Kuka pelkää poliisia?

Tänne vaikkapa talouden etiikkaa, tulevaisuutta tai politiikkaa yms koskevat keskustelut

Kuka pelkää poliisia?

ViestiKirjoittaja Anne M » 24.03.2014 14:32

Minä olen tottunut siihen, että Suomessa poliisi on ihmisen ystävä, mutta nyt alan nähdä painajaisia kun luin Äijäjoogan perustajan kaksi vanhinta (siis alinna olevaa) blogia Uudessa Suomessa.
http://tarvas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayttaja/tarvas

Mielessä hyrrää huumepoliisi, vuodot moottoripyöräjengiin kuuluvasta naapurivaltion presidentistä, mielivaltainen oikeudenkäyttö Halla-ahon tapauksessa, SLS pedofiilien vapaalla jalalla olo .... ja Krimin tapahtumat...
Toivoisi että Tarvaisella on jotain päässä vikaa, mutta miksiköhän mun on vaikea sitäkään uskoa. Hei te vanhat ja viisaat, jotka olette eläneet ja itse nähneet enemmän kuin minä, kertokaa nyt miltä tämä kuulostaa, jos jaksatte noi blogit lukea.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kuka pelkää poliisia?

ViestiKirjoittaja Nipa J » 24.03.2014 16:04

Oman kokemuksenikin mukaan poliisi Suomessakin on joskus ollut ihmisten ystävä. Kun olin lapsi meillä oli laitakaupungillakin omat korttelipoliisit, jotka tulivat toimeen asukkaiden kanssa. Yleensä nämä poliisit olivat kotoisin läheltä, samoja pulliaisia kuin asukkaatkin. Järjestys säilyi korttelipoliisin kanssa suht hyvin ja meidän poliisimme otti joskus ryypynkin, kun oli tuttu tarjoaja.

Sitten korttelipoliisit katosivat ja sijaan tulivat kiertelevät poliisipartiot ratsain ja lopulta autoinkin. Näihin järjestyspoliiseihin eivät enää helsinkiläiset ilmoittautuneet, kun olisi naapuritkin nauraneet ja siviileinä olisi ollut ikäviäkin seurauksia.

Ensimmäinen mielenosoitus, johon Palkkatyöläisen jakelijana "osallistuin" oli yleislakon torikokous Hakaniemen torilla 1956. Samana päivänä se alkoi, kun Urhosta tuli presidentti.. Siellä poliisit ratsastivat sumeilematta väkijoukkoon kuin viime itsenäisyyspäivänä Tampereella. Vähän kolhuja tuli ja eniten kärsivät hevoset. Sai tosin muutama mielenosoittaja putkassa turpiinsakin. Hevosten pahoinpitelystä, sanottiin.

Nuo mielenosoitukset sen jälkeen olivat shaahimielenosoitusta lukuunottamatta rauhallisia. Pidätyksiä ei silloin tullut, vaikka laulettiinkin "suomalainen poliisi, fasistien kätyri". Se merkittävä puoli tuossa oli, että mielenosoittajia kuvattiin ahkerasti ja kun jotakin julkista virkaa haki, saattoivat Suojelupoliisin arkistokuvat olla isokin miinus. Olisihan tätä tarinaa enemmänkin.

Kovin paljon en osaa tuon tarvaisen blogeja noteerata. Liekö saanut aineistonsa iltapäivälehtien lukijana. Mielipiteitähän voi olla, vaikka omia kokemuksia ei olisikaan. Se on aika yleistä - nimenomaan täällä netissä.

Poliiseja on nykyisin liian vähän ja useat heistäkin aivan väärissä hommissa.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Kuka pelkää poliisia?

ViestiKirjoittaja Anne M » 24.03.2014 16:07

Mielipiteitähän voi olla, vaikka omia kokemuksia ei olisikaan.
Etkös sinä lukenut sitä. Hän oli siinä silminnäkijä, paikan päällä.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kuka pelkää poliisia?

ViestiKirjoittaja Nipa J » 24.03.2014 17:24

Jaa-jaa. Näitä näkee ja kuulee, kun sattuu olemaan vielä vilkas mielikuvitus.

Toki poliisinkin mielenosoituskoulutuksessa on puutteita, kun poliisi pelkää joskus mielenosoittajia enemmän kuin mielenosoittajat heitä.

Täällä Suomessa elämme kuitenkin kuin lintukodossa, kun Ukrainassa poliisilla ovat jo omat tarkka-ampujansa. :o
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12


Paluu yhteiskunnalllista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron