Aamun kahvilla

Tänne kaikkinainen juttelu ja henkilöiden välinen keskustelu. Jos syntyy jotain vakavasti otettavaa, nosta se keskustelujen alueelle.

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Anne M » 25.03.2014 17:41

Kovin usein kristinuskon kritiikki sisältää väitteen että Raamattu on tekaistuja kertomuksia. Sitä vasten aitoudella on merkitystä.
Hyvä huomio. Täytyy laittaa kirjoitukseen tuo pointti.
Tosi hämmentävää luettavaa ovat olleet nuo kommentaarit aitoudesta.
Ajatus on, että Kol, Ef, ja 2 Tess ja tietysti pastoraalikirjeet ovat paavalilaisen koulukunnan kirjoittamia, mutta perustelut ovat tosi outoja. Kun yritättävät kehittää skenaarioita miten, missä ja miksi joku olisi paavalin nimissä juuri tuollaisen kirjeen kirjoittanut, päätyvät paitsi mielikuvituksellisiin mutkikkaisiin hypoteeseihin myös käyttämään niitä samoja argumentteja, joita käyttivät itse Paavalin aitouden kumoamiseen. Loppupelissä eivät pysty kaiketi kehittämään mitään järkevää vaihtoehtoakaan.

Itseasiassa kieli ei näytä olevan pääpointti eikä edes naisasia, vaan pääpointti on teologiset erot.
Tämä on iso juttu... ja.... kuka nyt aikoikaan sitten siitä kirjoittaa parissa päivässä... no minäpä tietysti. voi voi.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Nipa J » 30.03.2014 09:29

Kesäaika ja pyhäaamun rauha hiljaa huokuilee, vaikka kello on jo yli yhdeksän. Aurinko paistaa vähän valjusti, vaikka ei sen edessä pilviverhoa olekaan.

Joskus tämä leipäsunnuntai on ollut hengellisempikin päivä, mutta neljän seinän sisälle käsintehtyyn temppeliin en mene. Metsä saa olla minun kirkkoni tänään ja taitaa olla varis, joka pitää siellä saarnan ja pikkulintujen kuoro säestää.

Aamussa lennän
matkani lopussa,
rikkauksista jäljellä
siivet ja laulu.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Anne M » 31.03.2014 17:29

Voi sentään nukuin 5 tuntia pummiin. Kello soi 8 ja heräsin 13. Kun ryhmätapaaminen Hesassa olisi ollut klo 14. No. Vähän turhaahan se olisi täältä asti sinne menne. Nyt saan sitten koota koko ryhmälle powerpointit vastineeksi. Hoh hoijaa.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja lauri k e » 31.03.2014 18:10

Anne M kirjoitti:Voi sentään nukuin 5 tuntia pummiin. Kello soi 8 ja heräsin 13. Hoh hoijaa.


Noinhan se menee
yhdeksänkymmentä prosenttia työstä vie 90 prosenttia ajasta.
Loput kymmenen prosenttia työstä vie toiset 90 prosenttia ajasta.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja lauri k e » 01.04.2014 08:22

Aprillia

Kuva
Hehheh, En olisi ikinä uskonut että ne menevät noin helppoon

Ja niin Jumala loi aprillipäivän
lähde: HBL, Non sequitur
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Nipa J » 04.04.2014 08:14

Olipa uni. En kuitenkaan viitsi unille aamukahviketjua avata. Olin messussa Tuomiokirkossa, jossa ehtoollisviini loppui kesken. Saarnamimminä oli vanha tuttu Tarja Halonen, joka toi minulle erikseen messun loppupuolella kultapikarillisen jumalalliselta tuoksuvaa viiniä. Ja mssun päätteeksi laskimme Tarjan kanssa yhdessä persmäkeä kaidetta pitkin kirkontornista lähtien alaovelle saakka.

No, tässä aamukahvia kahdeksalta juodessa on vielä mielessä eilen uudelleen vähän eri sivulta avattu luonnon ja ihmisenkin hengellisyys. Moniakin ajatuksia vilisee ja katoaakin mielestä. Onko luonnolla itse asiassa omaa hengellisyyttä ollenkaan elämän kiertokulkunsa lisäksi. Kokeeko ihminen vain omia hengellisyyksiään luonnossa liikkuessaan? Miten on ihmisen hengellisyys parantanut luontoa ja ovatko kristityt luonnossa jossakin erityisasemassa - niinkuin luomakunnan kruunuille kuuluu?

Onhan näitä erilaisia kysymyksiä vaikka huomiseen aamuun asti. Ulkona paistaa pikkupakkasessa kuitenkin kirkas aurinko-armas. Sinne sekaan nauttimaan sen lämmittävistä säteistä.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Anne M » 04.04.2014 12:34

:). Aika mahtipontinen uni :) .
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Nipa J » 04.04.2014 13:08

Anne M kirjoitti::). Aika mahtipontinen uni :) .


Jaa-jaa. Mahtipontisuudesta en nyt menisi sanomaan mitään, mutta jotenkin vanhaa teosofitätiäni Ailia ja hänen unikirjaansa aamulla kaipasin selittämään, mitä tuo uneni merkitsi.

Mieleen tuli ilman kirjaakin, että olikohan tällä jotakin yhteyttä eilen kertaamaani syntiinlankeemukseen, kun Tarja oikein kultapikarilla väkijuomaa minulle tyrkytti. Se yhteinen persmäkikin kirkon huipulta alaovesta ulos viittasi sekin lentoon ulos paratiisista.

Sitä vain ihmettelin tässä yhteydessä, että kultapikaria tarjosi Tarja eikä esimerkiksi Anne suoraan Kirkonkellarista. Ajankohtaisempi olisi sekin yhteys ollut. Ja tavallaan viittaus sananlaskuunkin: "jos annat pirulle pikkusormen, se vie koko käden".
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Anne M » 04.04.2014 13:58

Jaa jaa. Eihän tässä nyt mitään unikirjoja tarvita.
Tarja kuvaa tietysti valtaa, kirkollista ja maallista, jotka yhtyvät.
Viini on kirkollisen vallan väline, joka on päässyt sekin loppumaan.
Tarja luopui vallasta ja tarjoaa parempaa viiniä, ja sitten te laskitte pois niistä
vallan pömpeleistä oikein mahtipontisesti.

Sitä minä en tiedä, mitä viini sinulle kuvaa syntinä. Miten se liittyy elämäsi nyt.
Se osa tulkintaa sinun täytyy itse fundeerata. :lol:

Miltä muuten unessa tuntui? Se on aina mulle aika tärkeä tulkinta-avain.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Aamun kahvilla

ViestiKirjoittaja Nipa J » 04.04.2014 15:30

Jaa-jaa. En oikein osaa Tarjaa omalla kohdallani vallan naiseksi mieltää, vaikka on hän toki vallassakin ollut, enemmän kuin naiset yleensä. Asianainen Tarja on minulle ollut ennemmin kuin vallan nainen ja ne asiat liittyvät enemmän yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen kuin vallankäyttöön.

Ei ollut Tarja milloinkaan barrikaadeilla kuin Kaisa Korhonen, Kristiina Halkola, Sinikka Sokka, Aulikki Oksanen, Marja-Leena Mikkola jne laulamassa yksin tai kuorossa "työstä ja taistelusta on syntyvä solidaarisuus, voimaa ja uskallusta, lämmintä luottamusta luo solidaarisuus ..."

Eipä silti ei Tarjakaan mikään nyhverö ollut. Setan puheenjohtajaksikin uskalsi ja ammattiyhdistysnaisenakin toimi. Näin tuntui minusta hyvin luontevalta, että Tarja kutsuttiin saarnaamaan Työn messuun Kallion kirkkoon, vaikka tosiuskovaiset sitä irvistelivätkin aina blogimetsää myöten. Siitä se muuten taisi tulla uneeni Tarja saarnaajana.

Tuo Tarja ja viini kultapikarissa oli minulle yhdessä kuitenkin mysteeri., jota en ilman unikirjaa yritäkään ratkoa. Viini eikä viinakaan tässä meidän huushollissakaan ole mikään ongelma. Sitä on baarikaapissa ollut ja on oleva, enemmän noita "luostarin litkujakin" ( liköörejä ) kuin näillä vesseleillä, jotka niillä keskustelupalstoillakin leuhkivat. Ja viinilasit kuuluvat perheen ruokapöytään pyhäisin - muiden kuin minun kohdalleni. Eihän viini sinänsä mikään synti ole.

Jaa että miltä minusta tuntui unen aikana. Ei se mitenkään painajainen ollut. Ei kai tuntunut yhtään miltään ennenkuin aloin sitä herättyäni muistelemaan.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

EdellinenSeuraava

Paluu kahvihuone

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron