Paavalin ajatuksissa on paljon samaa platonilaisuutta, kuin Origeneksenkin. Varsin kiehtova on tuo jälleensyntymisoppi, jossa kuoleman jälkeen tuli pyyhkii sielun viat pois ja sielu saa uuden ruumiin ja uuden elämän uudessa fyysisessä mmaailmassa. Tähän varmaankin perustuu myös Paavalin käsitys siitä, että Jeesus on tulossa takaisin.
Näitä mietteitä lukiessa heräsi kysymys onkohan TeeJiin yöpöydälle eksynyt teosofista kirjallisuutta, esim. Pekka Ervastia
Origenes tunnetaan apokatastasis-opistaan, siis kaiken ennalleen palauttamisesta. Sen englanninkielinen lähin vastine on restoration. Mutta apokatastasis ei liity jälleensyntymiseen. Sana apokatastasis esiintyy myös Apt 3:21:ssä sekä Septuagintassa sen johdoksia esiintyy 4 kohdassa: Gen 41:13; Jes 23:17; Hes 16:55; 17:23.
Yli 20 vuotta sitten kirjoitin asiasta näin:
"Apokatastasis tarkoitti Origeneella koko ihmiskunnan ja luomakunnan palauttamista alkuperäiseen, paratiisilliseen, syntiinlankeemusta edeltäneeseen tilaan. Kyse ei siis ollut sielun palaamisesta maan päälle uuteen ruumiiseen. Varsinainen syy siihen miksi Origeneen oppi ei näyttänyt kristilliseltä oli siinä, että se rajoitti ihmisen valinnanvapautta radikaalisti. Apokatastasis-opin mukaan kaikki ihmiset, enkelit ja ilmeisesti myös paholainen olisivat lopulta kääntyneet ja pelastuneet. Tällaista kaikkien pelastumista kirkko ei kuitenkaan voinut hyväksyä, koska valinnanvapaus kuuluu ihmisen olemukseen. Niinpä ihmistä ei voida pakottaa taivaaseen ja helvettiinkin pääsy on sallittava sitä haluaville."
http://koti.mbnet.fi/kaukop/reink3.htm***
Mitä tuohon Paavalin lausumaan tulee, kyse on oman ymmärrykseni mukaan tähän elämään liittyvistä asioista. Ei siis kuoleman jälkeisistä asioista.
Jukka Thurén kommentoi 1 Kor 3:12 tähän tapaan:
"Kuvat taitavat mennä sekaisin. Rakennus, johon on käytetty paljon kultaa, on useammalle vaaralle altis kuin hirrestä tai kivestä rakennettu. "Kulta koetellaan tulella", sanoo sananlasku, eikä kulta tulipalossakaan häviä olemattomiin, mutta esim. Kioton kuuluisa "Kultainen paviljonki" kyllä tuhoutui. Talo, jonka seinät ovat olkien ja saven sekoitusta, vahvistuu tulipalossa - - Apostolin ilmeinen tarkoitus on jakaa kirkon opettajat kolmeen ryhmään: 1) muutamien työ kestää koetuksen (j.14), 2) toisten työstä osa sortuu (j.15), 3) muutamat tuhoavat kirkkoa, eivät rakenna (j.17). Kaksi edellistä ryhmää pelastuu, mutta kolmas tuomitaan."