Mitä visioita tälle foorumille?

Ajatuksia ja kritiikkiä foorumin kehittämisestä

Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja Anne M » 17.02.2014 03:20

Mitäs jos tähän kerättäisiin itse kunkin ajatuksia siitä, millainen olisi ideaalifoorumi tavoitteiltaan, tarkoitukseltaan sinulle juuri nyt...
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja Nipa J » 17.02.2014 13:09

Eipä ole mitään yleispäteviä visioita tällekään foorumille. Omasta näkövinkkelistä näen yhteisöllisyyden hengellisyyttäkin tärkeämpänä elementtinä toimivalle foorumille. Keskustelukin on mielestäni vain väline, sillä meitä on ja on toivottavasti tulossa väkeä moneen junaan. Imua pitää foorumille saada enemmän kuin työntöä.

Kun meitä on lopulta täällä vähän joka lähtöön, on hyvä ottaa huomioon ihmisten erilaiset tasot niin tietämisessä, hengellisyydessä ja uskomisessakin. Hyvää keskustelua ei synny vain oikeassaolemisen tarpeesta eikä siitä, ettei oteta huomioon toisin- ja toisinaanajattelijoiden mielipiteitä.

Itse olen pyrkinyt aika kauan karttamaan keskusteluja, joissa minulla ei ole muuta kuin mielipiteitä. Inhimillistä on ollut lyödä tässä suhteessa päätä seinään. Hengellisiä keskusteluja on hyvä karttaa, jos ei tiedä mitään, vaikka vähän uskoisikin.

Ei Raamattukaan näissä keskusteluissa ole se ainoa autuaaksitekevä voima – niinkuin havaitsemme näillä hengellisillä ja kirkollisilla foorumeilla. Ja keskustelukin on sen tasoista. Toki ymmärrettävää, sillä ihmisten hommaahan tämä kaikki on.

Paljon tästäkin olisi mielipiteitä. Todellista tietoa uskoakin vähemmän. Joten pannaan tässä kohden pilkku. Jaa, sen verran vielä, että tuo foorumin nimi Synninpäästö kuvaa hyvin omiakin pyrkimyksiäni. Joten sitä kohti.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja Anne M » 17.02.2014 14:29

Nipa kirjoitti:
Omasta näkövinkkelistä näen yhteisöllisyyden hengellisyyttäkin tärkeämpänä elementtinä toimivalle foorumille. Keskustelukin on mielestäni vain väline, sillä meitä on ja on toivottavasti tulossa väkeä moneen junaan.

Mukava, että sanoitit tuon yhteisöllisyyden noin tärkeänä. Sehän minua tässä koukuttaa.

En vain halua itse erottaa siitä hengellisyyttä tai teologisia saivarteluja tai talouttakaan. Kaikki vaikuttavat yhdessä, tai toivoisin vaikuttavan. Ne ovat minun elämää. Näköjään menneisyys ei elimistöstä koskaan irtoa.

Jotenkin mietin, että olisi ehkä hyvä, jos voisi jotenkin jakaa näitä keskustelualuieita. Se ehkä helpottaisi sitä, että esimerkiksi jos joku ei yhtään jaksa jotain teologista kirjaviisastelua, niin olisi helppo vaan olla menemättä sille osastolle. Ja jos joku näkee punaista mun kaikenmaailman Omron-jutuista mutta haluaisi lukea niitä teologisia niin sekin onnistuisi helpommin vaikka ei usein foorumilla kävisikään. Se on sitten eri asia löytyykö sellaista kategorisointia, että se sopisi kaikille.

Mun vinkkelistä joku karkeasti tän suuntainen jaottelu: 1. teologiaa 2. yhteiskunnallista 3. kirkollista 4. päiväkirjaa elämästä ja uskosta tai uskomattomuudesta toimisi, 5. Mediassa?. Mun jutut olisi helpohko laittaa johonkin noista tällä hetkellä. Nipa, Sonja yms. taiteilijat/runoilijat voisivat ehkä miettiä mitä voisi olla itselle sopivat kategoriat.

Noitahan pystyy aika helposti lisäämään, ja sivumennen sanoen noille eri ryhmille pystyy teknisesti määrittelemään eri ylläpitäjätkin. En tiedä hankaloittaisivatko luokat arkikäyttöä. Ainakin ne helpottaisivat asioiden löytämistä, tai vanhojen esim. talouskeskustelujen löytämistä ja henkiin herättämistä.

Minusta oli tosi hienoja nuo Katsomusten ketjut joissa seurattiin kirkon kehitystä esimerkiski noiden "pörssikurssien " kautta. Siitä tuli jatkosarja, aikamme kirkkohistoriaa. Katosi tosin kaikki, mutta kuitenkin.

Ehkä noita ryhmittelyjä voisi luoda sitä mukaan kun niille tulee tarvetta. Blogeja on äärimmäisen helppo siirtää paikasta toiseen muuten.
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja lauri k e » 17.02.2014 14:35

Arkikäytössä noilla ryhmittelyillä ei kauhean suurta merkitystä ole.
Jos on kiire klikkaan "Näytä uudet viestit ja avaan niistä jonkin hiiren toisella näppäimellä toisellelipukeelle..Kun on aikaa, avaan "Näytä aktiiviset viestiketjut"
Kun haluan amuistella jotain vanhaa tai loittaa uutta katson etusivulta alueet.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja Nipa J » 17.02.2014 15:04

Anne M kirjoitti:Mukava, että sanoitit tuon yhteisöllisyyden noin tärkeänä. Sehän minua tässä koukuttaa.

En vain halua itse erottaa siitä hengellisyyttä tai teologisia saivarteluja tai talouttakaan. Kaikki vaikuttavat yhdessä, tai toivoisin vaikuttavan. Ne ovat minun elämää. Näköjään menneisyys ei elimistöstä koskaan irtoa.


Ei minustakaan yhteisöllisyyttä pidä karsinoida erilaisin määrein, kun elämä ON. En vielä hahmota minkälainentuo tuleva "lintulautani" olisi, mutta se ei ainakaan ilman "luonnon hengellisyyttä" toimi enkä mitään muutakaan siitä ehdottomasti rajaa pois.

Sekin, ettei menneisyys elimistöstä täysin irtoa ( edes luovuttaessa itseään korkeimmalle voimalleen ) on reaalitetti, mutta sitä nykyisellä ajatusmallillani kannan mukana niin vähän kuin mahdollista. Minkäänlaisten muistelmien kirjoittaminen on minulle kauhistus. Tänään, tässä ja nyt päivä kerrallaan riittää.

Minusta tuntuu, että tuon Sonjankin kanssa emme mitään erillisiä kategorioita tarvitse. Jotakin vähän kirjallisempaa voimme ehkä yhdessä ja erikseenkin keksiä. Mutta se on sitten sen ajan murhe.
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja sonja » 17.02.2014 18:05

Joo, siis oon pääaineena kuitenkin opiskellut yhteiskuntapolitiikkaa ja väikkäriäkin siitä vääntäny, tosin oon jättänyt sen lepäämään, kun on ollut/tullut mielenkiintoisempia asioita kohdalle. Ja teologiaa oon harrastanu ja vaikka mitä, ett aiheita ja mielenkiinnon kohteita riittää. Ja tuo taide on nykyisin enempi menetelmä ja mielentila. Siten koen olevani tasapainossa.

Tosin joskus on ihana irroitella jossain roolissa kirjoitellen. Niinkuin draaman teoreetikoista kirjoittelin draaman teoreetikon roolissa ja sen semmoista.
Viimeksi muokannut sonja päivämäärä 09.03.2014 18:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
sonja
 
Viestit: 34
Liittynyt: 16.02.2014 16:24

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja Nipa J » 17.02.2014 18:24

sonja kirjoitti: on vielä pinnalla käsite kuuma ryhmä, jonka myötä/kanssa lähtee liikkeelle asioita, ideoita jne.


Joo, sonja. Tuosta se lähtee, kun se aika tulee, tulisilla hiilillä. :o
Nipa J
 
Viestit: 588
Liittynyt: 16.02.2014 14:12

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja lauri k e » 22.02.2014 19:32

Sanasta Visioita olemme pääsemättömissä. Se on foorumin osoitteessa.
Olen sille ajatellut selvennystä tuonne otsapalkkiin:
Visioita
henkevän ja hengellisenkin keskustelun aiheiksi.
- - -
Luterilaisuus tähdentää vapaata tahtoa
ja sen nöyrää katumista
Markku Viitasalo
Avatar
lauri k e
Ylläpitäjä
 
Viestit: 243
Liittynyt: 14.02.2014 00:02

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja Anne M » 22.02.2014 21:28

Tarkoitat tuon Absolutionin tilalle?
Tuo kuulostaa minusta hyvältä. En tiedä mahtuuko noin pitkä kivasti. Muistelen, että Katsomuksissa
oli säätämistä tuon lyhyemmänkin kanssa. Luulen että tuo tila ylhäällä ei ole kovin pitkä, vaikka siinä
näyttää olevan tilaa, mutta käsittääkseni se ei kaikki ole käytössä.
Sitä täytyisi jonkun joka osaa kokeilla.

Mun kieli ei vielä taivu visioita -foorumiin, vaikka sisällöllisesti se on minusta hyvä. Sitä täytyy sulatella minun vielä. Siitä täytyisi kirjoittaa...blogeja..
Avatar
Anne M
Ylläpitäjä
 
Viestit: 461
Liittynyt: 14.02.2014 01:33
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mitä visioita tälle foorumille?

ViestiKirjoittaja kaukop » 22.02.2014 23:14

Muotoseikoilla on tietenkin merkitystä. Mutta lisää sieluja (=käyttäjiä) pitäisi saada. Sivun alalaidalla oleva tilasto kertoo, että sieluja olisi tätä nykyä 15. Jos toivoa saa, niin mieluummin aitoja keskustelijoita kuin totuuden torvia. :)

Tälle keskustelupalstalle on ehdotettu nimiä Visioita ja Absolution. Puheessa eivät ehkä kovin sujuvia. Eräs välimuoto voisi olla Visitation, mutta se taitaa liikaa muistuttaa piispantarkastuksista. Näin ollen ei soveltune maallikkovetoiselle foorumille. :mrgreen:
Avatar
kaukop
 
Viestit: 116
Liittynyt: 16.02.2014 23:58

Seuraava

Paluu keskustelua foorumista

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron