Talousrealismia vaiko visioita

Tänne kirjoitat uusien keskustelujen avaukset.Se voi olla lyhytkin, vaikka "pääseekö koira taivaaseen". Se voi olla myös syvempi pohdiskelu kun haluat kokeilla miten ajatuksesi kantaa.

Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 18.03.2014 15:17

Tuo yrittäminen oman elämän monipuolistamisessa ei ainakaan pahasta ole.
Sanoi Nipa aamukahvilla.

Uskomatonta.

Juuri kun olin lähettänyt kommentin aamulla tänne, sähköpostiin räpsähti Aallon avoimesta yliopistosta pyyntö opettaa syksyllä taloustieteen perusteita, 42 tuntia.. Sitä olen tuijotellut tässä jo usean tunnin. En ole tuota koskaan opettanutkaan. Voisi käyttää proffan valmiita opetusmateriaaleja, proffan joka on semmoinen jonka jutut nyt varmaan mulle parhaiten tärppää, ehkä. Tuossa maailmassa. Tämmöisessä on jumalaton valmistelutyö, jos sen itse joutuu alusta tekemään..

...ja sitten tämmöisen perusteiden kurssin opettaminen on tavallaan se kaikkein haasteellisin. Pitäs itsekin ymmärtää ja hyväksyä mieli opettamalleen, jotta noita peruspalikoita voisi uskottavasti ja mielekkäästi kommunikoida opiskelijoille. Olen ollut jo aika kauan sitä mieltä, että mulla ei tuota "mieltä" näihin ole, mutta nyt oikeastaan jo tuntuu siltä, että ehkä mä voisin vastata tohon "kyllä". Kovasti inteesiivinen kurssi olisi. Maksavatkin vähän paremmin kuin HY:n puolella. Teologian puolella ei ole mitään elannon mahdollisuuksia olemassakaan, ... Ja kyllä mä kuitenkin tykkään opettaa, jos vaan itse uskoisin asiaani.. Siitähän se taloustieteen kriisi tuli.

Tämä ei tietenkään tarkoittaisi sitä, että Paavali heitettäisiin romukoppaan. Se olisi vaan elämän monimuotoisuutta sitten.

Tuossa linkin takana jutut mitä pitäisi opettaa matskuineen. Osa tosta matskusta on semmoista, mitä mä pystyisin helposti opettamaan ilman "omantunnon" vaivoja ja asiat on tuttuja. Osa on sitä mennyttä maailmaa, mikä on aiheuttanut allergiareaktioita. Kumma kyllä ei ihan hirveitä enää, kun noita matskuja selailen. Onhan noista osasista aika monet oikeastaan semmoisia mitä olen jo tavalla taikka toisella prosessoinut omankin aivo & sydän -toimintojen kautta. hmmm...

https://noppa.aalto.fi/noppa/kurssi/31a00110/esite

Aika vekkulia olisi tietysti jos näitä täälläkin voisi edelleen hiukan pohtia ja sitten yrittää integroida jotain virikkeitä tuohon kauppatieteilijöiden peruskurssiinkin. Taloustieteen dogma se vasta tiukkaa onkin.

Visioita visioita... ei niistä irti pääse.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Nipa J » 18.03.2014 16:03

Niinpä, Anne. Elämä on aaltoliikettäkin. Kyllä se aina välillä iloksikin muuttuu, kun vain ”vähän malttaa tsiikata ympärilleen”. Nousussa kuitenkin on aallon harjalle vielä matkaa – Aalto-yliopistossakin. Tuo talous on kuitenkin ollut – näin olen ymmärtänyt – sulle noita edellisten aallonharjojen juttuja.

Monipuolisuutta tulee väistämättä myös entisestä hyvästä, jos se on ollut välillä elämän reserveissä. En sano, että elämäsi olisi jotenkin yksipuolistunut Paavalissa ja huono olen sitä sivusta arvioimaan. Usein nämä Paavaliinkin liittyvät jutut ovat näillä palstoilla sivullisen silmin kuin umpihankeen hiihtäisi ja raittiimpi ilma varmaan piristäisi. Jos sitä nyt yleensä taloudessakaan on.

Niin pitkään olet kuitenkin tuon Paavalinkin kelkassa ollut, että en neuvoisi sitä poiskaan heittämään. Hyvää se voisi tehdä – niin Paavalille kuin sinullekin.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja lauri k e » 18.03.2014 17:33

Hienoa Anne,
tarjoudun koekaniiniksi vaikken ole noita vaadittavia esiopintoja suorittanutkaan.

Referenssinähän minulla on toistakymmentä vuotta yrittäjyyttä
joista viisi ensimmäistä johti konkurssiin
loput ovat tätä toista vaihetta taidealalla, tappiollista sekin.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 19.03.2014 12:32

Muistaakseni joskus Tauno totesi (saakohan tuon houkuteltua paikalle, jos mainitsee nimen joka toisessa lauseessa?) että umpihanki on paras hanki. Niin se taitaa olla mullekin. Niin ja Paavali tietysti vasta umpihankeen meni. Onkohan se Lauri niin, että se ei ole enää umpihanki, jos siitä saa rahaa saatika voittoa?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Nipa J » 19.03.2014 14:11

Tokihan on hyvä umpihankeenkin mennä, jos ovat hyvät eväät. Omat evään eivät aina riitä, jos vaikka olisivat vaikka kuinka leuhkatkin. Paavalin eväistä en tiedä, kun en ole ollut näkemässä, mitä leivän päällä oli. Jeesuksella oli kyllä kanssa eväät melkoiset, kun viidellä leivällä ja kahdella kalalla ruokki 5000 nälkäistä ja murusiakin jäi enemmän kuin syötiin.

Tämä kyllä piti kirjoittaa tuonne kahvihuoneen puolelle laurin mainioon otsikkoon eväistä, mutta ehkä sinne vielä keksii jotakin muuta.

Jaa, että Tauno ja Taunon ilmestys tännekin. Siihen eivät meidän eväämme taida riittääkään. Ei vaikka se pyhä henki olisi lisänä kättä pitempänä. Mitä taas talousrealismiin tulee, Pyhä Henki isolla kirjoitettuna ei tuota voittoa muille kuin harvoille ja valituille eli niille, jotka ovat ehtineet ensin saaliinjaolle. Siis pyramidihuijaukseen.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 19.03.2014 17:42

Hyvältä näyttää, Anne! Jotta saisit kurssillesi visionäärejä mukaan, sun pitäis järjestää jokin Skype-yhteys luentosalista kotistudioihin kuvan kera. Mutta, ehkä sä vedät salit täyteen muutenkin.

Moodle -oppimisympäristössä voi jakaa vain opetusmateriaalia sekä viestejä keskenään. Seurasin erästä luentosarjaa Turussa viime syksynä, mukana oli myös 2 opiskelijaa Ruotsista Skype-yhteyden päässä. He olivat eri paikkakunnilla. He saattoivat ottaa osaa myös keskusteluun.

Toki, olihan siinä pientä sähläämistä yhteyksien muodostamisessa. Mutta vaikeudet ilmeisesti johtuivat toisen ruotsalaisen koneen käyttöjärjestelmästä.

Menestystä kurssillesi! Ja työn iloa!
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 19.03.2014 21:32

Kiitos vaan rohkaisusta takaisin ihmisten elämään. Siltä se vähän tuntuu.

Olenhan minä koko ajan opettanut, mutta tätä nais-mies-kurssia vaan enää pitkään aikaan. Jos tuo onnistuisi, niin siitähän saattaisi riittää elantoakin tuleviksi vuosiksi, kun on tuommoinen peruskurssi, jolle aina opiskelijoita riittää. Nämä avoimet yliopistot ovat oivallisia paikkoja. Niihin on vaikeampi saada laitosten kuukausipalkkalaisia opettamaan kun niillä on kädet täysi työtä omissakin töissään, ja silti kun nämä ovat ihan samalla tasolla opetettavaa ja korvaavaa, niin meikäläisille tuntipalkkalaisillekin ne tarjoavat varmaan jotain työmahdollisuuksia. Laitoksilla ei ole rahoja palkata ulkopuolelta oikein opettajia, joille eivät saa mitään tukea mistään.

Ei tässä nyt mitään mahtavaa konferenssia varmaan kannata järjestää. Tämä on tämmöinen kuitenkin peruspalikkakurssi, mutta voisikai niistäkin tietysti keskustella. Josko sitten ovat sen kiinnostavampia kuin Paavali eksegeesin sumuiset kiemurat :).

Tänään luin Paavalin ja Qumranin yhteyksistä semmoisen James Dunnin jutun Qumran-kurssia varten, että alleviivasin melkein jokaisen lauseen. Olipas hienoa asiaa. Valaisee kovasti taas juttuja. Kiinnostaako tuommoinen ketään? Siis mitä yhteistä on Galatalaiskirjeellä ja Qumranin teksteillä?
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja lauri k e » 19.03.2014 22:50

Muistan miten opiskeluaikoina ihmettelin miksi professorit pitivät peruskursseja ja cumuseminaarit oli assistentien varassa. Sitten tajusin miten tärkeä peruskurssi on. Siinä mmuodostetaan opiskelijalle käsitys "mistä tääs on kysymys". Näin he aloittavat siitä minin edellinen sukupolvi on päässyt. Seisovat opettajansa harteilla kuten vanha sanonta kuuluu.

Kun lähdet vetämään peruskurssia on sinulla valtava mahdollisuus vaikuttaa siihen mitä taloudellinen ajattelu on 20-luvulla. Esimerkiksi että ekologia ei ole viherpipertämistä. Länsimaista hyvinvointia ei voi jakaa globaalisti kun luonnonvarat ehtyvät. Me tulemme jakamaan heisän köyhyytensä.

Gobaali finassitalous on epävakaa koska sille ei ole globaalia vastaparia joka settaa poliittiset reunaehdot ja niin päin pois.

************
Qumran-blogia jään odottamaan kieli pitkällä.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja Anne M » 19.03.2014 23:25

Noinhan se on Lauri. Tosin sitä ei ehkä oikein kansantaloustieteen parissa Suomessa arvosteta, ainakaan perinteisesti.
Jos me aiottas näitä oikeasti täällä visioida, niin että siitä jotain suodattuisi noihin mun kursseihin asti, niin mun mielestä meillä on vain yksi puuttuva linkki. Ja se on.....TaunoJ. :roll:
En mä tätä sano muita väheksyäkseni vaan vain todeten haasteellisen tilanteen luonteen.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Talousrealismia vaiko visioita

ViestiKirjoittaja kaukop » 20.03.2014 00:06

Muistan miten opiskeluaikoina ihmettelin miksi professorit pitivät peruskursseja ja cumuseminaarit oli assistentien varassa. Sitten tajusin miten tärkeä peruskurssi on. Siinä mmuodostetaan opiskelijalle käsitys "mistä tääs on kysymys".


Näinhän se on! Pääsääntöisesti. Mutta poikkeuksiakin on. Kun suoritin kasvatustieteen approbaturia Helsingin suvessa -- kauan sitten, peruskurssia ilmestyi pitämään Päivänsalo. Hänellä oli jotain hampaankolossa oppiainettaan ja tiedekuntaa kohtaan. "Tämä kaikki on niin epämääräistä", totesi hän usein.

Kyse oli siitä, että hän ei menestynyt viranhaussa. Hän ei hallinnut kvantitatiivisia menetelmiä. Luennollaan hän luki joitain asiantuntijoiden lausuntoja viranhakijoista ja pyrki osoittamaan miten ristiriitaisia ja hassuja ne lausunnot olivat. Vaikutelma oli varsin hämmentävä ja hoopo. Olin tottunut siihen, että jokainen professori on ylpeä omasta oppiaineestaan ja ylistää sitä maasta taivaaseen.

Jälkeenpäin kuulin, että Päivänsalo oli lukenut peruskurssilla hänestä itsestään annettuja asiantuntijalausuntoja. Tämä Päivänsalon esille nostama asia nousi lehtien palstoille. Oikeusoppineista mm. Hannu Tapani Klami tarttui siihen. Jotakin kai tapahtui. Ainakin Päivänsalo sai Jyväskylästä professuurin.

* * *
Annen Qumran-blogia minäkin odottelen. Mutta en jaksa edetä värssy värssyltä. Mieluummin temaattisesti ja vapaasti rönsyillen. Oma esiymmärrykseni menee vähän siihen suuntaan, että niillä judaisteilla, joita vastaan Paavali taisteli, on jotain tekemistä qumranilaisten kanssa. Muistelen, että Annella oli jokin oma uudissanansa judaisteista.
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Seuraava

Paluu keskustelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron