin itkeä taas.

Pakko oli kirjoittaa tätä ulos elimistöstän edes vähän. Kumma voima tässä kirjoittamisessa.

--
Kuva on ugandalaisen sanomalehden Daily Monitor -lehden uutisesta [url]17.1.2014.http://www.monitor.co.ug/News/National/ ... index.html[/url]. Silloin vielä Museveni ei ollut hyväksynyt lakia, ja mutta tämä "ekumeeninen konsiili" halusi sen läpi.

Viittaamiani muita tietoja ja uutisia on koottuna Blogimetsän uutisen alla. http://www.blogimetsa.fi/uutiset/item/1229-anti-homo-laki-laepi-ugandan-parlamentissa
Liitteet
patriarkaalista ekumeniaa.jpg
patriarkaalista ekumeniaa.jpg (43.44 KiB) Katsottu 610 kertaa
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.02.2014 19:53

Masentavaahan tuo on. Mutta minne on kadonnut stoalaisuutesi, Anne?
"Auta meitä muuttamaan se mitä voimme ja tyytymään siihen mitä emme voi muuttaa".
Ugandalaiset piispat tuomitsevat homot. Me tuomitsemme Ugandan piispat. Onko ero vain siinä että meillä ei ole valtaa säätää maallisia rangaistusia?
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Nipa J » 26.02.2014 20:05

"Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa mitä voin ja viisautta erottaa nämä toisistaan".
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja lauri k e » 26.02.2014 21:03

Kiitos Nipa,
en jaksanut etsiä oikeata sanamuotoa tuolle mitä tarkoitin.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Nipa J » 26.02.2014 21:18

Ole hyvä, Lauri.

Tätä tyyneysrukousta on saanut lukea mielessään jo vuosien ajan, joskus useampaankin kertaan päivässä. Eikä ole hukkaan mennyt.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.02.2014 22:03

Tyyneysrukouksen väärinkäyttöä. Vaietkaa vaietkaa. No Nipa ja Lauri onkin uskiksia.

Jos mulla olisi valta, erottaisin tuollaiset piispat, en laittaisi niille elinkautista. Siinä on Lauri pieni ero.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Nipa J » 26.02.2014 22:14

Jaa-jaa. Tyyneysrukous sopii minun seurakunnassani ateisteillekin. Enemmän on kirkkouskovaisia, jotka rukoilevat tässä yhteydessä Isä meidän ja uskovat, että taivaassa on sillä kaikki paremmin eli "kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat".
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 26.02.2014 22:28

Minä olen oppinut siihen, että tyyneysrukouksen pääasiallinen käyttötarkoitus on minun kritisointi juuri tähän tyyliin:

"Mutta minne on kadonnut stoalaisuutesi, Anne?
Ugandalaiset piispat tuomitsevat homot. Me tuomitsemme Ugandan piispat. Onko ero vain siinä että meillä ei ole valtaa säätää maallisia rangaistusia? "


Soisin, että koko hökötys menisi helvetin alimpaan paikkaan muiden dogmien kera.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Nipa J » 26.02.2014 22:43

Jaa-Jaa. Sinulla on siis käsitys, että tyyneysrukousta luetaan sinun päänmenoksesi jonkinlaisena "dogmihökötyksenä". Dogmeja on hökötyksinä Raamattu puolillaan hepreaksi, arameaksi ja kreikaksi kirjoitettuna, mutta pidä sinä vaan oma käsityksesi ja ole uskis omaan itseesi. Tämän jälkeen on on taas tyyneysrukous paikallaan.

On minulla taas täälläkin seurakunta. :shock:
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Uganda ahdistaa

ViestiKirjoittaja Anne M » 27.02.2014 01:54

151/98. mitattuna 3 kertaa peräkkäin.
Otin 24 pillierittömän päivän jälkeen nyt sitten ekan 1/4 pillerin unilääkkeeksi.

Minua ei ehkä pariin päivään näy. Reitti kulkee rataa Qumran, Unicafe, Meilahden sairaala, Korso/Apostoliset isät, Espoo, jos suunnitelmassa pysytään.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Seuraava

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron